מזכיר המדינה של ארה"ב בא לצנן את היחסים בין ישראל לסין

מזכיר המדינה האמריקאי הגיע לביקור בארץ, וניצל את ההזדמנות כדי לעקוץ את סין • המשבר המחריף בין וושינגטון לבייג’ינג עשוי לתת אותותיו בארץ, במיזמי תשתית שהסינים מעורבים בהם • שר האוצר המיועד, ישראל כ”ץ, דווקא קיבל בחום את היזמים הסינים, כשהיה במשרד התחבורה 

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ
מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו נחת ביום ב’ בישראל לכמה שעות בלבד, שבמהלכן קיים סדרת מפגשים, בהם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם ח"כ בני גנץ שמיועד לשמש כראש הממשלה החלופי ועם ח"כ גבי אשכנזי, המיועד לשמש כשר הביטחון. הביקור מגיע בתקופה שבה היחסים בין ארה"ב לסין נמצאים בשפל, וגם בהצהרות שנשאו נתניהו ופומפיאו בבית ראש הממשלה בבלפור, רמז מזכיר המדינה בנוגע ליחסי ארה"ב-סין בימים אלה: "אנחנו נדבר על האתגרים העולמיים בנוגע לקורונה. בניגוד לכל מיני מדינות שהחביאו והסתירו מידע, אתם מוסרים אותו", אמר פומפיאו.

בשנים האחרונות קיבלנו לא מעט עדויות שיחסי ישראל-סין מטרידים את הממשל האמריקאי. בעקבות לחצים של הממשל, נענתה ישראל באוקטובר 2019 והקימה "ועדה לאישור השקעות אסטרטגיות", שאפשר לפנות אליה לקבל חוו"ד בעסקאות שיש בהן סוגיות של ביטחון לאומי.

דוגמה נוספת קיבלנו בימים האחרונים, כשלקראת הביקור של פומפיאו פרסם עיתונאי "חדשות 13" ברק רביד, כי בעקבות לחץ אמריקאי, ישראל תבחן מחדש השתתפות של חברה בבעלות סינית במכרז להקמת מתקן ההתפלה "שורק 2", בקיבוץ פלמחים. הבחינה מחדש מגיעה לאחר שגורמים בממשל פנו לישראל וביקשו הבהרות לגבי השתתפות של חברה בשליטה סינית במכרז להקמת מתקן ההתפלה.

בהקשר זה אמר גורם מדיני כי הנושא נמצא בדיונים של ועדת ההשקעות. ל"גלובס" נאמר בעבר על ידי גורמים אמריקאים, שהם עוקבים באופן צמוד מאוד אחר העבודה של ועדת ההשקעות, לרבות נושאי תשתית ספציפיים כגון מים, נמלים ותחבורה. פנינו בבקשה לקבל התייחסות לתוכן הדברים שהועלו היום על ידי פומפיאו בפגישות עם נתניהו, גנץ ואשכנזי - אך הן בלשכת רה"מ והן מטעם האמריקאים סירבו להתייחס לתוכן השיחות.

פרויקט ישראלי-סיני אחר שזכה להתעניינות - וביקורת - מוגברת של הממשל האמריקאי הוא נמל המפרץ החדש בחיפה.

פעילויות סיניות בולטות במיזמי תשתית בישראל
 פעילויות סיניות בולטות במיזמי תשתית בישראל

הנמל בחיפה נמצא בשלבי בנייה סופיים

בתחילת השבוע חשפנו ב"גלובס" כי ב-5 במאי עזב את חופי סין צי קטן של אוניות משא גדולות ועליהן מטען חורג בהחלט: לא פחות משישה מנופי ענק חופיים לפריקת מטענים מאוניות, חלקם באורך של 72 מטרים. היעד הסופי הוא נמל המפרץ החדש, שהקמתו הולכת ונשלמת בחיפה לקראת מסירתו לניהול חברת SIPG הממשלתית הסינית, למשך 25 שנה.

בעוד שבועות בודדים ייפרק המטען החורג הזה ביעדו הסופי. בעקבותיו יגיעו בחודשים הקרובים דרך הים עוד 24 מנופי ענק, שיותקנו בנמל המתוחכם והאוטומטי.

ההודעה שפרסמה יצרנית המנופים הסינית ZMPC הדגישה את החשיבות הלאומית שמייחסים בסין לנמל הזה: "מדובר באבן דרך חשובה בפרויקט "BELT AND ROAD", (שמכונה גם "דרך המשי החדשה") של ממשלת סין. מדובר בתוכנית אסטרטגית להשקעות עתק במיזמי תשתית ביותר מ-70 מדינות, שלפי הסינים תביא לקירוב בין אזורים ולשיפור הקשר ביניהם, ולפי גורמים לא-סיניים תביא להגברת ההשפעה של בייג’ינג על הכלכלה העולמית.

יצרנית המנופים אף הוסיפה, שבשל מחסור בכוח אדם בתקופת הקורונה הופעלו הליכי חירום מיוחדים כדי לבדוק את מוכנותו של הציוד ולהכין אותו למשלוח במועד.
זו לא הפעם הראשונה בחודשים האחרונים, שגורמים סינים רשמיים מתייחסים בגלוי לנמל המפרץ החדש של חיפה בתור הישג מדיני וחלק בלתי נפרד ממה שהם מכנים "שרשרת הפנינים של פרויקט דרך המשי".

