רשת 13 | בלעדי

בעלי מניות ברשת: לא נזרים עוד כספים, מוכנים להעביר אותן בחינם

בעלי המניות שוללים הזרמת כספים נוספים לערוץ רשת 13 • לאחרונה הודיע בעל השליטה לן בלווטניק על הזרמת 30 מיליון שקל, מתוכם 10 מיליון שקל כבר הוזרמו

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

כיפופי ידיים בין בעלי המניות ברשת 13? ל"גלובס" נודע כי בעלי מניות רשת לשעבר, המחזיקים כיום ברשת 13, מסרבים באופן רשמי להזרים כסף נוסף לערוץ. בעלי המניות הודיעו כי אם יימצא לערוץ משקיע, הם יהיו מוכנים להעביר לו את המניות באופן מיידי - ללא תמורה כלשהי.

עוד נודע ל"גלובס" כי הודעת בעלי המניות הועברה בעקבות פנייה רשמית שקיבלו ממזכיר דירקטוריון רשת 13, בה התבקשו להזרים כספים נוספים לערוץ. הפנייה נעשתה לאחר ישיבת הדירקטוריון האחרונה, בה נדונה בין היתר תוכנית הקיצוצים האגרסיבית שמוביל מנכ"ל הערוץ אבי בן טל, ובמהלכה דווח לדירקטורים על נכונותו של בעל השליטה לן בלווטניק להזרים כסף כדי שהערוץ יוכל לשלם משכורות לעובדים. בלווטניק יזרים בטווח זמן של חודשיים 30 מיליון שקל, מתוכם כבר הוזרמו באופן מיידי 10 מיליון שקל.

בעלי רשת לשעבר, אודי אנג'ל, מיכאל שטראוס וחברת אנדמול, מחזיקים מאז המיזוג של רשת עם ערוץ עשר ב-30% מהמניות; בלווטניק מחזיק ב-52%; ונדב טופולסקי, המכהן גם כיו"ר רשת 13, מחזיק ב- 8%.

נזכיר כי שני הערוצים הגיעו מקרטעים למיזוג לאחר שפיצול ערוץ 2 טרף את הקלפים, יצר הרגלי צפייה חדשים והגדיל את מלאי הפרסום בשוק, כך שלא איפשר לשלושה ערוצים מסחריים לחיות על בסיסו. הגידול בהכנסות התוכן אל מול הקושי לייצר הכנסות, לצד הפער שפתחה קשת על שני הערוצים האחרים, יצרו סכנה מהותית עבור קיום השניים האחרים, וכחלק מהמיזוג נדרשו גם תוכנית אסטרטגית לערוץ ביום שאחרי וגם הזרמת כספים מבעלי מניות.

כל בעלי המניות הזרימו במשותף 120 מיליון שקל, שהיו אמורים להתניע את הערוץ הממוזג. כבר בשלב הזה ברור היה כי לא כל בעלי המניות מחויבים להמשך באותה מידה. אנדמול בחרו שלא להזרים כסף, ואת החלק שלהם הזרים אודי אנג'ל. בהסכם שבין בעלי רשת לשעבר לבעלי ערוץ עשר הובהר כי בעלי המניות ברשת אינם מחויבים להזרמות נוספות בהמשך, ובמקרה שתידרשנה הזרמות כאלה, הם יהיו מוכנים שחלקם ידולל. 

תחביב יקר במיוחד 

רשת, כמו אמצעי מדיה אחרים, התגלתה עם השנים עבור בעלי המניות שלה כתחביב יקר במיוחד. ההשקעות שנדרשו כדי להיות שחקן מוביל בטלוויזיה, ובעיקר עצם התחרות מול קשת, גבו מחיר כספי גבוה והכריחו את בעלי המניות להזרים לערוץ מיליוני שקלים, שלא תמיד הספיקו.

נזכיר כי בשלב הראשון של שיחות המיזוג בין רשת וערוץ עשר נדמה היה כי בעלי המניות של רשת הם שישלטו בערוץ הממוזג, אולם במהלך השיחות חל מהפך, ובעלי ערוץ עשר הפכו לגורם הדומיננטי. בלווטניק וטופלסקי מינו את הנהלת הערוץ הממוזג, החליטו על התוכנית העסקית שתוביל אותו והיו מאז הרוח החיה מאחורי ההחלטות המשמעותיות. בעלי המניות האחרים זזו אחורה, ולמעט המעורבות האישית של אודי אנג'ל בהמשך תשלום תקופת ההסתגלות הארוכה והמכובדת למנהליו לשעבר, נמנעו ממעורבות פעילה.

ההובלה של בלווטניק וטופולסקי לוותה לא רק במילים אלא גם בכסף: כשנדרשה הזרמה נוספת של 100 מיליון שקל, היה זה בלווטניק שהזרים אותם. אולם הזרמה זאת לא עזרה, והערוץ נקלע בחודשים האחרונים שוב למצוקה תזרימית קשה שאיימה על המשך קיומו.

לפני חודשים ספורים מונה אבי בן טל לתפקיד מנכ"ל רשת 13. על-פי מקורבים לבן טל, עד כניסתו בפועל לתפקיד לא הובהר לו מצב הערוץ לאשורו, והוא ראה תמונה חלקית בלבד. וכך, במקום להתמקד בגיבוש תוכניות קדימה, נדרש המנכ"ל החדש להקדיש חלק משמעותי מהזמן לכיבוי שריפות, לניסיון לשכנע ספקים להמתין עם תשלום חובות, לגיוס כסף ממשרדי מדיה ומפרסמים, ולמלחמה שהולכת ומסלימה מול אנשי חדשות 13 שסירבו להשלים בהרכנת ראש עם קיצוץ של 35% מתקציב החברה, שהמשמעות שלו היא גל פיטורים מאסיבי.

על-פי מקורבים, בן טל הוא שלחץ בתוקף על ההזרמה הנוספת. אומנם בלווטניק מתעתד כאמור להזרים 30 מיליון שקל, אולם כנראה שבקרבתו לא מעוניינים לייצר תחושה, אפילו רגעית, של "שחרור חגורה". עד עתה הסכימו דובריו לאשר רק הזרמה של 10 מיליון שקל.

נדמה כי קברניטי רשת מהלכים בין הטיפות, כשמצד אחד תחושת הדחיפות והמצוקה הכרחית כדי לאפשר את מהלך הקיצוץ שעדיין צפוי להתרחש ביולי, ומצד שני נדרשת צפירת הרגעה מול ספקים שלא קיבלו את מלוא חובם, כדי שמישהו לא יילחץ יותר מדי ויגרור את הערוץ להקפאת הליכים.

עם זאת, חשוב להדגיש כי בהסתכלות לטווח הארוך, 30 מיליון שקל רחוקים מלהספיק לרשת 13. מדובר בעזרה ראשונה שאמורה לאפשר תשלום משכורות לחודשיים, ואין בה אפילו כדי לכסות את היקף החובות של הערוץ, שעומד על כ-70 מיליון שקל. וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את הכסף שנדרש לפיתוח תוכן ומיתוג חדש לערוץ, דברים שאמורים להסתכם בעוד מיליוני שקלים.

בשורה התחתונה, בעלי המניות של רשת לשעבר מבהירים במעשים כי הם רואים את עצמם משוחררים מכל מחויבות לערוץ. השבועות הקרובים יוכיחו האם מחויבותו של בלווטניק איתנה או שהערוץ בדרך לבית המשפט.

בעלי מניות רשת לשעבר סירבו להתייחס לידיעה. עד רגע פרסום הידיעה לא התקבלה תגובה מטעם נציגיו של בלווטניק.