דוח הותמ"ל 2019: אושרו 65 אלף יח"ד, רובן לפרויקטי התחדשות עירונית

עם כינון הממשלה החדשה, השמועות מדברות על מעבר של מינהל התכנון למשרד הפנים ועל שינוי משמעותי באופן פעולת הותמ"ל • החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין ותנועת המושבים נגד הותמ"ל בעקבות הדוח: "לותמ"ל אין יותר זכות קיום"

שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ
שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ

מינהל התכנון והותמ"ל פרסמו היום (ג') את דוח הפעילות של הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים (ותמ"ל) לשנת 2019. עפ"י הפרסום, הוועדה, שהוקמה בשנת 2014, אישרה לתוקף 66 תוכניות מפורטות שהוסיפו, על הנייר, כ-226,000 יחידות דיור. בשנת 2019 לבדה אושרו 15 תוכניות למתן תוקף המציעות תוספת כוללת של כ-65,000 יחידות דיור.

אלה ימי הרכבת הממשלה החדשה, והשמועות מדברות על מעבר של מינהל התכנון למשרד הפנים ועל שינוי משמעותי באופן פעולת הותמ"ל. אי לכך, פרסום סיכום הפעילות של חמש השנים האחרונות מקבל עתה משמעות נוספת.

עד שנת 2017 טיפלה הותמ"ל בעיקר בתוכניות בשטחים הפתוחים על קרקעות מדינה. בשנת 2017 הורחבו סמכויותיה של הוועדה והיא החלה לטפל גם בתוכניות על קרקע פרטית מרובות בעלים וגם במתחמי פינוי-בינוי. כמו כן, הוועדה הציבה, לראשונה, יעדי תכנון לחברה הערבית והחרדית. 15 התוכניות שאושרו בשנת 2019 מסמנות את השינוי בעבודת הוועדה: 4 תוכניות פינו-בינוי, 5 תוכניות בישובי החברה הערבית ותוכנית אחת המיועדת לחברה החרדית. כאמור, בשנת 2019 אושרו בותמ"ל 65,000 יחידות דיור. כ-70% מתוכן היו במתחמי התחדשות עירונית.

שר האוצר, משה כחלון, מסר: "זו רק אחת מההצלחות של המדיניות להורדת מחירי הדיור אותה הובלתי בכל הקדנציה שלי במשרד האוצר". יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר: "השפעתה של הותמ"ל כמוסד תכנון ארצי, הממוקד בצרכים האסטרטגיים של פיתוח המדינה, תרם תרומה מכרעת לעמידת מערכת התכנון במטרות וביעדים כפי שנקבעו על ידי הממשלה".

עו"ד רון רוגין הגיש בשם התאחדות הארגונים התנגדויות לתוכנית התמ"ליות 1024 ו-1025 (קריית אתא) ו-1032 (אופקים): "הקונספציה שלהם היתה בנויה על המחשבה שמשבר הדיור בישראל נובע מהעדר בתכנון סטטוטורי תקף למגורים, ומכאן נובע שאם נגדיל את מלאי התכנון הסטטוטורי זה יוביל להגדלת התחלת הבנייה ואז תהיה ירידת מחירים.

"אנחנו רואים שהותמ"ל הציף את המדינה בתכנון בסיטונאות והתוצאה היתה שמספר התחלות הבנייה רק הולך ויורד. אנחנו חוזרים ואומרים שיש עודף אדיר של יחידות דיור מתוכננות. אתה מכניס חוסר יציבות פתולוגי בתוך המערכת.

"מה שקורה, למשל בקריית אתא, זה שבמקום לממש את 12,000 יחידות הדיור שכבר אושרו בשטחם, הם רצים ועושים תוכנית תמ"לית בשם 1024. אף יזם לא יכנס לקריית אתא כי הכל משתנה כל שני וחמישי. אין יציבות והתחלות הבנייה יורדות. יש פה הרס אדיר של שטחים חקלאיים. עכשיו בקורונה זה עוד יותר ניכר. אנחנו נכנסים לאסון לאומי".

עו״ד עמית יפרח, מזכ״ל תנועת המושבים, מסר: ״הנתונים העולים מהדוח מחזקים את עמדתנו כי הותמ״ל במתכונתו הנוכחית סיים את תפקידו, וכעת עליו להתרכז בהתחדשות העירונית והמגזר הערבי ולהגביר באופן משמעותי את הבינוי במקומות הללו ולהפסיק לאלתר תוכניות על קרקעות חקלאיות.

