לא רק עושק: כתב אישום נגד הרב ברלנד בגין עבירות מס והלבנת הון

זאת בכפוף לשימוע • עפ"י כתב החשדות, מנהיג קהילת "שובו בנים" קיבל תשלומים על שירותי ייעוץ, פדיונות נפש, גיוס תרומות וחוגי בית, והסתיר הכנסות אלה מרשות המסים • הואשם לאחרונה גם בעושק ובקבלת דבר במרמה, לאחר שגבה מיליונים תמורת הבטחות לריפוי

הרב אליעזר ברלנד / צילום: Sebastian Scheiner, AP
הרב אליעזר ברלנד / צילום: Sebastian Scheiner, AP

מנהיג קהילת "שובו בנים", הרב אליעזר ברלנד, קיבל תשלומים עבור שירותי ייעוץ, פדיונות נפש, גיוס תרומות וחוגי בית, והסתיר הכנסות אלה מרשות המסים - כך עולה מכתב חשדות שהועבר לרב ברלנד טרם הגשת כתב אישום נגדו, בגין מרמה מתוך כוונה להתחמק ממס, עבירות איסור הלבנת הון ועברות נוספות.

הבוקר (ב') הודיעה פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה לבא-כוחו של ברלנד על החלטתה להגיש נגדו כתב אישום, בכפוף לשימוע שייערך לו.

על-פי כתב החשדות, ברלנד עסק במתן שירותים שונים (פדיונות נפש, ייעוץ, גיוס תרומות וחוגי בית) תמורת תשלום בעת שעמד בראש קהילת "שובו בנים", המונה אלפי מאמינים. על-פי החשד, ברלנד נמנע מלדווח על הכנסות אלה לרשויות המס, ואף פעל להסתיר את הרכוש האסור. בנוסף חשוד ברלנד כי העסיק עובדים בהיקף של מיליוני שקלים מבלי להוציא תלושי משכורת וללא ניכוי מס כנדרש. 

"פרשת עושק שחור"

ההחלטה לזמן את הרב ברלנד לשימוע בגין עבירות אלה התקבלה בנוסף לתיק המתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים בעניינו, בגין ניצול מעמדו כרב מוכר ונערץ על-מנת להוציא סכומי כסף מאנשים שהיו שרויים במצוקה ופנו אליו לעזרה. בכתב האישום הקודם שהוגש נגד הרב ב"פרשת עושק שחור", מיוחסות לברלנד עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק ואף ניסיון לשידול לגרימת חבלה חמורה.

על-פי כתב האישום, ברלנד שימש עבור חברי קהילתו סמכות רבנית ורוחנית אשר יש לפעול על-פי פסיקותיה והוראותיה, באופן אדוק וחריג במיוחד. לפי כתב האישום, ברלנד, בעצמו ובאמצעות עוזריו, יצר כלפי הפונים אליו מצגי-שווא שונים, לפיהם הוא בעל כוחות מיוחדים לגרום לכך כי יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם, וזאת באמצעות תשלום סכומי כסף של אלפי שקלים ועשרות אלפי שקלים לידיו .

תיק המס, שנחקר על-ידי מחלקת חקירות מס הכנסה ירושלים ודרום ברשות המסים ועל-ידי משטרת ישראל, ומנוהל על-ידי עורכי הדין ארז פדן, עינת ברוכי-יריב וצור חוטה מפרקליטות מחוז ירושלים, משלים את תיק המרמה ומתייחס בין היתר להכנסות שהרב הפיק מהפעילות המרמתית כלפי חברי הקהילה שהנהיג. 

מעצר עד תום ההליכים

בחודש אפריל האחרון הורה בית המשפט על מעצרו של ברלנד עד תום ההליכים המשפטיים נגדו וקבע כי תיאור האישומים אינו יכול אלא ללמד על מערך שלם, שלא לומר תעשייה של הונאה ומצג-שווא, בכדי להביא את מי שמצוי במצוקה לשלם אלפי שקלים ולעתים עשרות אלפי שקלים כדי לרכוש תקוות-שווא למזור לחולי, לתחיית מתים, לשחרור מבתי סוהר ועוד.

עוד נקבע בהחלטה כי המסוכנות של ברלנד נלמדת אף מההתנהגות האלימה, שבאה לידי ביטוי בנכונותו להפעיל אלימות פיזית של ממש על-ידי מי ממאמיניו כלפי מי שהוא סבור שראוי לכך, תוך שהוא אומר בקולו כי אינו מורתע מעונשי מאסר.

בית המשפט קבע כי לא ניתן לתת בנאשם את האמון המינימלי הנדרש לשחרור לכל חלופה, גם אם זו כוללת מעצר בפיקוח אלקטרוני, מפקחים, מעטפת של חברת אבטחה ובטוחות. 

*** חזקת החפות: הרב אליעזר ברלנד חשוד בלבד בפרשות המוזכרות בידיעה. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, הוא לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.