איך עובד המודל האמריקאי של מענקים ומה אפשר ללמוד מגרמניה

רה"מ התכוון לפעילות הקרן ל"הלוואות לפגיעה כלכלית כתוצאה מאסון" שאליה הזרים הממשל מאות מיליארדי דולר בשתי פעימות • בגרמניה, שאימצה את המודל, רוב התשלומים הללו הועברו במהירות, ימים ספורים בלבד אחרי שהסגר שיתק את הפעילות הכלכלית במדינה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון / צילום: Amir Cohen, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון / צילום: Amir Cohen, רויטרס

כשראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר אתמול (ב') בערב על אימוץ "המודל האמריקאי" בנוגע למענקי קורונה, הוא התכוון לפעילות הקרן ל"הלוואות לפגיעה כלכלית כתוצאה מאסון" (Economic Injury Disaster Loans), שאליה הזרים הממשל מאות מיליארדי דולר בשתי פעימות, במטרה לתמוך בבעלי עסקים קטנים ובינוניים.

למרות שמה, הקרן לא מחלקת הלוואות בלבד, אלא גם מענקים של עד עשרת אלפים דולר, אותם לא צריך להחזיר. כשהושקה היוזמה בחודש שעבר חוו בעלי העסקים בארה"ב עיכובים ניכרים בקבלת הכספים ובנגישות של אתר האינטרנט שלה, אך בשבועות האחרונים התגברו הרשויות על הבעיות הטכניות, והחלו להזרים את הכספים לבעלי העסקים תוך שלושה ימי עבודה לכל היותר. כמו בישראל, גובה המענק תלוי במחזור, במספר העובדים ובפרמטרים שונים.

את אותו המודל - ויתור על ביורוקרטיה במטרה להעביר את הכסף כמה שיותר מהר למי שזקוקים לו - אימצה גרמניה. בכלכלה הגדולה ביותר באירופה אין מענק לחברות על פי המחזור שלהן, ורק בעלי חברות קטנות ועצמאים מקבלים מענק מחייה שכולל 5,000 אירו לשלושה חודשים (שמסתיימים בסוף מאי) ועוד 9,000 עד 10,000 אירו כפיצוי על "הוצאות אבודות" של העסק.

רוב התשלומים הללו הועברו במהירות, ימים ספורים בלבד אחרי שהסגר שיתק את הפעילות הכלכלית במדינה.

כמו בארה"ב, גם בגרמניה לוותה העברת הכספים לחשבון בהתחייבות של מקבלי המענק לשתף פעולה בעתיד עם הרשויות בכל בדיקה שתחקור אם הם היו זכאים למענק.
הרשויות בגרמניה כבר גילו מאות מקרי מרמה של חברות שהוקמו אד-הוק (כולל אתרי אינטרנט מזויפים), או אפילו של שופטים ומיליונרים שעסקו בעבודה צדדית עצמאית ודרשו את הכסף. הן החלו בגבייה חזרה של כספים שהתקבלו בצורה לא-חוקית.
לעומת הזריזות האמריקאית והנדיבות הגרמנית, יש מדינות שעדיין לא הושיטו סיוע לעצמאים. בבריטניה למשל, עצמאים אמורים לקבל עד 80% מהרווחים שלהם בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מדובר בצעד ראשון מסוגו בבריטניה, אולם הוא עדיין לא בוצע, והעצמאים במדינה קיבלו הודעה כי הרשויות יחלו בפנייה אליהם כדי להעביר את הכספים רק באמצע החודש הנוכחי.

עם זאת, אלפי עסקים קטנים בממלכה קיבלו מענק של 10,000 ליש"ט, שאותם התחייבו להשקיע בעסק בצורה כלשהי.