מבני-ברק לסייבר: האלוף במיל' רוני נומה הצטרף לחברת קובוובס

נומה, שניהל עד לאחרונה את צוות החירום בבני-ברק בעקבות התפרצות הקורונה, יהיה אחראי על ניהול מוצר חדש של קובוובס: מרכזי חיזוי וניהול משברים עבור רשויות שלטון, שנועדו לסייע להתמודדות עם אסונות טבע, פיגועים, מגפות וכו'

מימין: שי אטיאס, אודי לוי, רוני נומה, עומרי טימיאנקר / צילום: כריסטינה הורבאט
מימין: שי אטיאס, אודי לוי, רוני נומה, עומרי טימיאנקר / צילום: כריסטינה הורבאט

חברת הסייבר המודיעיני קובוובס (Cobwebs) גייסה את האלוף במיל' רוני נומה, שניהל עד לאחרונה את צוות החירום בעיר בני-ברק בעקבות התפרצות מחלת הקורונה בעיר. החל מהיום (ה'), נומה ממונה על ניהול מוצר חדש של החברה: מרכזי חיזוי וניהול משברים עבור רשויות שלטון כמו ממשלות ורשויות מקומיות, שנועדו לסייע להתמודדות עם אסונות טבע, פיגועים, מגפות וכדומה.

בין תפקידיו בשירותו הצבאי כיהן נומה כמפקד פיקוד המרכז במהלך האינתיפאדה השנייה וכן כמפקד מפקדת העומק, מפקד עוצבת סיני, מפקד יחידת דובדבן, מפקד יחידת "שלדג", מפקד עוצבת האש ומפקד חטיבת הנח"ל. לפני מספר חודשים הוא הוביל וועדה לבדיקת נתוני המתגייסים החרדים בצה"ל.

את המשבר בבני-ברק ניהל נומה עבור עיריית בני-ברק, באמצעות חמ"ל שהתבסס על תוכנת השליטה והעיבוד של חברת הסייבר אוקטופוס שסיפקה יכולות עיבוד נתונים שנאספו מהשטח. הוא פעל מול גורמים מקומיים כדי להוציא לפועל צעדים שונים תוך דגש על הסברה ושקיפות מול התושבים. קובוובס רוצה לשחזר את ההצלחה של החמ"ל הזה עם תוספת של יכולות החיזוי שהיא מביאה.

המוצר של קובוובס הוא מנוע חיפוש האוסף נתונים מהרשת ומסוגל לאסוף מידע גלוי וכן מידע סמוי - מידע שאינו עובר סיווג על-ידי מנועי חיפוש קונבנציונליים דוגמת גוגל. את הנתונים החברה מסוגלת לנתח ולאסוף מתוכם מידע עסקי וביטחוני הרלוונטי ללקוחותיה. בנוסף לפונקציית החיפוש, המערכת נועדה לספק התראות בזמן אמת על אירועים ביטחוניים וכלליים העתידים לצאת לפועל.

החברה הוקמה ב-2015 על-ידי שלושת היזמים עומרי טימיאנקר, אודי לוי ושי אטיאס, כולם יוצאי יחידות מיוחדות בצה"ל. לוי מכהן כמנכ"ל החברה, ולפני כן עבד בורינט ובאלביט.

צוות החברה מונה כ-100 עובדים, בישראל, בארה"ב ובסינגפור. היא מספקת את המוצר שלה ללקוחות כמו גופי ממשל, גופי ביטחון וגופים עסקיים רבים ברחבי העולם. החברה פועלת כיום בשני מודלים - מכירת מוצר תוכנה לגופי ממשלה, ומוצר ענן ברישיון שמיועד בעיקר לסקטור העסקי - ולפי טימיאנקר, היא חברה רווחית.

כאמור, החברה גייסה את האלוף במיל' נומה כדי להקים ולנהל קו מוצרים חדש, שנועד להפעלה של מרכזי חיזוי עבור ממשלות ורשויות מקומיות. החברה מצהירה כי היא נמצאת בימים אלה במשאים-ומתנים מתקדמים להקמת מספר מרכזי חיזוי בערים בישראל וברחבי העולם, אך לא מוסרת באילו ערים מדובר.

"בחודשיים האחרונים ישבנו ופיתחנו מתודולוגיה על בסיס השימוש של ממשלות בכלים הקיימים שלנו בזמן המשבר. הגל הזה די נגמר, ואנחנו מסתכלים עכשיו על הגל השני, כי כבר היום הרשויות צריכות מוצר שהן יודעות לעבוד איתו כדי לנהל את הגל הבא. אנחנו מביאים טכנולוגיה מאוד חזקה, יחד עם מתודולודיה של ניהול משברים ויכולת ההסברה של רוני, ונביא גם צלע רפואית מאוד חזקה לסיפור הזה. אנחנו בקשר עם כמה רשויות מקומיות כאן שמדברות איתנו על הנושא הזה ועם חמש מדינות בחו"ל, ומקבלים פידבקים מאוד טובים", אומר טימיאנקר, מייסד ונשיא החברה.

לדבריו, "אנחנו מסתכלים החוצה על מה יקרה עוד שבוע. מה שקורה היום בחורה, תמיד רואים את הזליגות הללו ברגע האחרון, ואנחנו מסתכלים על הזליגות. אנחנו מסתכלים על אזור יחוס גיאוגרפי, כמו נקודת התפרצות מגיפה, נושא יחוס - שזה הקורונה, ומאגרי מידע - מידע מקופות-החולים, מידע על מיקום, ומידע מהרשת. 

"ברגע שמגדירים את נקודת היחוס, למשל בני-ברק, ומסתכלים על מידע הנוגע אליו, אפשר למשל לראות שיש סטטיסטית הרבה תנועה בין בני-ברק לבאר-שבע. נוסיף לזה שברשתות החברתיות יש הרבה דיבור בבאר שבע על תסמיני מחלה, לצורך העניין, וכך אני יכול לחזות התפרצות עתידית בבאר-שבע".