מיין סטריט .Vs וול סטריט: השאלה הכי מטרידה בשוק בימי הקורונה

מגפת הקורונה היא אירוע בינלאומי, שסביר להניח כי נראה את השפעותיו על הכלכלה עוד זמן רב • לכן מומלץ למשקיעים להתרכז באלוקציה ענפית, ופחות באלוקציה עולמית, כפי שרבים מהם רגילים

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

השאלה שהכי מטרידה את המשקיעים בימים אלה, היא איך ייתכן שנוצר פער גדול כל כך בין הכלכלה הפיננסית לכלכלה הריאלית.

הראלי בשוק המניות שאנו רואים כעת, מתעלם מהעובדה, למשל, שחלקים מארה"ב ואירופה עדיין נתונים בסגר; שמספר המובטלים בכל העולם קרוב למספרים שראתה ארה"ב סביב השפל הגדול של שנות ה-30 במאה שעברה; ושחברות המפרסמות נתונים כספיים, ממשיכות להוריד תחזיות רווח.

חלק מההסברים לפער נעוצים ברמת הריבית הנמוכה, בצעדים המהירים והאגרסיביים של הבנקים המרכזיים להבטיח את היציבות הפיננסית, וגם בנכונות הממשלות, מי יותר ומי פחות, לגשר על תקופת הסגר עם ביטחון תעסוקתי ותמריצים לעסקים ולאזרחים.

הסבר נוסף, לא פחות חשוב, נובע מהאופי של השווקים לגלם ציפיות קדימה. כפי שבירידות החדות של מרץ גילמו אי-ודאות והיעדר יכולת לצפות את ההתפתחויות הצפויות, כעת מסתכלים השווקים קדימה לטווח של מספר חודשים, נותנים משקל גבוה יותר לחזרה לשגרה ומתמלאים אופטימיות.

הטכנולוגיה ממשיכה להיות השקעה מועדפת

הסתכלות מקרוב אחר ההתאוששות של השווקים מעלה כי קיימת שונות ענפית חזקה מאוד בתוך התיקון הנוכחי. אז השאלה העיקרית היא מה צפוי קדימה?

מגפת הקורונה היא אירוע בינלאומי, שסביר להניח כי נראה את השפעותיו על הכלכלה ועל ההתנהגות של עסקים ואנשים עוד הרבה זמן. לכן, ההסתכלות כמשקיעים צריכה להתרכז במידה רבה באלוקציה ענפית, ואולי פחות באלוקציה עולמית, כפי שרגילים להסתכל משקיעים רבים. הביצוע היחסי של שוק מנייתי בארה"ב, באסיה או באירופה ייגזר במידה רבה מההרכב הענפי שלו.

להערכתנו ב-IBI, תחום הטכנולוגיה ממשיך להיות התחום המועדף כיום להשקעה. העבודה מרחוק, הלמידה מרחוק, התייעצות אונליין עם רופא והקניות המקוונות, כל אלה הפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו בתקופה האחרונה, והם כאן כדי להישאר. גם חברות מבינות מצדן שהשקעות בתחום התשתיות הדיגיטליות ושדרוג מערכות המידע הקיימות הכרחיים, בוודאי בעולם של "ריחוק חברתי". ביקוש לשירותים אלה יוצר שרשרת של ביקושים לשירותי ענן, אבטחה, צורכי רוחב פס, אחסון דאטה וניתוחו, וכל אל הופכים את תתי הסקטורים האלה להשקעות מעניינות להמשך. תחומים אלה דומים במידה מסוימת להשקעה בתשתיות פיזיות, שמקדמות ממשלות לצורך האצת היציאה מהמשבר.

גם תחום הבריאות ממשיך להוות מוקד מעניין קדימה. הגדלת תקציבי בריאות, ציוד רפואי והשקעות במחקר ופיתוח, באמצעות הגדלת תקציבים ממשלתיים, ייהנו להערכתנו מרוח גבית לנוכח לקחי ההתמודדות עם משבר הקורונה וההבנה שמערכות אלה הוזנחו בסדרי העדיפויות בכל העולם.

בהסתכלות על הסקטורים שנשארו מאחור, עשוי סקטור הפיננסים בארה"ב להוות הזדמנות מעניינת, גם בהשוואה ביחס לענף הבנקאות הישראלי. בעולם של ריבית אפסית, שילווה אותנו בשנים הקרובות, עם מרווחים נמוכים ועלייה בהפרשות, פועל הענף כיום בסביבה מאתגרת יותר. עם זאת, המחירים של המניות מגלמים כבר חלק גדול מהשפעות אלה. מכפיל הון של סביב 0.7%-0.8% על הבנקים האמריקאים, שכבר בדוחות האחרונים הציגו עלייה חדה ברמת ההפרשות לחובות בעייתיים, עדיפים על מחירים דומים בבנקים המקומיים.

כדאי להיזהר מהשקעה באנרגיה

אף כי תחום האנרגיה נראה חבוט, כדאי להיזהר מהשקעה בו קדימה. מבחינה כלכלית, הירידה בביקושים לנפט וגז על רקע מגבלות התנועה בעולם, פוגשת עודף היצע עולמי, שעדיין לא ביצע התאמה של חברות מפיקות ומלאים. עד למחירי שיווי משקל, במצב הנוכחי, נצטרך לראות תחילה קונסולידציה של חברות, שלא כדאי להן להפיק במחירי הנפט הנוכחיים ומתקשות לעמוד בנטל החוב.

גם מבחינת כלי ההשקעה, יש להבחין בין השקעה בסחורה עצמה, בחוזים עתידיים על הנפט לטווחים שונים, ובין השקעה במניות של חברות אנרגיה. קניית הסחורה עצמה אינה אופציה למשקיעים פיננסיים, ואילו השקעה בחוזים עשויה לייצר מצבים קיצוניים בעת גלגולי החוזים הקרובים לרחוקים, ולהסב למשקיע הפסדים גם אם הנפט עלה באותה תקופה. השקעה בחברות אנרגיה יכולה להיות אופציה מועדפת, אבל מחיר הנפט המגולם במחירי חברות אלה גבוה בהרבה ביחס למחיר הנפט.

אי הוודאות בשווקים עדיין קיימת, גם אם תחושת החזרה לשגרה גורמת לרבים להרגיש ביטחון יחסי. לכן, בפן ההשקעות יש לנקוט גישה זהירה קדימה. צריך רק לזכור שבעולם שבו בנקים מרכזיים וממשלות שופכים כסף ותוכניות סיוע, ואלטרנטיבת הריבית תיוותר נמוכה לאורך זמן, ההשקעה בשווקים כדאית.

עכשיו כשנרגע הצונאמי בשווקים, חשוב שהמשקיע יגדיר, יחד עם איש מקצוע, את רמת הסיכון המתאימה לו - וידבוק בה, גם כשהסביבה רועשת. זה יבטיח התאמה של תיק השקעות בצורה מלאה לצרכים האמיתיים של המשקיע, וזה ימנע ממנו לבצע בלחץ תנועות חדות החוצה ופנימה מהשווקים ולתוכם - טעויות שיכול לקחת שנים לתקן. 

הכותבת היא מנהלת השקעות ראשי ב-IBI ניהול תיקים. IBI בית השקעות מנהלת תיקי השקעות. לחברה ו/או לחברות הקשורות לה עשויות להיות אחזקה ישירה/עקיפה במניות ובחברות המוזכרות בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ או שיווק המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.