מנכ"ל שטראוס: "אנחנו רואים את עצמנו בצד האופטימי של המשבר; עולם המזון קריטי יותר לחיי אנשים"

קבוצת המזון שטראוס נהנתה מרבעון חיובי בישראל בהשפעת הפסח והקורונה, אבל נפגעה מעוצמתו של השקל • פרסום בסופרבול האמריקאי העלה את הוצאותיה של חברת המטבלים סברה ופגע ברווחיה

גיורא בר דעה/ צילום: איל יצהר
גיורא בר דעה/ צילום: איל יצהר

"אנחנו רואים את עצמנו בצד האופטימי בתוך המשבר הזה", אמר היום מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר דעה, בשיחה עם "גלובס" לאחר פרסום הדוחות לרבעון הראשון של החברה, שמציגים יציבות ברווח הנקי ביחס לרבעון המקביל.

"בסוף שטראוס היא חברת מזון, ועולם המזון הולך ונהיה קריטי יותר לחיי אנשים. כשהם סגורים בבית, הם צורכים מזון, הוא נותן להם את הרגשת הביטחון - ואנחנו מרגישים בצד הנכון", אמר בר דעה. "מצד שני, מכירת המזון שנצרך מחוץ לבית נחלשה, ולחברות שחשופות לערוצים האלה נגרם נזק, שאצלנו לשמחתנו הוא פחות גדול, משום שמכירות הצריכה מחוץ לבית מהוות כ-7% מהמכירות בקבוצה".

המניה הגיבה לדוחות בירידה קלה

קבוצת המזון שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס דיווחה הבוקר כי בצל השפעות משבר הקורונה, שהגיע לשיאו בישראל רק באמצע מרץ אבל פגע בעסקיה בסין עוד קודם לכן, היא מסכמת את הרבעון הראשון של 2020 עם רווח נקי של 156 מיליון שקל, הזהה לרווח שרשמה ברבעון המקביל ב-2019. מניית שטראוס הגיבה לדוחות בירידה קלה בשעות הצהריים, כך שמתחילת השנה היא איבדה אחוזים בודדים משווייה, וכיום היא משקפת לחברה שווי של כ-11.5 מיליארד שקל.

מהדוחות עולה כי הכנסות הרבעון הראשון של שטראוס השתפרו ב-3% והתקרבו ל-2.2 מיליארד שקל, בעיקר, לפי החברה, מהפעילות בישראל ומפעילות המטבלים והממרחים שלה, "בשל עלייה בביקושים בישראל ובארה"ב", בהשפעת התפרצות וירוס הקורונה.

לצד זאת, שטראוס מציינת כי "קיטון במכירות שטראוס קפה נבע בשל הפרשי תרגום שליליים, בעיקר בשל היחלשות שערו הממוצע של הריאל הברזילאי אל מול השקל, וכן מהורדות מחיר שבוצעו בגיאוגרפיות מסוימות, לצד גידול בכמות הנמכרת בברזיל (שוק הפעילות הגדול ביותר שלה בתחום הקפה)".

בשורה הגולמית שטראוס נהנתה מצמיחת הפעילות בישראל ומירידת מחירי הקפה הירוק, "שקוזזה בחלקה על ידי התאמת מחירים לשינויים במחירי חומרי הגלם והמטבעות בגיאוגרפיות מסוימות וכן משינוי בתמהיל המכירות".

עוד הציגה שטראוס עלייה בהוצאות מכירה ושיווק, בהשפעת עיתוי חג פסח וכתוצאה מפרסום של חברת המטבלים (בעיקר חומוס) סברה, שבה היא מחזיקה במשותף עם הענקית פפסיקו, בסופרבול האמריקאי. כמו כן, הציגה החברה עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות בהשפעת "הוצאות חד-פעמיות".

כך, בעקבות ההשפעות המנוגדות, גם של ירידה ברווחי שטראוס מים, הרווח התפעולי שלה נותר ללא שינוי מהותי, כשבדרך לשורה התחתונה נהנתה שטראוס מצמצום הוצאות המימון, ומנגד מעלייה בשיעורי המס.

לדברי בר דעה "יש סימן שאלה גדול לגבי מיתון והאטה במדינות השונות. ההערכה שלנו היא שבמדינות המפותחות - ישראל, ארה"ב, אירופה וסין - בעולם המזון לא תהיה האטה, אבל יכול להיות שיהיה מעבר בין מותגים יוקרתיים לפחות יוקרתיים. אבל, בסוף אנשים גם בתקופות כאלה נצמדים למזון ולפינוקים הקטנים, הרבה לפני שהם מחליפים את האוטו או קונים עוד בגד".

ירידה במכירות לשוק המוסדי

בבחינת המכירות המגזריות של החברה עולה כי ההכנסות ממכירות של שטראוס ישראל גדלו ב-12.1% ל-981 מיליון שקל. עם זאת, לצד הגידול במכירות לשוק הקמעונאי מפרטת שטראוס כי מכירות לשוק המוסדי - בעיקר מסעדות ובתי מלון - פחתה באופן משמעותי. גם רשת בתי הקפה שמפעילה החברה, בעיקר בתחנות רכבת ("קפה עלית") תחת מגזר הקפה, עדיין לא שבה לפעילות.

בנוגע לפעילות בישראל, שטראוס נהנתה מצמיחה במכירות בשל השפעת הקורונה בשוק הקמעונאי ועיתוי חג הפסח, והיא מדווחת כי היקף המכירות של מגזר בריאות ואיכות חיים, הכולל בעיקר את חטיבת המחלבות ומזון טרי, עמד ברבעון על כ-617 מיליון שקל - צמיחה של 14.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מגזר תענוג והנאה, הכולל בעיקר את חטיבת הממתקים וחטיבת החטיפים המלוחים, צמח ברבעון הראשון ב-8.3% למכירות בהיקף של כ-366 מיליון שקל.

בהסתכלות קדימה, החברה מגלה כי בחודש אפריל היו "ביקושים ערים למוצרי החברה, ומכירותיה בישראל עלו בשיעור של 7% ביחס לאפריל אשתקד. גם בחודש מאי נצפו מכירות גבוהות מהרגיל בישראל". להוציא רוסיה והפעילות בסין שחוזרת לצמיחה, בשאר מדינות הפעילות חווה החברה פגיעה במכירות לעומת התקופה המקבילה ב-2019.