"זו גם הסיבה שהגשנו השבוע פנייה לפני עתירה לבג״ץ, בכדי למנוע את הארכת החוק שאמורה לעלות לאישור הממשלה. גם הספקנים שבינינו, כעת אחרי משבר הקורונה, מבינים את משמעות הקרקע החקלאית עבור מדינת ישראל ובטחון המזון שהגופים התכנוניים צריכים לשמר ולחזק את יכולת העיבוד ולא לתכנן בשולי הערים על חשבון קרקעות חקלאיות.

"מהדוח עולה שהמלאי התכנוני הקיים הוא כזה שצריך להחזיר את המדינה לתכנון שפוי דרך הוועדות המחוזיות ולהשקיע במוקדים שבהן באמת צריך לעשות בותמ״ל שימוש. עם כינונה של ממשלה חדשה אנו קוראים למקבלי ההחלטות לקבוע מדיניות תכנון המתאימה לעת הזו".

תגובת החברה להגנת הטבע: "כבר קרוב לשש שנים, מוכרים לציבור שהותמ"ל יפתור את בעיות הדיור. אך בעוד הוא מאשר על הנייר מאות אלפי יחידות דיור, שכביכול תורמות לפתרון, למעשה רובן הן מחוץ לאזורי הביקוש, ובפועל, מרביתן המוחלט כלל אינן נבנות.

"ראיה לכך היא שמתוך עשרות עמודים של הדוח, מצאו כותביו להקצות פחות מעמוד אחד, שמציג את הביצוע של יחידות הדיור שתוכננו בותמ"ל. הדוח הזה מוכיח, בפעם המי יודע כמה, כי הגיע העת לסיים את עבודתה של הוועדה, לפני שהיא תמשיך ותיצור נזקים נוספים".

יעל דורי, ראש תחום תכנון באדם טבע ודין: "לותמ"ל אין יותר זכות קיום. הוועדה הוקמה כדי לפתור את משבר הדיור ולא הצליחה. המחירים עדיין מחוץ להישג ידו של רוב הציבור והמשבר הוא למעשה משבר תכנון - דיור ותחבורה יחד. זו לא בעיה שוועדה דורסנית ושטחית כמו הותמ"ל תפתור.

"הותמ"ל אישרה לאורך שנים מאות אלפי יחידות דיור למשפחות ממעמד בינוני ומעלה בשכונות - בניגוד לעירוניות הנדרשת ולדיור הטרוגני עבור כולנו. לותמ"ל אין את הכלים הנכונים לטפל בתוכניות של התחדשות עירונית או של החברה הערבית בגלל ראייה נקודתית וצרה, רוב ממשלתי כמעט מוחלט בתוך הוועדה, התעלמות מתוכניות ארציות ומחוזיות ולמעשה יכולת לגבור עליהן, אי שיתוף הרשויות המקומיות וכמובן הליכים מקוצרים תוך שימוש ביועצים חיצוניים, שמקשים מאד לציבור להיות מעורב או להשפיע.

"התוצר - תוכניות מנותקות מהיישובים, ללא קשר לתשתיות, חלק מהן בסיכון לבריאות הציבור וחלק עתידות לרמוס שטחים פתוחים. לא איכות התכנון שמגיעה לחברה הישראלית ושתבנה אותנו נכון לעתיד."

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז המועצות האזוריות: ״הותמ״ל באה לפתור בעיקר הגדלת היצע יחידות דיור בזמן קצר על מנת לייצר מלאי ולהפחית את המחירים בשוק. נכון להיום כבר הוכח שמלאי יחידות הדיור שתוכנן לשנים הבאות והחסמים האמיתיים לפתרונות דיור הם במקומות אחרים.

"לכן צריך להתרכז בהם ולחזור בהיבט התכנוני לדרך המלך, קרי לוועדות המחוזיות ולא דרך הותמ"ל, ובטח בעת הזו במשבר הקורונה, שהוכח מעבר לכל ספק כי ישנה חשיבות עצומה לביטחון המזון של מדינת ישראל, שאינו יכול להתקיים במדיניות הותמ"ל הנוכחית שגורעת שטחים בצורה לא מידתית וללא כל הצדקה אמיתית".