כסף בקיר | פודקאסט

"כמו משקפי רנטגן לנדל"ן": כך תבצעו חקר שוק נדל"ני מהספה בסלון

היסטוריית מחירים, מידע תכנוני על השכונה, ומחשבוני מחירים: מהפיכת המידע והנגישות הדיגיטלית מאפשרים דווקא בתקופת הקורונה לדעת הרבה על נכסים שעליהם שמנו עין, מבלי לצאת מהבית • אבל לא בטוח שזה מספיק • האזינו לפודקאסט "כסף בקיר"

יבין גילמור, איתן זינגר, עידן מדרוני / צילום: עינת לברון, דרור כץ
יבין גילמור, איתן זינגר, עידן מדרוני / צילום: עינת לברון, דרור כץ

 

"מדלן נותנת בראש ובראשונה את מחירי עסקאות האמת שבוצעו באותו אזור שאנחנו רוצים לרכוש בו דירה. כלומר אם אנחנו נכנסים לשכונה ספציפית אנחנו נראה את כל עסקאות האמת. מה שנוכל לראות זה גם את מגמות המחירים - אם באותה השכונה בעלייה או בסטגנציה, או השם ישמור, בירידה", כך מסביר מנכ"ל אתר האינטרנט מדלן, איתן זינגר.

מישהו זרק לי טיפ על אזור מסוים, נניח בלוד, שהוא הדבר הבא. איך אני מכיר את מה שקורה בשכונה דרככם?

"אתה נשען אחורה בספה, לוקח לפטופ או טלפון נייד ואם אתה יודע באיזה שכונה מדובר, אתה מתחיל ללמוד עליה. בתור משקיע למשל אתה רוצה לדעת מה המדד הסוצויאקונומי שלה. איזה ציון יש לבתי ספר. אפשר לדעת אם יש בנייה חדשה מה שמעיד על התפתחות השכונה", מסביר זינגר מהם חלק מהאפשרויות שהאתר מספק, ומוסיף בחצי חיוך כי "אנחנו כמו משקפי רנטגן לנדל"ן. מספקים מידע על העבר ההווה והעתיד".

פגשנו אותו במסגרת פרק מיוחד של "כסף בקיר", פודקאסט השקעות הנדל"ן של "גלובס". גם מנכ"ל אתר הלוחות Yad2, יבין גילמור, התארח בפרק וסיפר לבקשתנו, כיצד ניתן לבצע כיום חקר שוק נדל"ני בלי לצאת מהבית בעזרתם.

"בעולם החיפוש אתה יכול למצוא פרטים לפי שכונה וגם לרדת לרמת הרחוב, כי יש לך טקסט חופשי", מפרט גילמור לגבי האפשרויות שעומדות בפנינו. "נניח שנציע לך את העיר הוד השרון ומושבים בסביבה, ואם תרצה רק את הוד השרון, אז תוכל לחפש רק את הוד השרון, ואם תרצה רק שכונה מסוימת בהוד השרון, תוכל לחפש בה, וכך גם לגבי רחוב ספציפי. ואם תרצה לסנן מידע לגבי דירות עם חניה בבניין ספציפי ועוד פילוחים שונים אז זה גם אפשרי. כל הסינונים קיימים ואם ההיצע באותה נקודת זמן הנוכחית קטן מדי אז אתה מרחיב אותו", הוא מסביר ואף מצביע על כלי חדש יחסית שהשיק האתר - מחשבון מחיר תחת השם Yadata. באמצעות פרמטרים שונים שמספק הגולש, מספק המחשבון את המחיר המשוער של הנכס.

הוא לא היחידי. מחשבון אחר, שמספק גם מחירי שכירויות, אנחנו מוצאים באתר חדש יחסית ועצמאי בשם "דירובוט", אותו ייסד ומתפעל עידן מדרוני כסוג של תחביב.

"הרעיון התחיל מתוך כמיהה שלי לידע שהרגשתי שחסר בתחום הנדל"ן, מספר מדרוני, שממשיך ואומר כי, "אחרי שהשגתי את הנתונים באמצעות חישובים אמרתי 'יש לי לא מעט נתונים, אפשר להשתמש בידע שלי כמהנדס תוכנה באמצעות בינה מלאכותית, ואפשר ליצור מחשבון שמחשב את השכירות שהנכס אמור להניב ואת הערך שלו".

לדברי מדרוני כל התהליך, לרבות הכנסת המידע של הגולש לשדות הרלבנטיים באתר, וקבלת התוצאה אורכים כשתי דקות. כן הוא אומר כי ניתן לקבל מידע מהימן על שווי נכסים גם לגבי אזורים רבים בפריפריה. אגב במקרה שלו, וגם של Yadata, מדובר בשירותים חינמיים.

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקצית הפודקאסטים האהובה עליכם.