החזרה המדורגת ללימודים: כיתות א'-ג' וי"א-י"ב ייפתחו בראשון, הגנים ב-10 במאי

למרות ההחלטה ישנן עיריות ומועצות שהודיעו כי לא יפתחו את הלימודים, בהן עיריית תל אביב, עיריית בני ברק והמועצות הערביות • חזרתם ללימודים של תלמידי כיתות י"א-י"ב היא בניגוד להמלצת מנכ"ל משרד הבריאות

כיתה ריקה לאחר השבתת מערכת החינוך בעקבות הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
כיתה ריקה לאחר השבתת מערכת החינוך בעקבות הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

קבינט הקורונה שהתכנס הבוקר אישר חזרה ללימודים החל מיום ראשון הקרוב (3 במאי), של הכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים א'-ג' ושל כיתות יא' ויב' בשל הצורך בהכנה לבחינות הבגרות. כן יפתחו כיתות הישיבות החרדיות בכיתות ז עד י"ב, בלחצו של השר אריה דרעי. הוא הציג את המתווה להחזרת תלמידי הישיבות. לדבריו, יש בגילאים אלה מודעות גבוהה יתר להגיינה ולתנאים המגבילים.

פתיחת גני הילדים ומעונות היום נדחתה עד ליום ראשון ה-10 במאי, לפי הצעת שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס. זאת, בין השאר, בשל חוסר מוכנות של הגנים והנחיות לא ברורות לחלוטין של משרד הבריאות. שאר הכיתות כולן, אמורות להיפתח בראשית יוני, בהתאם לתוצאות בעקבות פתיחתן של כיתות היסודי הנמוכות והתיכון. בישיבה דיווח ראש אגף תקציבים באוצר כי נפתרה הסוגיה התקציבית של מעונות היום והגנים הפרטיים.

חזרתם ללימודים של תלמידי כיתות י"א-י"ב היא בניגוד להמלצת מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ובניגוד למקצת המחקרים שהזהירו מכך. לפי אחד מהשרים מה שהכריע את הכף היה כי למחקרים אין מסקנה חד משמעית, וההגבלות שיוטלו מאפשרות פתיחה זהירה. לדבריו, משרד החינוך הוכיח כי ביכולתו לפקח ולנהל את הפתיחה ההדרגתית, ויש אמצעי ניטור ובקרה שיגלו אם במקומות מסויימים התפתחה בעיה.

שר החינוך, רפי פרץ, אמר: "פתחנו את החינוך המיוחד עם 60 אלף תלמידים, עמדנו בכל התנאים ואף אחד לא נדבק".

"לא ניתן לפתוח ביום ראשון על סמך הנחיות הניתנות ביום שישי"

בעוד שאתמול אמר ראש המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס כי הרשויות והעיריות מוכנות להחזיר את הלימודים באופן הדרגתי, היום מקצת העיריות והמועצות הודיעו כי לא יפתחו את הלימודים. מדובר, בין השאר, ברוב המועצות הערביות, שלטענתן לא קיבלו תיקצוב מספיק למאבק בקורונה, ולחידוש הלימודים. גם עיריית בני ברק הודיעה כי לא תחדש את הלימודים בשל החשש מהתפרצות מחודשת בעיר.

גם עיריות תל אביב ורמת גן מתנגדות לפתיחה בשלב זה. ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מסר כי "לא ניתן לפתוח גנים וכיתות א'-ג' ביום ראשון על סמך הנחיות הניתנות ביום שישי. מתוך אחריות לשלומם ובריאותם של הילדים ושל הצוותים החינוכיים, לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך אלא לאחר שנלמד, נבין וניערך על פי ההנחיות שיינתנו בהמשך. הגנים ובתי הספר נקיים, הצוותים ממתינים בהתרגשות אבל אנחנו לא נשחק לפי כללים של אנשים שלא לוקחים אחריות. חשוב לי להדגיש: במהלך כל משבר הקורונה פעלנו על פי כל ההנחיות וגם בימים האחרונים נערכה מערכת החינוך בעיר תל אביב-יפו להיפתח בשבוע הבא. ואולם שינויים בהנחיות, בכללים ובתנאים שהגיעו וממשיכים להגיע טורפים את הקלפים ודורשים מאיתנו להיערך מחדש".