עסק ביום | פיצ'ר

"בבנק אמרו שחבל על הנייר והדיו שנבזבז כדי להגיש בקשה למענק"

ענר בן רפאל, הבעלים המשותף של מסעדת "איגרא רמא" בת"א, סוגר את המקום • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ענר בן רפאל, הבעלים המשותף של מסעדת "איגרא רמא" בתל-אביב / צילום: תמונה פרטית
ענר בן רפאל, הבעלים המשותף של מסעדת "איגרא רמא" בתל-אביב / צילום: תמונה פרטית

"הווירוס הרג את החיידק". כך נפתח הפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של מסעדת איגרא רמא. שנה וחצי אחרי שנפתחה ברחוב ברנר 2 בתל-אביב וזכתה להערכה רבה. "סגרנו בגלל הקורונה, חד משמעית", אומר בר רפאל, שהקים את המקום עם תמיר מיכאלי.

"תמיר ואני אנשים רומנטיקנים אבל גם מציאותיים ושנינו מבינים היכן אנחנו חיים. הבנו שזה לא רק לעצור את העסק לחודשיים שלושה, חודשים אלא שאנחנו נכנסים לתקופה חדשה שבה אנשים מפוחדים והתקהלות הפכו לאויב הציבור. התקהלות זה מה שאנחנו מתבססים עליו. הבנו שגם אם נחזור מהתקופה הקשה הזו, זה יהיה עם השגות של שמירת מרחק או של מסכות ופחות אנשים בתוך העסק. מסעדה היא עסק תזרימי. הבנו שאם נישאר פתוחים בתור עסק שעשינו ב-20 אצבעות בלי גב כלכלי או משקיע נצבור את החובות והעדפנו לעצור בחובות קטנים מאשר בחובות גדולים. הבנו שכלכלית אין לנו ברירה, וצריך לסגור, כואב ככל שיהיה".

כמה זמן עבר מאז שקיבלתם את ההחלטה ועד שהודעתם?
"בהתחלה אף אחד לא הבין לאן זה הולך. הייתה בינינו שתיקה של הדחקה. חיכינו לראות לאן הרוח נושבת, הייתה תקווה. אחרי כן חלחלה ההבנה. להודיע לקח יותר זמן, כי זו עדיין חתיכה מהנשמה שלך".

לא עבדתם בטייק אווי בתקופה הזו?
"לא במסעדה. יש לנו חנות ומשק בכפר הנגיד אבל במשלוחים הבנו שנפסיד כסף, כי לא עשינו את זה בעבר וזה לפתח משהו חדש ובכלל לשלם 25%-30% לוולט או לתן ביס זה לפעמים כל הפרנסה שלך. זו התאבדות ולא רצינו לעשות את זה רק כדי להגיד שנשארנו בחיים. בגלל שיש עוד עסק לתפעל גם לא יכולנו לעשות משלוחים עצמאית עם האוטו שלנו. היו מסעדנים שעשו את זה וזה ראוי להערכה אבל אנחנו התמקדנו בחנות ובמשק ובגידול של הירקות והעופות".

וזה יהיה הפוקוס מעכשיו?
"תמיר יותר בצד של העסקים ואני של היצירה. אנחנו יודעים שכל משבר הוא הזדמנות. כרגע אנחנו מתמקדים במשק בשביל לעמוד בהתחייבויות ולשמור על שגרת עבודה".

קיבלתם סיוע מהמדינה?
"שום דבר. בבנק אמרו לנו שאנחנו לקוח אמין יש לנו מסעדה אז חבל על הנייר והדיו שנבזבז כדי להגיש בקשה. המדינה תמיד הייתה שותפה שלנו, לקחה את מה שמגיע לה עד השקל האחרון. נשארנו לבד במקצוע שאנחנו משקיעים בו את מיטב זמננו וכספנו. אני לא סוגר כי לא התנהלתי נכון אלא בגלל שהמדינה סגרה לי את הדלתות ביום אחד. הלוואה בערבות מדינה? כלום ושום דבר. קיבלנו טלפון מביטוח לאומי להסדיר איזה חוב של כמה אלפים מ-2018. כשאתה מסתכל מי בונה את המדינה הזו, מי עובד במסעדנות זה אנשי מקצוע מכל גווני האוכלוסייה, אלו הסטודנטים שיהיו המובילים של המשק מחר, גם ח"כים ושרים היו פעם מלצרים". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il