נעילה שלילית בוול סטריט: פאוול הזהיר מפני "סיכונים משמעותיים" והפיל את המדדים ב-2%

הנאסד"ק איבד 1.5%, ו-S&P 500 ירד ב-1.8% • יו"ר הפד פאוול צופה כי יידרשו צעדים נוספים כדי לתמוך בכלכלה האמריקאית; עם זאת, "הפד לא בוחן ריבית שלילית" • גרמניה ואוסטריה פרסמו תאריך לפתיחת הגבולות • אופ"ק חותך את תחזית הביקוש לנפט ל-2020

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מסביר מדוע לדעתו ארה"ב היא המקום המעניין כיום להשקעה | דוח השווקים היומי עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי » 

23:03

המסחר בניו יורק ננעל הערב (ד') בירידות בצל נאום יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול, שהזהיר מפני סיכונים משמעותיים לכלכלה והתאוששות איטית. מדד הנאסד"ק איבד 1.5%, מדד S&P 500 ירד ב-1.8%, והדאו ג'ונס צנח ב-2.2%.

22:00

החוזה על הנפט (WTI) למסירה ביוני איבד 1.9% ל-25.29 דולר למרות ירידה לא צפויה במלאי בארה"ב בשבוע החולף.

21:00

המדדים בוול סטריט מאבדים 2% בצל דבריו של יו"ר הפד פאוול שצופה התאוששות ארוכה תוך מיתון מתמשך נוכח משבר הקורונה. לדבריו ארה"ב מתמודדת עם מיתון "גרוע משמעותית" ממה שנראה מאז מלחמת העולם השנייה.

החוזים על הזהב למסירה ביוני עלו ב-0.6% לרמה של 1,714 דולר לאונקייה, וזאת בהמשך להערכת פאוול.

19:30

מדד הדאו ג'ונס מאבד 2.1%, מדד הנאסד"ק מאבד 2% ומדד S&P 500 מאבד 1.9%. מדד הפחד (VIX ) קופץ ב-12%.

בנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריך כי שיעור האבטלה בארה"ב יגיע לשיא של 25%. נזכיר כי שיעור האבטלה עלה באפריל ל-14.7% לאחר שהמשק האמריקאי איבד יותר מ-20 מיליון משרות במהלך הסגר שהוטל בצל התפשטות נגיף הקורנה. ההערכה הקודמת של גולדמן זאקס היתה לשיעור אבטלה של 15%.

הנשיא טראמפ צייץ הערב ברמיזה נוספת לאשמה של סין כמי שהפיצה את נגיף הקורונה. "להתמודד עם סין זה עסק יקר מאוד. אנחנו רק חתמנו על הסכם סחר איתם, הדיו עוד לא התייבש, והעולם הוכה על ידי מגיפה מסין", צייץ טראמפ.

18:37

המסחר בבורסות אירופה ננעל בטריטוריה האדומה בהובלת הקאק והדאקס שאיבד 2.85% ו-2.6% בהתאמה. מדד הפוטסי איבד 1.6% בהמשך לפרסום נתוני הצמיחה במרץ שהצביעו על התכווצות של 5.8% בתוצר (בחישוב חודשי).

ענקית הספנות Maersk הזהירה מנפילה של 25% בהיקף השילוח העולמ כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה שהביא לשיתוק הפעילות הכלכלית בעולם. מנייתה צנחה ב-6%.

קומרצבנק , הבנק השני בגודלו בגרמניה, עבר להפסד של 319.99 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020. מניית הבנק איבדה 4.2% בפרנקפורט.

בוול סטריט מנייתה של אמריקן איירליינס  בולטת בירידות של 7.5%. מניות אמזון  ונטפליקס  בולטות בעליות כנגד הסנטימנט.

17:45

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות בצל האזהרה של יו"ד הפד, ג'רום פאוול, מפני "סיכונים משמעותיים לכלכלה" ומיתון מתמשך נוכח משבר הקורונה. להערכתו ידרשו צעדים נוספים על מנת לתמוך בכלכלה האמריקאית.

מדד הדאו ג'ונס מאבד 1.3%, מדד הנאסד"ק משיל 0.5% ומדד S&P 500 מאבד 1.1%. באירופה, הדאקס צונח ב-2.5%, הקאק מאבד 2.8%, הפוטסי יורד ב-1.5%. 

מלאי הנפט בארה"ב ירד באופן מפתיע ב-700,000 חביות בשבוע שהסתיים ב-8 למאי. זאת בניגוד לתחזיות האנליסטים בשוק לעלייה של 4.8 מיליון חביות בצל שיתוק הכלכלה נוכח משבר הקורונה.

גרמניה צפויה לפתוח את כל הגבולות היבשתיים שלה למדינות אירופה השכנות לכל המאוחר עד ה-15 ביוני, כך הודיע היום שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר, במה שמסתמן כצעד נוסף בדרך לחזרה לשגרה מסוימת באירופה, אחרי הסגרים וההגבלות שאיפיינו את החודשיים האחרונים ואת המאבק במגיפת הקורונה. גם אוסטריה הודיעה היום כי תפתח את הגבול עם גרמניה ב-15 ביוני.

