לופטהנזה וממשלת גרמניה הסכימו על חבילת חילוץ; בריסל מתנגדת

במסגרת ההסכם יוזרמו כ-9 מיליארד אירו לחברת התעופה הניצבת בפני סכנת קריסה, והמדינה תיקח 20% שליטה בחברה • התוכנית תימשך שלוש שנים ותיאסר חלוקת דיבידנדים למשקיעים

מטוסי לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP
מטוסי לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

בתום שבועות של משא-ומתן הסכימו אתמול ממשלת גרמניה וחברת התעופה לופטהנזה על חבילת חילוץ ממשלתית בשווי 9 מיליארד אירו. החבילה כוללת הלוואות בשווי 8.7 מיליארד אירו בתנאים שונים לחברה, לצד 300 מיליון אירו שישמשו לרכישת 20% ממניות החברה ומהוות הלאמה-חלקית שלה. על מנת להגן על החברה מפני ניסיונות רכישה זרים או עוינים, חלק מההלוואה יוכל להפוך לרכישה נוספת של 5% מהמניות, מה שיעניק לממשלת גרמניה יכולת להטיל וטו על רכישה. התוכנית אמורה להימשך עד סוף 2023, ושר האוצר הגרמני אמר כי "אנו מקווים כי אף נוכל להשיג תשואה צנועה על ההשקעה שלנו בחברה".

בתמורה לסיוע ולרכישת המניות תקבל המדינה גם שני מושבי דירקטורים בהנהלת החברה. עם זאת, הממשלה בברלין הבהירה כי אין בדעתה "להתערב בעסקים היום-יומיים של חברת התעופה", כפי שהצהיר אתמול שר הכלכלה פיטר אלטמאייר, שהיה מעורב במגעים. "המדינה אינה יזם מוצלח", הוסיף. בכל שלוש שנות יישום תוכנית החילוץ ייאסר על החברה לחלק דיבידנדים למשקיעיה, ההנהלה תמשיך עד ספטמבר הנוכחי בקיצוץ השכר של 20% שהסכימה לו עם תחילת המשבר.

למרות ההסכמה בין הצדדים, תוכנית החילוץ טרם אושרה סופית על ידי הגוף הממשלתי האחראי לתמיכה בתאגידים הגרמנים בשל משבר הקורונה (שלו תקציב אפשרי של עד 100 מיליארד אירו) או על ידי הנהלת החברה. במקביל, התוכנית אמורה לקבל את אישורה של נציבות התחרות באיחוד האירופי, ואמש דיווחו כלי התקשורת בגרמניה כי בריסל מתנגדת לעסקה במתכונתה הנוכחית.

בתחילת משבר הקורונה השעתה הנציבות האירופית את החוקים המונעים השקעה והתערבות ממשלתית במגזרים מסוימים, שנועדה למנוע תחרות לא הוגנת בתוך האיחוד. עם זאת, היא שינתה את עמדתה בשבועות האחרונות ונראה כי בנוגע ללופטהנזה יש לה הסתייגויות משמעותיות. כלי התקשורת דיווחו כי על מנת "לקזז" את היתרון הלא הוגן שברכישת 20% מהחברה והזרקת מיליארדי אירו אליה, לופטהנזה נדרשת על ידי בריסל להעביר לחברות תעופה מתחרות נתיבים ו"סלוטים" בשני מוקדי פעילות שלה - מינכן ופרנקפורט.

הדרישה מעוררת זעם בברלין, למרות שנחוץ אישור רשמי של הנציבות האירופית כדי להשלים את העסקה. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התחייבה בהופעה פומבית אתמול בפני חברי מפלגה "להיאבק בכל הכוח" בדרישת הנציבות, וכך הבטיחו גם שורת פוליטיקאים בכירים אחרים שאמרו כי ההתערבות אינה הוגנת. הם קבלו על כך שההנציבות לא התערבה, עד כה, בהסכמי החילוץ של אייר פראנס על ידי ממשלת צרפת, אליטליה על ידי ממשלת איטליה, KLM על ידי ממשלת הולנד ו-SAS על ידי מדינות סקנדינביה. שיחות בעניין מתנהלות כעת בין בריסל לבין ברלין. מחיר המנייה של לופטהנזה  בבורסת פרנקפורט עלה אתמול ב-7%.