כניסה לאזור השפעה אמריקאי מובהק

כלומר שרשרת של עשרות נמלים, שנמתחת מחופי סין לאורך חופי האוקיינוס ההודי, עבור דרך תעלת סואץ (מצרים) ועד לנמלים מרכזיים בטורקיה, יוון, איטליה, ספרד וחופי אפריקה ונמצאים בשליטה סינית בדרגה כזו או אחרת. ביניהם גם הנמל הענק של פיראוס, שעבר בשנה שעברה לשליטה סינית מלאה.

עבור הסינים, לנמל המפרץ יש חשיבות עסקית ולוגיסטית רבה בשל היותו שער ימי-יבשתי פוטנציאלי ועוקף מדינות-עימות למדינות נוספות בסביבה, ירדן וסעודיה למשל. אבל, מעבר לכך, יש לו גם חשיבות סמלית בהיותו דגל אסטרטגי של סין שננעץ בלב מה שנחשב בעבר אזור השפעה מובהקת של האמריקאים במזרח התיכון בכלל ובאגן הים התיכון בפרט. מעין ניצחון מדיני קטן בטווח הקצר ובסיס להגדלת המעורבות המדינית והכלכלית של סין בישראל בטווח הארוך.

האמריקאים, שהצי השישי שלהם הוא אורח קבוע בחיפה, עוקבים בדאגה אחרי התהליך וטוענים בגלוי כי הסינים משתמשים בפרויקט דרך המשי בתור "מלכודת אשראי ושוחד", כדי להעצים את שליטתה הכלכלית והמדינית של סין באמצעות הלוואות והשקעות במדינות חלשות כלכלית לאורך מסלול הפרויקט. כתוצאה, בשנתיים האחרונות ניסו גורמים בממשל טראמפ לבלום את מסירת הנמל לסינים בצינורות תקשורתיים, רשמיים ומודיעיניים.

כל זה היה נכון לפני ארבעה-חמישה חודשים והוא נכון ורגיש שבעתיים כיום, בעיצומו של משבר הקורונה. המשבר דרדר את מצבן הכלכלי של מדינות רבות לאורך מסלול דרך המשי - מדרום מזרח אסיה ועד אפריקה והים התיכון - ורבות מהן נמצאות עם גירעון הולך וגדל, פגיעה בסחר ובתעסוקה, חוב לאומי תופח והיעדר משאבים להשקיע בתשתיות אסטרטגיות.

גורמי מודיעין אמריקאים חוששים, שהסינים מנצלים וינצלו את המצב ואת הרזרבות הנזילות שלרשותם כדי לסייע למדינות הללו, ועל הדרך להרחיב בהן את השפעתם לדרגה בלתי הפיכה, תוך כדי השתלטות על נכסים אסטרטגיים רבים. משהו בנוסח "תוכנית מרשל" שהפעילו האמריקאים לאחר מלחמת העולם השנייה.

למותר לציין, שגם ישראל נמצאת כיום לפתחו של "בור כלכלי", והרבה מאד קווי אשראי בין לאומיים יידרשו לסתום אותו. זו הזדמנות פז למעצמה זרה כמו סין להגדיל את מעורבותה, במיוחד לאור החיבוק החם לו זכו הסינים בגלוי בצמרת הממשלה הישראלית, ובמשרד התחבורה, שמי שעמד בראשו ישראל כ"ץ עתיד להיות שר האוצר.

מקורות בסין העריכו לאחרונה כי הסכם סחר חופשי בין ישראל לסין צפוי להיחתם כבר בעתיד הנראה לעין. הסכם כזה יכול להעצים את ההשפעה של פתיחת נמל המפרץ בניהול סיני ואף להביא בעקבותיו יצירת אזור סחר חופשי, כפי שהקימה סין במדינות רבות לאורך פרויקט דרך המשי.

זהו תרחיש שמדיר שינה מעיניהם של האמריקאים.

לפיכך לא מן הנמנע, שבחודשים הקרובים נראה לחץ הולך וגובר של הממשל על ישראל לעכב או לנטרל את פרויקט הנמל הסיני. מנגד, המשלוח של העגורנים מסין והתחלת הרכבת הציוד בתשתית הנמל, שכבר עומדת מוכנה, מעידה על כך שהפרויקט נמצא כנראה בנקודת האל-חזור ושהקובלנות האמריקאיות יטופלו בממשלה החדשה על פי השיטה הדיפלומטית הידועה - "ענה לו בנימוס ושלח אותו לכל הרוחות".

איראן עדיין במוקד השיחות

בנאומיהם לפני הפגישה, התייחסו פומפיאו ונתניהו להתמודדות של ישראל מול איראן באופן כללי, ובדגש על האגרסיביות שלה כלפי המדינות באזור. פומפיאו ציין כי האיראנים ממשיכים להפנות משאבים למטרות צבאיות, במקום להתמודד עם משבר הקורונה והצורך של אזרחי איראן לקבל סיוע.

נתניהו אמר לפומפיאו כי הוא מעריך מאוד את העובדה שביקורו הראשון של מזכיר המדינה מחוץ לארה"ב, במהלך ימי המגפה, הוא לישראל. נתניהו ופומפיאו אמרו שידונו גם בהמשך העבודה על תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, שהוצגה בינואר 2020 בבית הלבן.