האם לבתי חולים בארה"ב משתלם לרשום "קורונה" בתעודת הפטירה?

פוסט שפורסם בישראל קבע כי "כמה מקבל בית חולים בארה"ב על תעודת פטירה? 5,000 דולר לדלקת ריאות, 13 אלף דולר לקורונה" • האם זה נכון? למוסדות אמריקאים אולי משתלם לטפל בחולי קורונה, אבל אין מחירון לתעודת פטירה • המשרוקית של גלובס

חבר מהצוות הרפואי בבית חולים בניו יורק, ארה"ב / צילום: רויטרס
חבר מהצוות הרפואי בבית חולים בניו יורק, ארה"ב / צילום: רויטרס

לטענות שנשמעות קונספירטיביות יש לפעמים גרעין של אמת. פוסט שפורסם בישראל קבע שבתי החולים בניו יורק מנפחים את נתוני התמותה מקורונה בגלל תמריץ כלכלי, והציג ראיות נסיבתיות: "כמה מקבל בי"ח בארה"ב עבור תעודת פטירה? דלקת ריאות (מחלה דמויית שפעת) = 5,000$; קורונה = 13,000$; קורונה+הנשמה = 39,000$".

בקיצור, הטענה היא שבתי חולים באמריקה מקבלים כסף כדי לרשום "קורונה" בתעודת הפטירה. לקורא אלון ג'וני אלבוחר זה נשמע מוזר, והוא ביקש מאתנו לבדוק את הפרטים.

אם כן: טענות דומות שטפו בחודש האחרון את הרשתות החברתיות בארצות-הברית, ובודקי עובדות אמריקאים בחנו אותן. המסקנה הייתה שלסכומים בפוסט יש בסיס. אבל בגרסה המקורית של הטענה, הם לא משולמים עבור תעודות פטירה: את התבלין הזה מצאנו רק בנוסח העברי.

הכול התחיל בראיון בערוץ פוקס עם ד"ר סקוט ג'נסן, רפובליקאי וחבר בסנאט של מינסוטה. "כשטיפול רפואי מתחבר עם כסף תמיד קורה משהו מוזר", טען ג'נסן. "מדיקייר קבע שאם תאשפז אדם עם COVID-19, תקבל 13 אלף דולר. אם החולה מחובר למכונת הנשמה, תקבל 39 אלף דולר". בפוסט בפייסבוק הוא הוסיף שעל מחלה אחרת מ"אותה קבוצה" המוסד יקבל רק 5,000 דולר.

ארגונים כמו פוליטיפקט וסנופס מצאו שאכן יש אפליה כזאת. ההסבר טמון במבנה מערכת הבריאות האמריקאית. בהיעדר ביטוח בריאות ממלכתי, עלות הטיפול במבוגרים חסרי ביטוח פרטי מכוסה בחלקה באמצעות מוסד פדרלי ששמו "מדיקייר". כדי להבטיח טיפול לנפגעים מקורונה, אישר הקונגרס בחודש מרץ חקיקה של הנשיא דונלד טראמפ, שלפיה מדיקייר ישלם מענק מוגדל למוסדות המאשפזים אותם.

אף שהתחשיב מסובך יותר מהמחירון שהציג ג'נסן, גופי מחקר חישבו ומצאו שהמספרים שלו קרובים למציאות. בית חולים יקבל ממדיקייר כ-11 אלף דולר על אשפוז חולה עם דלקת ריאות, אבל 13 אלף דולר - 20% יותר - על אשפוז חולה קורונה. מדיקייר תמיד מכפילה את התשלום פי שלושה כשהחולה נזקק למכונת הנשמה, ולכן חולה קורונה מונשם "יניב" 39 אלף דולר.

אבל אין "מחירון" לתעודות פטירה: כשחולה מת, סיבת המוות מתועדת בתעודת הפטירה; כשחולה מחלים, סיבת האשפוז המרכזית מצוינת בתעודת השחרור. בשני המקרים הרישום "covid-19" יזכה את המוסד בתשלום מוגדל, ולכאורה יש כאן תמריץ לזיופים.

התחקירנים שבחנו את הסיפור, והמומחים ששוחחו איתם, מתעקשים שאין ראיות לדיווחים כוזבים. גם ג'נסן לא טען שרופאים מזייפים תעודות שחרור, אבל תהה שמא המנהלים עלולים ללחוץ עליהם לסווג מקרים גבוליים כמוות מקורונה.

בשורה התחתונה: הדברים בפוסט חצי נכונים. החוק בארה"ב מבטיח לבית החולים סכום גבוה בהרבה כשהמאושפז מוגדר כחולה קורונה. אבל הוא לא משולם על תעודת פטירה, אלא מיועד לכיסוי הטיפול הרפואי.

לקריאה נוספת:

"בדיקה: בתי חולים מקבלים יותר אם המאושפז רשום כחולה קורונה", יו-אס-איי טודיי

"התשלום לבתי חולים ומניין המתים מקורונה", פאקטצ'ק.אורג

"האם מדיקייר משלם לבתי"ח 13 אלף דולר לכל מאובחן כחולה קורונה?", סנופס

"אומדן של עלות הטיפול במאושפזי קורונה ללא ביטוח רפואי", חדשות הבריאות של קרן קייזר