אבטלה | ניתוח

כמה עובדים חזרו מחל"ת וכמה פוטרו? אף אחד לא יודע

למה נתוני שירות התעסוקה והביטוח הלאומי מגיעים באיחור, על מה יתבססו באוצר עם גיבוש חבילת הסיוע למעסיקים, וכמה עובדים נמצאים מתחת לרדאר?

לשכת התעסוקה בתל אביב לפני כחודשיים / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות
לשכת התעסוקה בתל אביב לפני כחודשיים / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

כ-32 אלף או מאות אלפים? בשבועיים האחרונים המשק מתחיל לחזור לפעילות, ובשירות התעסוקה מנסים לתת תמונת מצב של מצב המועסקים במשק, אך ללא הצלחה.

לפי הנתון האחרון, מיום ראשון השבוע, רק 31,423 עובדים דיווחו לשירות התעסוקה כי חזרו מחל"ת למקומות העבודה. מצד הביטוח הלאומי נמסר כי מ-15 במרץ ועד היום דיווחו 57 אלף עובדים שהוחזרו לעבודתם. בהינתן שרוב מקומות העבודה כבר החלו לחזור לפעילות, ברור שמדובר בנתונים חלקיים, ואף סותרים. לפי הערכות, בכפוף להסרת המגבלות, צפויים לחזור במהלך מאי כ-400 אלף איש שהוצאו לחל"ת למקומות עבודתם.

הנתון האחרון לגבי מספר המובטלים שפרסם שירות התעסוקה, ב-26 באפריל, מדבר על 1,011,205 מובטלי קורונה, מהם 87.9% בחל"ת ו-7.25% פוטרו. הכוונה לאנשים שהוצאו לחל"ת או פוטרו מתחילת מרץ. הנתון הכללי של המובטלים ניתן ב-23 באפריל, ועומד על 1,125,814 דורשי עבודה - שיעור אבטלה של 27.05%. בימים האחרונים לא מפורסמים נתונים על כלל האבטלה במשק, משום שאף אחד לא יודע מהו המצב.

שירות התעסוקה הפיץ לאחר הפסח טופס אינטרנטי וולונטרי שמבקש מעובדים שחזרו מחל"ת לדווח על חזרה לעבודה. גם בביטוח הלאומי משוכנעים שהמספרים לא נכונים, במיוחד אחרי שבתחילת השבוע הנוכחי נפתחו עוד מקומות עבודה וחלק מהתלמידים חזרו לבית הספר.

הבעיה נובעת מכך שנתוני שירות התעסוקה והביטוח הלאומי מגיעים באיחור. שירות התעסוקה יודע להגיד שמישהו חזר לעבודה רק אם העובד מודיע לו שחזר לעבודה או באמצעות פנייה יזומה אל העובד. ביטוח לאומי יודע להגיד אם העובד חזר אם המעסיק מפריש ממשכורתו תשלום לביטוח לאומי. הנתונים האלה ייוודעו עוד מספר שבועות.

גורמים שמעורים בפרטים מסבירים כי אין רק פערים במספרים בין הדיווחים אלא שהפערים קיימים גם במציאות. ישנם לא מעט מעסיקים שלא יודעים מה קורה מחר: האם בעוד כמה ימים ייכנס ראש הממשלה מסיבת עיתונאים ויצהיר כי התחלואה עולה ויש לחזור לאחור ולסגור את מקומות העבודה? במצב כזה יצטרכו המעסיקים להוציא שוב את העובדים לחל"ת, למינימום 30 יום, והם אינם יכולים לעשות זאת במצב של חוסר ודאות כה גבוה, בלי לדעת מתי יצטרכו אותם שוב והאם העובדים יחזרו לעבודה.

לפי אותם גורמים ייתכן שחלק מהמעסיקים ביקשו מהעובדים לחזור לעבודה, מבלי לדווח על כך, כדי לחכות ולראות מה יילד יום. אלה הם עובדים שחזרו לעבודה אבל נמצאים מתחת לרדאר. אותם עובדים עדיין נמצאים בסטטוס של חל"ת, מבחינת המדינה, עד להודעה חדשה.

באוצר מגבשים חבילת סיוע למעסיקים וסביר להניח שיסתמכו בעת הזו על הצהרות המעסיקים לגבי חזרת עובדים לעבודה, שייבדקו בדיעבד. בינתיים מתבססים שם על מודלים שהוכנו באגף הכלכלנית הראשית באוצר ועל מודלים של בנק ישראל המניחים מה יהיה שיעור האבטלה השנתי, שממנו גוזרים תחזית חודשית.

משירות התעסוקה נמסר בתגובה: "שירות התעסוקה פיתח טופס דיווח מיוחד לעובדים שחזרו למעגל העבודה על מנת לשמור על זכויותיהם. הטופס נמצא באתר השירות ואנו מבקשים מכל אדם ששב לעבוד למלאו בהקדם. לא הסתפקנו בפרסום הטופס באמצעי התקשורת אלא שלחנו מסרונים בעברית ובערבית למאות אלפי עובדים שיצאו לחל"ת וביקשנו שידווחו בחזרתם".