הלחץ האמריקאי עבד? IDE טכנולוגיות תקים את מתקן ההתפלה החדש בשורק

ממשל טראמפ הפעיל על ישראל לחץ כבד כדי למנוע את זכייתה של האצ'יסון הסינית במכרז • הצעתה של IDE עמדה על מחיר של כ-1.45 שקל לקוב מים - נמוך בכ-65 אגורות מהמחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום

מתקן ההתפלה בשורק. /  צילום: מוטי יאיר
מתקן ההתפלה בשורק. / צילום: מוטי יאיר

חברת IDE טכנולוגיות ובנק לאומי נבחרו כזוכים במכרז PPP להקמת מתקן ההתפלה חדש בשורק. IDE שזכתה עד היום במכרזים להפעלת 4 מבין 5 מתקני ההתפלה של ישראל נותרה אחת משתי המתמודדות בגמר מול האצ'יסון הסינית. ממשל טראמפ הפעיל על ישראל לחץ כבד כדי למנוע את זכייתה של האצ'יסון במכרז.

הצעתה של חברת IDE עמדה על מחיר חסר תקדים של כ-1.45 שקל לקוב מים, מחיר הנמוך בכ-65 אגורות לעומת המחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום. על-פי האוצר הוזלה זו תחסוך למשק המים עד 3.3 מיליארד שקל לאורך תקופת פעילות המתקן. מתקן שורק 2, בעל תפוקה של 200 מיליון קוב מים לשנה, צפוי להיות הגדול מסוגו בעולם ולהגדיל את כושר ההתפלה של מדינת ישראל בכ-35%.

החרפה ביחסים בין ארה"ב וסין

המתמודדת הסינית במכרז, חברת הצ'יסון ווטר, היא מקבוצת הצ'יסון מהונג קונג שבשליטת המליארדר הסיני לי קא שינג. מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, שביקר בישראל בתחילת החודש, דרש על-פי פרסומים ממשלת ישראל למנוע מהחברה לזכות במכרז להפעלת מתקן ההתפלה שורק 2. הדרישה באה על רקע החרפה ביחסים בין ממשל טראמפ ושלטונות סין ולאחר שחברות סיניות כבר זכו בישראל במכרזים להקמת נמל הדרום באשדוד ולהפעלת נמל המפרץ בחיפה וכן במכרז להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב.

הצ'יסון ו-IDE, שהתמודדה מולה, זכו ביחד ב-2010 בזיכיון להפעלת מתקן ההתפלה הראשון בשורק. ב-2019 חשף "גלובס" כי חברת ההפעלה של המתקן הסתירה באופן שיטתי ומתמשך חריגות בכמות המלחים במים המותפלים שסיפקה למדינה. בעקבות חשיפת הממצאים מינה שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ועדת בדיקה שהמליצה על הטלת סנקציות על המתקן ובסופו של דבר סוכם כי יספק למדינה מים בשווי של 75 מיליון שקל ללא עלות. IDE יצאה מהפעלת המתקן כחצי שנה לפני גילוי החריגות לאחר שנאלצה למכור את החזקותיה בזיכיון כדי שתוכל להתמודד על הזיכיון של שורק 2.

עתירות שהוגשו לפסילת הצ'יסון ו-IDE מהשתתפות במכרז להקמת שורק 2 בשל פרשיית החריגות שבהן היו מעורבות נדחו לאחרונה בבית המשפט.

בנק ההשקעות האירופי יעמיד הלוואה למימון הפרויקט

ועדת המכרזים הבינמשרדית להתפלת מי ים המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות המים וחברת ענבל, בראשות איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP בחשב הכללי, הכריזה היום (ג') על חברת IDE כזוכה בשלב הסופי של המכרז (שלב ה-BAFO - Best & Final Offer) להקמת ותפעול מתקן ההתפלה החדש.

הליך ה-BAFO יושם לראשונה במכרזי החשב הכללי ובמסגרתו שלב סגירת המימון ותכנון המתקן, שבדרך כלל אורך מעל לשנה ונעשה על ידי הזוכה לאחר סיום ההליך המכרזי, הפך להליך מהיר יותר ותחרותי בו כל זוכה נדרש להשלים עם הבנקים סגירה פיננסית מלאה ולהגיש הצעה משופרת. בעקבות הליך ה-BAFO שיפרה חברת IDE את הצעתה הראשונה בכ-20 אגורות לקוב מים. שיפור זה יחסוך לצרכני המים כ-1 מיליארד שקל לאורך תקופת פעילות המתקן.

