הייתכן שגם שמיר ופרס לא שיתפו את האופוזיציה בבחירת שופטים?

ח"כ חילי טרופר נתלה בממשלת האחדות הקודמת להצדקת הפשרה בוועדה לבחירת שופטים • חזרנו לשנות ה-80 • המשרוקית של גלובס

ח"כ חילי טרופר, כחול לבן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ח"כ חילי טרופר, כחול לבן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת. בראיון לגלי צה"ל ניסה ח"כ חילי טרופר לשכנע את המאזינים כי חרף הפשרות בהסכם הקואליציוני, כחול לבן מעולם לא ויתרה על המחויבות לשלטון החוק. לא, הוא הדגיש, גם לא בסעיף שלפיו הליכוד וכחול לבן ידאגו שבוועדה לבחירת שופטים לא ישב אף נציג אופוזיציה. "צריך לזכור", הוא אמר לאפי טריגר, "שבממשלת האחדות המפורסמת והנחשבת לטובה בשנת 84' גם לא היה נציג של האופוזיציה. אתה שואל אותי אם הייתי מעדיף שיהיה נציג אופוזיציה? כן. האם אני חושב שזה סוף שלטון החוק? לא".

אז מי ישב בוועדה לבחירת שופטים ב-1984? ניסינו להיזכר. למזלנו, באתר הכנסת שמורים השמות של כל נציגי המוסד בוועדה לבחירת שופטים מיום הולדתה ב-1953.

ובכן: ממשלת האחדות שקמה ב-1984 התבססה על רוטציה בין שמעון פרס מהמערך ליצחק שמיר מהליכוד. בכל שנותיה של ממשלת האחדות, מספר לנו אתר הכנסת, נציגי הפרלמנט בוועדה לבחירת שופטים היו דוד ליבאי מהמערך ודב שילנסקי מהליכוד. אכן - שני נציגי קואליציה.

מוזר? לא במונחי אותם ימים. עד ראשית שנות ה-90 נהגו למנות לוועדה לבחירת שופטים רק נציגי קואליציה. המפלגות שהרכיבו את הממשלה חילקו את המינויים ביניהן. ד"ר גיא לוריא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה חקר ומצא שבשנות ה-50, כשנוסח נוהל בחירת השופטים, ח"כ חנן רובין ממפ"מ הציע לשריין מקום לנציג האופוזיציה, אבל לשווא.

פה ושם קרה שמפלגה פרשה מהקואליציה באמצע הקדנציה, והנציג שלה בוועדה הפך בדיעבד לאופוזיציונר. זה קרה בכנסת השנייה והשלישית; וזה קרה שוב ב-1990, כשכישלון ה"תרגיל המסריח" הותיר את דוד ליבאי כנציג הכנסת בוועדה אף שהמערך נפלטה מהממשלה.

ליבאי, שלא במתכוון, ציין את ראשיתן של 26 שנות נציגות אופוזיציונית רצופה בוועדה. מאז 1992 ועד 2013, כל כנסת חדשה שנבחרה שלחה לוועדה לבחירת שופטים לפחות נציג אחד של האופוזיציה. הרצף הזה נקטע ב-2015, כשנציג האופוזיציה רוברט אילטוב הצטרף לקואליציה עם מפלגת ישראל ביתנו. על המחלוקת המשפטית שהתעוררה בשל כך כתבנו בבדיקה אחרת.

שום הסכם קואליציוני עד 2001 לא התערב בשאלה את מי תשלח הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, ובכמה הסכמים (בממשלות אשכול, מאיר, ורבין הראשונה) אף הובטח במפורש חופש הצבעה בנושא. מאז 2001 מציינים בדרך-כלל מאיזו סיעה יבוא נציג הקואליציה, אבל ההסכם הנוכחי הוא הראשון שמציין את שני הנציגים.

■ בשורה התחתונה: דברי טרופר נכונים ברובם. בממשלת האחדות שקמה ב-1984 נבחרו לוועדה לבחירת שופטים שני חברי קואליציה. אלא שלא הייתה בכך סטייה מהנוהג לבחור נציג אופוזיציה, שמתקיים רק מאז 1992.