מה הן יודעות שאנחנו לא? המניות הקטנות בארה"ב ששועטות עכשיו קדימה

הראלי בשוק המניות האמריקאי בשבועות האחרונים, בעיקר של מניות סמול-קאפ, מתנגש עם כל היגיון, כשהוא מנוגד לנתונים הכלכליים במשק • מה הרציונל מאחורי העלייה שלהן, והאם היא בכלל רציונלית?

סניף של רשת אאוטבק סטייקהאוס שבשליטת חברת בלומין ברנדס, שמנייתה עלתה 46% בחודש האחרון / צילום: shutterstock
סניף של רשת אאוטבק סטייקהאוס שבשליטת חברת בלומין ברנדס, שמנייתה עלתה 46% בחודש האחרון / צילום: shutterstock

מניות של חברות קטנות בארה"ב שועטות קדימה, ומעוררות בין המשקיעים ויכוח על כמה רחוק יכול שוק המניות כולו לרוץ קדימה כמוהן, על רקע מצב כלכלי שמזכיר את השפל הגדול של שנות ה-30 במאה שעברה.

הראלי בשוק בשבועות האחרונים מנוגד לחלוטין לנתונים הכלכליים שהמשקיעים מקבלים מאז התפרצות מגפת הקורונה. הדיווח של משרד העבודה ביום שישי שעבר הראה שהמשק האמריקאי איבד שיא של 20.5 מיליון מקומות עבודה באפריל. אנליסטים מזהירים שהכאב רק יתרחב ויתארך, אף על פי שכמה מדינות בארה"ב כבר החלו להקל בסגר החברתי ולפתוח את העסקים.

מדד ראסל 2000, אשר לחברות הכלולות בו שווי שוק ממוצע של 2 מיליארד דולר, עלה ב-12% בחודש האחרון, לעומת עלייה של 6.5% בלבד במדד 500 S&P. העלייה הזו כללה מגוון רחב של מניות, מספקית תוכנת השפות רוזטה (RST) שעלתה ב-21% עד קבלנית ההגנה אירוויירונמנט (11%) ובלומינג ברנדס (בעלת רשת מסעדות בשרים שעלתה 46%). העליות הללו מרשימות עוד יותר אם זוכרים שמניות הסמול-קאפ (שווי השוק הקטן), שרשמו שיא ב-2018, פיגרו אחרי מניות הלארג'-קאפ ברוב העשור האחרון.

חלק מהעלייה המחודשת הזו נובעת כנראה מהאמון של המשקיעים שגם הפדרל ריזרב וגם הממשל הפדרלי מוכנים לעשות מה שנחוץ כדי לייצב את כלכלת ארה"ב. שערי הריבית מצויים בתחתית היסטורית אחרי סדרת הורדות חירום, והקונגרס העביר חבילת סיוע לצרכנים ולעסקים בהיקף 3 טריליון דולר, על רקע אובדן המשרות חסר התקדים.

אבל יש גם סיבה פשוטה יותר לגאות הזו בשוק: איתור מציאות.

אלו שהכי נפגעו, יוכלו הכי להרוויח כשהכלכלה תבריא

כשהמניות צנחו במרץ, ג'ייסון פרייד, מנהל ההשקעות הראשי של הון פרטי בחברת גלנמיד, קרא ללקוחותיו לשקול לאסוף יותר מניות - בייחוד סמול-קאפ. ההיגיון שלו היה שהקבוצה הזו נפגעה יותר מהאחרות בשיא המימושים, והשווי שלה ירד לאחוזון ה-14 של השווי ההיסטורי הממוצע. עסקים קטנים מתקשים להחזיק עובדים ולשלם שכירות, אך יש להם גם הכי הרבה מה להרוויח כשהכלכלה תבריא, הסביר פרייד.

גם אחרי העליות האחרונות, מדד ראסל 2000 עדיין ירד ב-20% מתחילת השנה, לעומת ירידה של 9.3% במדד 500 S&P.

"כל משקיע יודע שהרבעון השני יהיה נורא ואיום - זה כבר מגולם בשוק", אמר פרייד. "השווקים היום משקפים תרחיש בסיסי של חזרה לשגרה רק בתחילת השנה הבאה".

גם חברת הברוקרים BTIG משמיעה טיעון דומה. לפיכך בכוונתה לבחון קנייה של מניות קטנות בימים של ירידות בשוק.

אחרים מעדיפים להמתין לפי שעה. מול כל משקיע כמו פרייד קל למצוא משקיעים שחוששים שהציפיות הרווחות להבראה בפעילות הכלכלית ב-2021 עלולות להיות אופטימיות מדי. לדוגמה, עסקים ייפתחו, אך גל שני של התפרצות קורונה עלול להתרחש. כן ייתכן שאובדן עבודה זמני יהפוך במקרים רבים לקבוע.

"מול אי ודאות אדירה כל כך, השוק הולך עם הסטטוס קוו - שנחזור בסופו של דבר לאן שהיינו. אבל השאלה היא אם כל מיני סוגים של חברות יהיו חזקים כבעבר", אמרה לורן גודווין, אסטרטגית של נכסים רבים וכלכלנית בניו יורק לייף אינבסטמנטס. היא רואה את הגאות הנוכחית בשוק כקצת כוזבת, ואומרת כי החברה שלה שומרת על סיכונים נמוכים בהשקעותיה. לפי שעה, העובדה שמניות הסמול-קאפ נראות זולות אינה מספיקה כשלעצמה להצדיק הימורים גדולים עליהן, לתפיסתה של גודווין. זה נכון במיוחד בהתחשב בכך שהחברות הללו נטו להיות בעלות רווחים חלשים יותר ורמות חוב גבוהות יותר ממניות הלארג'-קאפ, עוד לפני מגפת הקורונה.

גם אלו שניצלו את מחירי המניות הנמוכים כדי לחטוף מציאות, אומרים כי הם חוששים מסיכוני האי-ודאות. פרייד מכיר בכך שמסלול הכלכלה יהיה בתלוי במידה רבה בהנחת יסוד שלפיה כאשר הכלכלה האמריקאית תיפתח מחדש, לא יהיה גל שני של מגפה שיגרור סגירה מחודשת של הפעילות.

אפשרות כזו תפגע במיוחד בחברות הקטנות שפועלות במגזרים שנפגעו הכי קשה במגפה - כמו מסעדות ובידור, שהעסיקו מיליוני עובדים. לכן פרייד מעריך כי "אם יהיה גל שני של קורונה, סביר שהשווקים לא יישארו ברמה הנוכחית שלהם".