חברות מזון | בלעדי

בהשפעת הקיפאון בתחום ההסעדה: תנובה מקדימה את כניסתה לשוק הפסטה

את החדירה לשוק הקמעונאי תעשה חברת המזון באמצעות חברת דורו איטליאן פרודקט,
שהיא רכשה את השליטה בה לפני שנה • באופן חריג, החדירה לשוק תחל דווקא בחנויות הפרטיות

הפגיעה במכירות למלונות ומסעדות דוחפת את תנובה לכניסה לשוק הקמעונאי עם חברת הפסטה שרכשה לפני כשנה. ל"גלובס" נודע כי תנובה, שחווה בימים אלה צניחה במכירותיה לשוק המוסדי, כלומר בתי קפה ומסעדות, מקדימה את הכניסה שלה למכירה לשוק הקמעונאי.

אחרי שאיבדה עשרות אחוזים מהמכירות בשל משבר הקורונה, תנובה תחל בימים הקרובים לשווק לראשונה פסטה לשוק הקמעונאי תחת המותג "פסטה ריקו". לפני שנה רכשה תנובה 51% מהחברה המתמחה בייצור פסטה טרייה תחת השם דורו איטליאן פרודקט. עד היום החברה לא מכרה לרשתות הקמעונאות מוצר תחת מותג משל עצמה, ובשלוש השנים האחרונות היא מייצרת את המותג הפרטי עבור רשת רמי לוי שיווק השקמה.

באופן חריג, תנובה לא תבצע את ההשקה של המוצר ברשתות הקמעונאות כפי שנוהגות בדרך-כלל חברות המזון הגדולות, "השוק המאורגן", אלא תתחיל את החדירה לקטגוריה דווקא דרך החנויות הפרטיות, ובהמשך, ככל הנראה, תתרחב גם לחנויות מתמחות ומעדניות. זאת, כשאת המכירה הראשונית של המוצר ביצעה דרך אתר האינטרנט העצמאי שהקימה.

הסדרה החדשה שתשווק בחנויות כוללת שלושה סוגי פסטה טרייה, ארבעה סוגי רביולי, ארבעה סוגי רטבים ופולנטה במהדורה מוגבלת לחג השבועות. המוצרים שתנובה תשווק יימכרו במחיר שינוע בין 12 ל-27 שקל והם קטנים במשקלם מאלה שהיא מייצרת עבור רמי לוי, ויעמדו על משקל של 330 גרם, לעומת אריזה של 400 גרם שנמכרת תחת המותג הפרטי שלו.  

מגמת צמיחה 

קטגוריית הפסטה הטרייה נמצאת במגמת צמיחה בשלוש השנים האחרונות, והיא נשלטת על-ידי חברת שטראוס שמחזיקה ב-47% מהמכירות. ב-2017 עמדו מכירות הקטגוריה על 62 מיליון שקל, ואילו ב-2019 הסתכמו בלמעלה מ-70 מיליון שקל.

שחקנית נוספת דומיננטית בקטגוריה היא מחלבות גד, שמפיצה את המותג "פסטה נונה" ואוחזת ב-30% מהמכירות. כמו כן, שופרסל מחזיקה במותג פרטי שאוחז בנתח של 15% מהמכירות; ו"דורו", המותג הפרטי שמייצרת חברת הפסטה של תנובה עבור רמי לוי, אחז בשנה החולפת ב-7% מהמכירות.

שוק הפסטה הטרייה
 שוק הפסטה הטרייה

הנוכחות של מותג פרטי דומיננטי בשתיים מרשתות המזון הגדולות, שבאחת מהן מיוצר על-ידה, הביאה את תנובה לבצע את ההשקה שלה כאמור בשוק הפרטי. בנוסף, מותג הפסטה שלה נמכר גם במכירה ישירה באתר עצמאי תחת המותג "פסטה ריקו". 

זו אינה הכניסה הראשונה של תנובה למכירת פסטה בשוק הקמעונאי. בשנים 2013-2018 הפיצה את תנובה בעצמה את המותג פסטה נונה, אך בהמשך איבדה את הזיכיון שעבר למחלבות גד. השינוי הזה הוביל לכך שתנובה חיפשה חלופה שתשלים עבורה את הפורטפוליו.

המהלומה של ספקיות המסעדות

דורו איטליאן פרודקט הוקמה ב-2010, ועיקר פעילותה במכירות לשוק המוסדי, בין היתר מסעדות, גני אירועים, מלונות וקייטרינג, ועל כן פעילותה בתקופה זו נפגעה בצורה קריטית. לפי תנובה, מחזור מכירותיה השנתי של החברה הנרכשת עמד על עשרות מיליוני שקלים בעת הרכישה. בין היתר, פסטה ריקו מייצרת פסטה עבור רשתות הסעדה איטלקיות, ביניהן ויוינו (Vivino) ונונו (Nono).

לא רק חברת הפסטה שבשליטת תנובה נפגעה מהמשבר. הגבלות הממשלה בניסיון למנוע את התפשטות וירוס הקורונה בישראל, הביאו להפסקה מוחלטת של פעילות שוק ההסעדה בישראל מאז חודש מרץ. הפגיעה הזו השפיעה לא רק על המסעדות, כי אלא גם על חברות המזון הגדולות אשר מספקות את חומרי הגלם לשוק הזה שפעילותו נפסקה באחת. 

היקף הפעילות של ''תנובה שף", חטיבת המכירות לשוק המקצועי של קבוצת תנובה, נחתכה בכ-50% על רקע משבר הקורונה. בחברה נדרשו להאריך את פריסת התשלומים של לקוחות הפעילות הללו, קיבלו החלטה לקצץ ככל הניתן בתשלומים לספקים, ועדיין, בסופו של דבר ייתכן כי החברה תידרש למחוק חובות בהיקף של מיליוני שקלים.

היקף המכירות של "תנובה שף" מוערך בכ-1.25 מיליארד שקל בשנה, והוא כולל פעילות שנמשכת גם בימים אלה, בין היתר של אספקה לבתי חולים ולכוחות הביטחון. החשיפה של תנובה לסקטורים שנפגעו, ובראשם מלונות, מסעדות ובתי קפה, מסתכמת לפי ההערכות בכ-60-80 מיליון שקל.