עצוב: דוח אפריל בנתב"ג - ירידה של 99.5% לעומת אפריל שעבר

לפי רשות שדות התעופה, 9,400 נוסעים בלבד עברו בנתב"ג בטיסות בינלאומיות בחודש אפריל השנה - זאת לעומת כ-2 מיליון איש באפריל אשתקד

מטוסים חונים בנתב"ג / צילום: יואב יערי
מטוסים חונים בנתב"ג / צילום: יואב יערי

דוח רשות שדות התעופה לחודש אפריל 2020 הוא עצוב ומשוגע בו-זמנית ומשקף את ההתעללות שעובר ענף התעופה בעקבות משבר הקורונה עם מספרים חסרי תקדים: ירידה של 99.5% בתנועת הנוסעים לעומת אפריל אשתקד - מ-2 מיליון ל-9,400 נוסעים בפעילות הבינלאומית.

בטיסות הפנים הירידה היא של 96% - מ-38.3 אלף ל-1,400 נוסעים. ישראייר לבדה מפעילה כיום טיסות בקו. המספרים משקפים תנועת נוסעים הלוך ושוב.

תנועת המטוסים - למי שהתרגל לשמיים שקטים ולציוץ הציפורים - ירדה בחודש אפריל ב-98% מ-12.6 אלף ל-231. פעילות המטען, לעומת זאת, זינקה ב-131% עם תנועה של 818 מטוסים, לעומת כ-350 מטוסים באפריל אשתקד.

סגמנט המטען גם עבר שינוי. בימים כתיקונם כ-70% ממנו משונע בבטן המטוס שבו יושבים נוסעים. תנועת מטוסים סדירה כמעט שנמחקה כאמור ועל כן זו שעתם של מטוסי המטען. לפי הדוח, הירידה במטען ששונע במטוסי המטען הייתה של 93% לעומת עלייה של 47% בהטסה במטוסי המטען. מי ששינעה מטען במטוסיה באפריל הייתה בעיקר יונייטד (ששינעה 369 טון מטען, אך עדיין בירידה של 50% לעומת אפריל אשתקד), אל על שינתה במטוסי נוסעים 69 טון מטען, ירידה של 98% מכורח היעלמות הטיסות הסדירות בשלב זה.

במטוסי מטען שינעה ק.א.ל 5,264 טון ותפסה נתח של כרבע מפעילות הטסת המטען במטוסי המטען. אל על שהגבירה את הסגמנט הזה שינעה 4,256 טון מטען (נכנס ויוצא), יותר מפי 2 מהקיבולת שלה אשתקד. חברת ק.א.ל משתייכת לקבוצת Challenge המשנעת קרגו בין מדינות שונות בעולם. עפר גלבוע בעל השליטה בקבוצה ומנכ"ל ק.א.ל אף ציין כי בכדי לייבא לישראל ציוד רפואי נדרש החברה ביטלה טיסות ליעדים אחרים.

התעופה המסחרית תתחיל לשוב רק באמצע יוני

מתחילת השנה תנועת הנוסעים בנתב"ג עמדה על 3.45 מיליון נוסעים - בינואר לבדו טסו ונחתו 1.58 מיליון נוסעים; בחודש פברואר המספר ירד לכ-1.4 מיליון; ובמרץ, כשמגפה הקורונה כבר הרחיבה את אותותיה על הענף, ירד מספר הנוסעים (בתנועת הלוך ושוב) ל-471 אלף.

באפריל, כאמור, פחות מ-9,500 נוסעים חלפו בנתב"ג. כניסת תיירים כבר נאסרה בתקופה זו, כאשר רק בעלי דרכון ישראלי רשאים להיכנס לישראל, הישר ל-14 ימי בידוד. לפי הודעה שקיבלו חברות התעופה לאחרונה, המצב הזה צפוי להישאר עד ל-16 במאי.

לו"ז הפעילות של נתב"ג באפריל כלל בעיקר טיסות להשבת נוסעים מיעדים שונים בעולם וטיסות מסחריות ספורות בלבד. ישראייר, שלא עצרה את פעילותה הן בתחום המטען והן בתחום השבת הנוסעים, עומדת בראש הטבלה עם תנועה של 2,846 נוסעים. יונייטד, שמפעילה טיסה יומית מניוארק, הטיסה כ-2,700 נוסעים.

נזכיר כי השבוע אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי התנועה התעופתית המסחרית תשוב באמצע חודש יוני רק למדינות שבהן התחלואה נמוכה, אלא שדווקא טיסות מניו יורק מוכות הקורונה מתקיימות כסדרן.

חברה נוספת שלא עצרה את פעילותה בנתב"ג היא אייר בלביה, שהטיסה בקו למינסק כ-1,100 נוסעים. אל על, שביצעה מספר טיסות להשבת אזרחים כולל מאוסטרליה, הטיסה 915 נוסעים - ירידה של 99.9% בפעילותה לעומת אפריל 2019, אז הטיסה החברה יותר מחצי מיליון נוסעים.

גם אתיופיאן איירליינס ממשיכה לטוס בקווים לנתב"ג, אלא שהמספרים מלמדים כי הטיסות שלה ריקות למדי: בחודש אפריל כולו החברה הטיסה הלוך ושוב 233 נוסעים.