מימון הפרויקט יתבצע על ידי קונסורציום של גופים הכולל את בנק לאומי ובנק KFW הגרמני, כמו גם את בנק ההשקעות האירופי (EIB) אשר יעמיד לטובת הפרויקט הלוואה בהיקף של 150 מיליון אירו. הלוואה זו תחסוך למשק המים כ-100 מיליון שקל. השקעה של האיחוד האירופי בישראל באמצעות בנק ההשקעות שלו תוך כדי משבר הקורונה מהווה גושפנקה להשקעות נוספות בישראל בתחום התשתיות.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר כי הוא "מברך את ועדת המכרזים והחשב הכללי על העבודה המקצועית והמהירה שנעשתה. מתקן ההתפלה שיוקם יהיה הגדול מסוגו בעולם, יגדיל באופן משמעותי את היצע המים של המדינה ויחסוך סכומי עתק למשק המים. אמשיך לפעול לפיתוחן של תשתיות לאומיות בעלות חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל".

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ אמר כי הוא "גאה להעביר את משק המים לשר זאב אלקין כשהוא במצב מעולה. לפני כשנתיים, העברתי בממשלה תוכנית מהפכנית להתמודדות עם תקופות בצורת עתידית, במסגרתה גם החלטתי על הכפלת יעד ההתפלה לשנת 2030. מתקן ההתפלה שיוצא היום לדרך, שיהיה הגדול מסוגו בעולם, הוא תוצאה של יישום תוכנית זו, ויחד עם מתקן ההתפלה בגליל המערבי שכבר יצא גם הוא לדרך, גידול משמעותי בהיקף הפיתוח וצעדים נוספים, מצב משק המים הישראלי ומוכנותו לעתיד הינו מצוין".

שר משאבי המים והשכלה גבוהה זאב אלקין אמר כי "סיום המכרז ויציאה לדרך בהקמת מתקן התפלה חדש בשורק הוא אירוע היסטורי במשק היום הישראלי. הקמתו תתן למדינת ישראל ביטחון באיתנות משאבי המים שלנו גם ברצף של שנות בצורת, והמכרז החדש מאפשר גם לצמצם את העלויות בצורה ניכרת. מדינת ישראל שוב מוכיחה שהיא מעצמה טכנולוגית מובילה בעולם בתחום משאבי מים והמתקן החדש בסורק יהיה הגדול מסוגו בעולם".

החשב הכללי רוני חזקיהו אמר כי "בנוסף לחיסכון הכספי המשמעותי למשק המים כתוצאה מהליך ה-BAFO, הליך זה תרם להקדמת עבודות ההקמה של המתקן, כך שהמים המותפלים צפויים לזרום כבר בשנת 2023. השקעה של בנק ההשקעות האירופי בעת הזו מהווה תעודה של כבוד לאופן ניהול מכרזי ה-PPP בארץ. אני מברך את ועדת המכרזים על ניהול הליך מכרזי מהיר ומקצועי ביותר אשר תרם באופן ישיר לתוצאה הנהדרת, אשר הנהנים העיקריים ממנה צפויים להיות כלל אזרחי ישראל". 

חברת IDE טכנולוגיות מוחזקת בבעלות אלפא פרטנרס שבשליטת אבשלום פלבר ואמיר לנג יחד עם קבוצת כלל ביטוח, קרן המורים והגננות, דש-מיטב, הכשרה ביטוח, קבוצת הפניקס, ואיילון ביטוח. 

IDE, שהוקמה על-ידי האחים העופר, הייתה שנים רבות בבעלות משותפת של החברה לישראל וקבוצת דלק של יצחק תשובה. כיום החברה נשלטת על-ידי הגופים המוסדיים בהובלת כלל ביטוח ופיננסים (44%), קרנות ההשתלמות של המורים והגננות (20%), איילון ביטוח (8%), מיטב דש (8%), הכשרה (כ-6%), והפניקס (כ-8.5%). יתרת המניות מוחזקות בידי בעלי אלפא פרטנרס של אבשלום פלבר ואמיר לנג.

את הייעוץ הפיננסי לקבוצה הזוכה סיפקה חברת MNS. בנק לאומי הוביל את המימון לפרויקט. קבוצת המלווים שבהובלת בנק לאומי, הכוללת גם את הראל, הפניקס, בנק KFW ובנק ההשקעות האירופי EIB יוצגה על ידי עוה"ד רון ורד ושלומית הס וורצל ממשרד יהודה רוה. משרד Allan & Overy השתתף בייצוג המלווים הזרים.

ראש החטיבה העסקית בבנק, שמוליק ארבל, אמר כי מדובר בהמשך האסטרטגיה של הבנק להיות גורם משמעותי בתחום התשתיות הלאומית בישראל. "תחום התשתיות הלאומיות הוא מנוע צמיחה למשק הישראלי כולו", אמר ארבל. "אנו גאים לקחת חלק בפרויקט חשוב זה, שצפוי להיות הגדול מסוגו בעולם ולהגדיל משמעותית את מקורות המים של תושבי ישראל ביחד עם IDE טכנולוגיות".