תנובה בצל סגירת המסעדות ובתי המלון: ימי חופש מרוכזים וחובות אבודים של מיליוני שקלים

הפגיעה במכירות שוק ההסעדה ובתי המלון, שמהווה חלק מהותי מהמכירות של תנובה, גרמה לירידה של 50% במכירות החברה לשוק זה • המנכ"ל אייל מליס: "מדובר על 5-10 מיליון שקל שלא ישולמו"

חלב תנובה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חלב תנובה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפעילות של חברות המזון נחצית לשניים בימים אלה - זרוע המכירה לרשתות הקמעונאות, שמכירותיה מזנקות בעשרות אחוזים בימים אלה; וכתמונת ראי, הפעילות לשוק המלונאות וההסעדה, שבימים אלה נחתכה בעשרות אחוזים. המגמה הזו מאפיינת את הפעילות של כל ספקיות המזון, וכך גם של תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל.

ל"גלובס" נודע כי היקף הפעילות של ''תנובה שף", חטיבת המכירות לשוק המקצועי של קבוצת תנובה, נחתכה בכ-50% על רקע משבר הקורונה. בחברה נדרשו להאריך את פריסת התשלומים של לקוחות הפעילות הללו, קיבלו החלטה לקצץ ככל הניתן בתשלומים לספקים, ועדיין, בסופו של דבר ייתכן כי החברה תידרש למחוק חובות בהיקף של מילוני שקלים.

להערכת מנכ"ל תנובה אייל מליס, מדובר על 5-10 מיליון שקל שלא ישולמו, וזאת בשל הקשיים הצפויים למסעדות, לבתי קפה ולבתי מלון לשלם על סחורות שכבר סופקו להם.

בענף המזון, לעומת זאת, מעריכים כי הסכומים הללו יצטברו לסדרי גודל גבוהים יותר. כך או כך, בחברה מעריכים כי מדובר בסכומים זניחים יחסית בהיקפם עבור החברה, שהיקף מכירותיה הכולל מסתכם בכ-6 מיליארד שקל. 

מנכ"ל תנובה, אייל מליס
 מנכ"ל תנובה, אייל מליס

סך היקף המכירות של תנובה שף מוערך בכ-1.250 מיליארד שקל בשנה, והוא כולל פעילות שנמשכת גם בימים אלה, בין היתר אספקה לבתי חולים ולכוחות הביטחון. החשיפה של תנובה לסקטורים שנפגעו, ובראשם מלונות, מסעדות ובתי קפה, מסתכמת לפי ההערכות בכ-60-80 מיליון שקל.

היקף הקיצוץ בתשלומים לספקים של תנובה אינו ידוע, אולם חברות בתחומים משיקים כבר הודיעו על קיצוץ של כ-30% בתשלומים לספקים. בהקשר הזה השיב מליס ל"גלובס": "אנחנו עושים הכול כדי שהחברה תצלח את המשבר ותמשיך לשרת ביציבות את לקוחותיה", כשהוא מאשר כי בוצעו קיצוצים בתשלומים לספקים. 

ימי חופש מרוכזים

במקביל, בעוד שחברות אחרות החליטו להוציא מאות עובדים לחל"ת עקב התרסקות המכירות בשוק ההסעדה והמלונאות, בתנובה מתמודדים לפי שעה עם המשבר באמצעות ימי חופש מרוכזים. בחברה הוחלט כי מאות עובדי המטה בפתח-תקווה יידרשו לצאת לשניים עד ארבעה ימי חופש מרוכזים על חשבונם. כך נוצר מצב ששבוע העבודה קוצר בשבועיים האחרונים, ומטה תנובה עבר לעבודה של ארבעה ימים בשבוע, עם יום חופש על חשבון העובדים. עם זאת, העבודה במפעלי תנובה נמשכת כסדרה.

במקביל לפגיעה במכירות לשוק המקצועי, תנובה נהנתה כאמור בצמיחה במכירות בשוק הקמעונאי, כלומר ברשתות המזון. כך, בסיכום חודש מרץ 2020 עולה כי חברת תנובה מכרה בהיקף של 584 מיליון שקל, גידול של 30% לעומת החודש המקביל אשתקד.

הצמיחה הזו הביאה את תנובה לסכם את הרבעון הראשון של 2020 עם תוספת למכירות הקמעונאיות בשיעור של 10.2%, זאת לפי נתוני סטורנקסט. עוד עולה מהנתונים כי קצב המכירות של תנובה ברבעון הראשון היה נמוך מזה של שוק המזון בכללותו, שהציג צמיחה של 14.3%.

כאמור, שוק המזון כולו נפגע בימים אלה מהסגירה של רשתות הקפה וההסעדה על רקע משבר הקורונה, וזאת בהיקף של עשרות אחוזים. החברה המרכזית (קבוצת קוקה-קולה ישראל) הוציאה לחופשה ללא תשלום 600 מתוך עובדיה, בשל ראשון למשך חודשיים. החברה המרכזית מעסיקה כ-5,000 עובדים, כך שמדובר על חל"ת לכ-12% מעובדי החברה. בנוסף, החברה החליטה על קיצוץ שכר של 10% לחברי ההנהלה והמטה ושל 5%-7.5% רק למשתכרים מעל 15 אלף שקל. לעובדים המשתכרים מתחת לסכום זה לא יבוצע קיצוץ בשכר. לפי הערכות, המכירה לשוק המקצועי מהווה כ-40% מהכנסות החברה המרכזית, וכנראה חלק יחסי גדול עוד יותר מהרווחים.