הענן והסחר המקוון מחסנים את אמזון בפני הקורונה

משבר הקורונה התגלה כהזדמנות להוכחת המודל העסקי של ענקית הקמעונות המקוונת אמזון • למרות מעמדה המוביל בתחומי צמיחה "חמים", מניית אמזון נסחרת בתמחור חסר משמעותי

חבילות מאמזון./ צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות מאמזון./ צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת אמזון.קום, השם הנרדף לקמעונאות מקוונת, היא אחת החברות הגדולות בעולם, שנסחרת בשווי שוק של יותר מטריליון דולר. אמזון, שהתחילה את דרכה לפני פחות מ-30 שנה בתור פלטפורמה למכירת ספרים דרך האינטרנט, התרחבה לאורך שנים למגוון תחומי קמעונאות, והפכה לשחקנית על בשוק הסחר המקוון, המחזיקה כמחצית משוק זה בארה"ב ובעולם המערבי.

שוק הקמעונאות המקוונת צומח בעקביות בשיעורים דו-ספרתיים גבוהים מ-20%, אך עדיין מהווה נתח קטן מסך המכירות הקמעונאיות, כ-12% בארה"ב ושיעורים חד-ספרתיים במרבית המדינות בעולם.

למרות מעמדה המוביל בשוק הצומח של סחר מקוון, אמזון אינה מרפה וממשיכה בחדשנות גם בתחומים אחרים. בכך, היא בנתה את נוכחותה בשוק נוסף בעל צמיחה גבוהה עוד יותר מפעילות הליבה של קמעונאות האינטרנט - שוק שירותי הענן.

שוק שירותי הענן מציג צמיחה גבוהה, של יותר מ-40% בשנה, ומוערך כעת ב-70 מיליארד דולר, כשחטיבת הענן של אמזון, AWS - Amazon Web Services - מחזיקה במעמד המוביל גם בשוק זה, עם נתח שוק של כ-60% - יותר מכפול מהשחקנית השנייה בגודלה בשוק, ענקית התוכנה מיקרוסופט.

שתי הפעילויות העיקריות של אמזון נהנו משיעורי צמיחה גבוהים לאורך זמן, לאור מעבר הצרכנים והארגונים לפלטפורמות דיגיטליות, המאפשרות נוחות רבה לצד מחירים נמוכים יותר מאשר האפיקים המסורתיים.

ואז הגיע משבר הקורונה, שהוביל להשבתת מרבית הפעילות בכלכלה הגלובלית. המשבר התברר כהזדמנות יוצא דופן להוכחת המודל העסקי של אמזון, והוביל לקפיצת מדרגה בעסקיה. מאז פרוץ משבר הקורונה, זינק מספר ההורדות של אפליקציית אמזון בעשרות אחוזים, כשמאות מיליוני צרכנים ברחבי העולם נהרו להשתמש בשירותי המשלוח של החברה, בזמן שרוב החנויות המסורתיות נסגרו.

כדי לספק מענה לביקוש העולה, גייסה אמזון כ-100 אלף עובדים חדשים (גידול של כ-20% בכוח-האדם הכולל) - מהלך שהעיק אמנם על שיעורי הרווחיות בטווח הקצר, אבל אמור לחזק את מעמדה התחרותי של החברה בראייה ארוכת טווח.

במקביל לפלטפורמת הקמעונות המקוונת, נהנית אמזון גם מגידול מואץ בפעילות חנויות המזון, שאליה נכנסה לפני כשלוש שנים עם רכישת רשת מזון אורגני Whole Foods Market. פעילות זו נהנית גם היא בעידן הקורונה, עם הכפלת פעילות המשלוחים, לאור הביקושים הגדולים מצד הצרכנים למצרכים בסיסיים, ומספקת ערוץ נוסף לצמיחה עתידית בתחום הסחר המקוון.

במקביל, מעבר של ארגונים רבים ברחבי העולם לעבודה מהבית אמור להאיץ את קצב הצמיחה בפעילות הענן של אמזון AWS. משבר הקורונה חיזק את היתרון של מודל מנויים בענן עבור חברות טכנולוגיה רבות, ובכך צפוי להגביר את מעבר המגזר הארגוני לפלטפורמות דיגיטליות, עם צפי לגידול בהזמנות לשירותי הענן של AWS.

חשוב לציין כי פעילות הענן של אמזון מתאפיינת לא רק בשיעורי צמיחה גבוהים מהממוצע, אלא גם בשיעורי רווחיות גבוהים במיוחד. מכירות חטיבת AWS הציגו ברבעון האחרון צמיחה של 33%, בהשוואה לצמיחה של 26% בכלל הכנסות אמזון, וזאת כבר לאחר האצה בצמיחה של פעילותה הקמעונית על רקע משבר הקורונה. שיעור הרווח התפעולי של AWS עומד על 30% - משמעותית מעל לממוצע של כ-5% בלבד בתחום זה, כשפעילות קמעונית מתאפיינת בשולי רווחיות נמוכים, אם כי נמצאת במגמת שיפור.

בפועל, חטיבת AWS, המהווה נתח של פחות מ-14% מהכנסות אמזון, מניבה את מרבית הרווח התפעולי וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) - וכך הצמיחה בפעילות זו אמורה להוביל להמשך שיפור ברווחיותה הכוללת של אמזון.

המניה מדורגת בהמלצת Outperform

אמזון ממשיכה לחדש גם בתחומים אחרים, הן בפעילות חומרה, עם מוצרים כמו Kindle לקריאת ספרים דיגיטליים, מכשיר הטאבלט Fire, מכשיר העזר הקולי Alexa ועוד; הן עם פלטפורמת הצפייה הישירה Prime Video; והן בפעילותה המתעוררת של פרסום דיגיטלי, הנהנית משיעורי צמיחה של יותר מ-40%. בכך מנצלת אמזון את יתרונות הפלטפורמה המובילה במגוון תחומי צמיחה לצורך יצירת מנועי צמיחה חדשים ושמירה על שביעות רצון לקוחותיה, פרטיים וארגוניים כאחד.

למרות מעמדה המוביל בתחומי צמיחה "חמים", שיעורי צמיחה גבוהים ושמירה על חדשנות, עם מודל עסקי מוצלח שהוכיח את חסינותו בפני משבר הקורונה ואף התחזק בעקבות המצב, נסחרת מניית אמזון (סימול: AMZN) בתמחור חסר משמעותי, הן בהשוואה לתמחורה ההיסטורי והן לעומת חברות צמיחה מקבילות.

מניית AMZN מדורגת בהמלצת Outperform עם מחיר יעד של 2,700 דולר, המבוסס על מכפיל 20 לתחזית EBITDA ל-2021, ונתמך בהערכת שווי נכסי החברה לפי סגמנטים שונים. 

הכותב הוא אנליסט בכיר במחלקת המחקר של אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם