עסק ביום | פיצ'ר

"בעלי ואני חשבנו לעבוד בחקלאות. אמרנו שנעביר ככה את הזמן"

דפנה שייט, מפיקת אירועים, מנסה להמציא את העסק מחדש וחוששת מהגל השני • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מתוך אירוע של דפנה שייט / צילום: שי שבירו
מתוך אירוע של דפנה שייט / צילום: שי שבירו

התחום שבו מתמקדת מפיקת האירועים דפנה שייט, אירועים בחברות עסקיות, הפסיק לחלוטין לפעול בתקופת משבר הקורונה. זה התחיל באירועי פורים, שהתבטלו ערב לפני לאחר שכבר היו מוכנים לצאת לדרך וממשיך בביטול אירועים לכל אורך השדרה העסקית. גם כשיש תאריך יעד לחזרתם של האירועים, מבחינת שייט מדובר בחצי שנה אבודה, שבה ההכנסות ירדו כמעט ממאה לאפס.

דפנה שייט, מפיקת אירועים / צילום: תמונה פרטית
 דפנה שייט, מפיקת אירועים / צילום: תמונה פרטית

"זה שהמשק כאילו חוזר וכביכול לא יהיו הגבלות על מספר אנשים, זה לא אומר שמנהלת משאבי אנוש בארגון הולכת לעשות אירועים עכשיו. קודם כול יש ארגונים שפיטרו והוציאו עובדים לחל"ת ואירועים זה ממש מותרות ולזה בטח אין תקציב. הדבר השני הוא פחד מהתקהלות - יש חברות שאפילו עדיין לא חזרו לעבוד מהמשרדים ובטח שאין במקרים כאלה מקום לאירוע".

מה עם חברות שלא ניזוקו?
"גם חברות הייטק מסוימות, שלא ניזוקו ואפילו עבדו יותר, חושבות על העניין של הנראות. מה, אנחנו ננקר עיניים עכשיו עם אירוע? זה כדור שלג וזה פוגע בכולם".

גם הפסטיבלים ששייט מפיקה פסקו מלהתקיים. כנס גלובלי שהייתה אמורה להפיק בימים אלה בוטל. אירוע בזמן הקורונה שהיקפו היה חצי מיליון שקל הפך לאירוע בסדר גודל של 50 אלף שקל. לדברי שייט, המחזור הצפוי במרץ עד אוגוסט היה צפוי לעמוד על 2.5 מיליון שקל לפחות.

מה בכל זאת עשית בימי הקורונה?
"מבחינת ההיקף זו בדיחה. עשינו טקסי זיכרון ביום השואה וביום הזיכרון בצורה וירטואלית. כעת רצינו לעשות הופעה בסגנון דרייב אין בערים בארץ, המשטרה אישרה את קיום הפיילוט בבנימינה אך חזרה בה".

אירועים בזום?
"זה מרגיש לי בכאילו. שמעתי על הרצאות בארגונים שעשו כך אבל זה לא אותו דבר בטח מבחינת היקף האנשים".

הוצאת עובדים לחל"ת?
"יש לי עובדת אחת וכמה ופרילנסרים. בשרשרת המזון יש גרפיקאים, צלמים ונותני שירותים אחרים. אף אחד לא עובד".

קיבלת עזרה מהמדינה?
"קיבלתי את הפעימה השנייה של 10,500 שקל, שזה לעג לרש. סביר להניח שגם אצטרך להחזיר את זה כי בשנה הקודמת עבדתי עם שותפים והיו לי פחות הכנסות. בתחילת מרץ עוד הספקתי לעשות שני אירועים, כך שלא אוכל להראות ירידה מ-2018 ל-2019. אף אחד מהקולגות שלי לא קיבל משהו משמעותי ומה שכן מקבלים זו בדיחה".

אז ממה מתקיימים?
"בעלי גם עצמאי. הוא גם עובד איתי על אירועים וגם מנהל פרויקטים בתחום של הקמת מרכזי מבקרים. הגשנו בקשה להלוואה בערבות מדינה ועדיין לא קיבלנו אישור. בינתיים חיים מחסכונות ומצליחים להסתדר. היה איזה רגע שהסתכלנו אחד על השני וחשבנו לעבוד בחקלאות. אמרנו שנעביר ככה את הזמן".

מה הלאה?
"ביולי מתוכנן פסטיבל הקולנוע אבל אני לא רואה שמגיעים לכאן אורחים מחו"ל. יש ממשלה שרק עכשיו קמה ולא הוציאה קול קורא בזמן. ביום יומיים האחרונים לקוחות מתחילים לדבר על אירועים בספטמבר אז יש איזו תחושה שמתחילים להניע את הגלגלים. זאת כמובן בהנחה שלא יהיה גל שני ואז הכול יתמוטט שוב".

איך ייראו האירועים בעתיד?
"להערכתי כל תחזית האירועים למחצית השנייה לוטה בערפל. לא ברור האם יתבצעו אירועים בהיקפים של מאות משתתפים, עדיין לא ברור כל נושא ההסעדה באירועים וכל הנושא של פעילויות שדורשות קירוב חברתי לרבות פעילויות בהן אנו מתמחים כגון אירועי גיבוש, השקות מוצר ומסיבות קונספט.

"לדעתי מעבר לנושא הטכני של 'תו תקן' לקיום אירועים מסוג זה, ניתקל בסימני שאלה גדולים בכל האמור להיקפי האירועים במישור הכספי, המצב המעורפל והפגיעה בתחזיות של תחומים רבים עליהם נמנים לקוחותינו עשויה להוביל למצב של שחרור תקציבים נמוכים באופן משמעותי לטובת ביצוע הפקות וכן ניסיון לבצע "הפקות בית". יש מרחב מלא באי ודאות ובתוכו אנו נאלצים לפעול, לשנס מותניים לנסות להמציא את הגלגל ולהכניס אלמנטים חדשים שיאפשרו לעסק איך שהוא בתקווה להתגלגל - אירועי זום, ייזום חבילות לבית העובד, הפקות דרייב אין ייחודיות ומגוון רעיונות נוספים עליהם אנו שוקדים בימים אלו".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il