16:36

המסחר בוול סטריט נפתח הערב בירידות בהמשך לירידות שנרדמו אתמול, וזאת על רקע האזהרה של יו"ד הפד מפני "סיכונים משמעותיים לכלכלה" ומיתון מתמשך נוכח משבר הקורונה.

מדד הדאו ג'ונס מאבד 1%, מדד הנאסד"ק משיל 0.4% ומדד S&P 500 מאבד 0.7%.

יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר היום כי "יידרשו צעדים נוספים לתמוך בכלכלה האמריקאית" אך "הפד לא בוחן השתת ריבית שלילית". זאת בהמשך לקריאתו של הנשיא טראמפ אתמול להשית ריבית שלילית כמו "מדינות אחרות".

15:59

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מטפסים בשעה זו בעד 0.75% לקראת פתיחת המסחר, וזאת לאחר ירידות חדות אתמול שהתעצמו בנעילה.

תחזית הביקוש לנפט של ארגון אופ"ק לשנת 2020 צופה ירידה של 9.7 מיליון חביות ביום. מדובר בכמות זהה לזו שעליה הסכימו החברות בארגון לקצץ בצל קריסת מחיר הנפט. תחזית הביקוש של אופ"ק צופה כעת הפחתה של עוד 2.3 מיליון חביות ליום לעומת התחזית הקודמת ל-2020, כך לפי הדיווח היום.

מדד המחירים ליצרן בארה"ב נפל ב-1.3% בחודש אפריל האחרון בצל משבר הקורונה. התחזיות היו לירידה של 0.5%.

חברת שייט התענוגות רויאל קאריביאן ממחזרת חוב. החברה פרסמה הקצאה פרטית של חוב בכיר לגיוס 3.3 מיליארד דולר לשנים 2023 ו-2025. התמורה תשמש להחזר חוב של 2.35 מיליארד דולר שנסגר ב-23 למרץ השנה. היתרה עשויה לשמש להחזר חובות נוספים.

15:00

יום המסחר בבורסות של ארה"ב צפוי להיפתח בעליות, לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות חדות. 

עונת הדוחות נמשכת. יצרנית השבבים טאואר  עמדה בתחזיות ברבעון הראשון של השנה, ומספקת תחזיות מעט גבוהות יותר מתחזיות האנליסטים לרבעון השני, המשקפת גם חזרה לצמיחה.

חברת סייברארק  עקפה את התחזיות ברבעון הראשון של השנה, מספקת תחזיות פושרות לרבעון השני ומשעה את התחזית השנתית בשל האי-ודאות הנגרמת ממגפת הקורונה. במקביל, החברה הודיעה היום על רכישת חברה מארה"ב בתמורה ל-70 מיליון דולר.

12:30

ירידות בבורסות אירופה. חוזה על נפט מסוג ברנט ליוני נסחר בירידה של 2% לרמה של 29.35 דולר לחבית.

בזירת המאקרו, היום פורסם נתון התפוקה התעשייתית בגוש האירו, שרשם ירידה של 11.3% בחודש מרץ. 

בארה"ב יתפרסם היום מדד המחירים ליצרן לחודש אפריל, שצפוי לרשום ירידה של 0.5%. 

10:10

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח היום במגמה שלילית, על רקע חששות משקיעים מהתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה. 

בבריטניה פורסם היום כי הכלכלה התכווצה בכ-2% ברבעון הראשון. בחודש מרץ נרשמה ירידה של 5.8% בפעילות לעומת חודש פברואר. 

06:45

יום המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת עם נטייה לירידות ובמסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. זאת, לאחר שאתמול (ג') ננעל המסחר בוול סטריט בירידות חדות. 

חוזה על נפט מסוג ברנט ליוני נסחר בירידה של 1.6% לרמה של 29.5 דולר לחבית. הזהב נסחר בירידה קלה לרמה של 1,705 דולר לאונקיה. 

בדקות המסחר האחרונות בניו יורק עברו המדדים המובילים לירידות חדות בסיומו של יום תנודתי שהחל במגמה חיובית. מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.8%, נאסד"ק ומדד S&P 500 איבדו 2% כל אחד.

עד לאחרונה, קובעי המדיניות וראשי עסקים רבים בארה"ב קיוו להבראה כלכלית דמוית V ממגפת הקורונה: קריסה קצרה ותלולה, שאחריה באה קפיצה חזרה לרמת הפעילות של לפני הנגיף. כעת, לעומת זאת, הם צופים הבראה בסגנון "סווש" (swoosh) . צורת "סווש" דומה ללוגו המוכר של חברת "נייק": ירידה גדולה ואחריה הבראה איטית, כאשר ההערכה היא שכלכלות מערביות רבות, כולל ארה"ב ואירופה, לא יחזרו לרמות התוצר של 2019 לפני סוף 2021 - או אחריה.

התחזית המפוכחת החדשה הזו משקפת את עומק הנסיגה שמתועדת באביב הנוכחי, וכן עדויות נוספות לכך שהנסיקה באבטלה וחודשים או שנים נוספות של ריחוק חברתי - בייחוד במערב - ידכאו את הפעילות הכלכלית הרבה לתוך השנה הבאה.