הפיאסקו של חברת הקניונים סטרווד ווסט: הערת "עסק חי" ואיום פירעון מיידי על חוב של מעל מיליארד דולר

לא נראה כי בכוונת הקבוצה להזרים הון משמעותי לתמוך בחברת האג"ח, שמאגדת תחתיה שבעה קניונים עמוסי הלוואות, שערכם רק הולך ונשחק עם השנים

בארי שטרנליכט, בעל השליטה בסטרווד קפיטל גרופ / צילום: Lucy Nicholson, רויטרס
בארי שטרנליכט, בעל השליטה בסטרווד קפיטל גרופ / צילום: Lucy Nicholson, רויטרס

התפשטות נגיף הקורונה בארה"ב החריפה את מצבה הקשה ממילא של חברת הקניונים סטרווד ווסט, שגייסה לפני יותר משנתיים 910 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב בבורסה ת"א. מתחילת השנה קרסו אג"ח החברה (סדרה א') ב-55% נוספים, וכעת הן נסחרות במחיר של 14 אגורות בלבד, המייצג הסתברות נמוכה ביותר ליכולתה לפרוע את מרבית החוב.

סטרווד ווסט נמנית עם קבוצת הנדל"ן האמריקאית סטרווד קפיטל גרופ , שבשליטת בארי שטרנליכט, ועניין זה תרם כנראה להצלחת הנפקתה בת"א. עם זאת, לא נראה כי בכוונת הקבוצה להזרים הון משמעותי לתמוך בחברת האג"ח, שמאגדת תחתיה שבעה קניונים עמוסי הלוואות, שערכם רק הולך ונשחק עם השנים, לנוכח הירידה בפעילות והמעבר של הצרכנים בארה"ב לרכישות מקוונות.

מבט על הדוחות הכספיים של סטרווד ווסט ל-2019 מגלה כי בשנה שעברה נמשכה ההרעה בפעילות החברה, שהחלה עוד לפני שהחברה יצאה לגיוס חוב ציבורי ללא ביטחונות בבורסה בת"א בתחילת 2018. אלא שהסיפור הגדול של החברה נמצא בירידה המתמדת בשווי הקניונים שבבעלותה.

מגמה זו החלה כאמור עוד לפני ההנפקה, עת רשמה סטרווד ווסט ב-2017 הפחתה של 85 מיליון דולר בשווי הקניונים שבבעלותה. ואולם, עניין זה לא הטריד מספיק את המשקיעים ואת מנוחתה של חברת הדירוג S&P מעלות, שהעניקה לאג"ח במועד ההנפקה דירוג השקעה A.

ב-2018 כבר זינק הפסד החברה מירידת ערך הקניונים ל-151 מיליון דולר, ואילו ב-2019 הוא עוד העמיק לרמה של 191 מיליון דולר. ירידה מתמשכת זו שחקה את שווי שבעת הקניונים ל-1.44 מיליארד דולר, אולם קשה להניח כי סכום זה אכן יתקבל בידי החברה במקרה של מכירתם בעת הנוכחית.

לכאורה, בדוחותיה ל-2019 מציגה סטרווד ווסט הון עצמי איתן של 444 מיליון דולר. אלא שנתון זה לא מנע מרואי החשבון של החברה להצמיד לדוחות הערת "עסק חי", וזאת בשל רצף אירועים שהוביל להקמת עילה לפירעון מיידי של חובותיה הפיננסיים, שהיקפם כ-1.05 מיליארד דולר.

רצף אירועים זה החל ב-26 במרץ, כאשר S&P מעלות הפחיתה את דירוג איגרות החוב ל-B, כלומר אל מתחת לדרגת המינימום בשטר הנאמנות. הפחתה זו יצרה למחזיקים עילה להעמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי, ובמקביל הובילה לסיום של עסקת "החלף" שביצעה החברה כנגד החוב השקלי למחזיקים, שהיקפו כ-260 מיליון דולר. סיום עסקת החלף זו נחשב גם להפרה של תנאי ההלוואה העיקרית של סטרווד ווסט, שהיקפה 549 מיליון דולר, ועלול להוביל לדרישת המלווה להעמדת חוב זה לפירעון מיידי.

ההפסדים נערמים, והקניונים עדיין סגורים

בנוסף לכך, סטרווד ווסט טרם שילמה את תשלומי הקרן והריבית שמועדם חל בחודש אפריל בגין הלוואת סאות'לייק, שהיקפה כ-142 מיליון דולר, וכתוצאה מכך מתאפשרת דרישת פירעון מיידי להלוואה הזאת גם כן. יש לציין כי לסטרווד הלוואה נוספת בהיקף של 100 מיליון דולר שניתנה כנגד קניון בלדן וילג'. לדברי רואי החשבון, לחברה אין די מזומנים לפירעון יתרות האג"ח, ההלוואה העיקרית והלוואת סאות'לייק - במידה שתידרש לפרוע אותן באופן מיידי. 

את 2019 סיימה סטרווד ווסט בהפסד של 181 מיליון דולר, וזאת בהמשך להפסדים של 113 מיליון דולר ב-2018 ושל 23 מיליון דולר ב-2017. יש לציין כי בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בארה"ב נדרשה החברה לסגור את כל הקניונים שבבעלותה, ואלו עדיין סגורים.

לדברי החברה, רבות מחנויות השוכרים נסגרו באופן זמני והגבייה של שכר הדירה בגין חודש אפריל עמדה על כ-20% בלבד. בנוסף, מציינת החברה כי המגפה מגדילה את הסיכון לפשיטות רגל מצד חלק מהשוכרים שלה.