ראש מערך הסייבר הלאומי: נדרשת היערכות לאומית מול מתקפות הסייבר

יגאל אונא אמר את הדברים בכנס "סייברטק" בהשתתפות בכירים בעולם אבטחת המידע מרחבי העולם • לדבריו, מתקפת הסייבר שיוחסה לאיראנים נגד מתקני שפכים בישראל היה גורמת לאסון לולא נמנעה • "נזכור את החודש האחרון כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות"

מימין יגאל אונא, ראש מערך הסייבר; ראש המוסד יוסי כהן; ופרופ' איציק בן ישראל, ראש מרכז הסייבר באונ' ת
מימין יגאל אונא, ראש מערך הסייבר; ראש המוסד יוסי כהן; ופרופ' איציק בן ישראל, ראש מרכז הסייבר באונ' ת

אלמלא נמנעה, מתקפת הסייבר שיוחסה לאיראנים ואשר כוונה נגד מתקני טיפול בשפכים בישראל, היתה גורמת לאסון, כך אמר היום (ה') ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, אשר דיבר בכנס "סייברטק" שהתקיים באופן מקוון. לדברי אונא, החודש האחרון ייזכר "כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות". אונא קרא בדבריו להיערכות לאומית על מנת להתגונן מול ההסלמה הצפויה בחזית הסייבר - " הלקח הטרי הוא כמה חשוב להיות ערוך ברמה הלאומית ולהיערך למתקפות מסוג זה, לא רק על התשתיות הקריטיות".

אונא התייחס למתקפה נגד מתקנים של תאגידי מים וביוב בכמה מוקדים ברחבי הארץ מוקדם יותר החודש ותיאר אותה כ"ניסיון מתואם ומאורגן במטרה לפגוע במערכת המים ההומניטרית שלנו. הצלחנו לבלום ולמנוע את המתקפה, אבל אם המתקפה הייתה מצליחה, היינו, באמצע משבר הקורונה, נאלצים להתמודד עם נזק מסוים לאוכלוסייה האזרחית ואף מחסור זמני במים, או עירבוב של כלור או כימיקלים אחרים במינון הלא נכון שיכול היה לגרום לנזק ולאסון".

אונא התייחס גם לזהות הגורם התוקף, ואמר "זהות התוקף, על פי פוקס ניוז ופרסומים זרים אחרים, יוחסה לשחקן מדינתי מסוים. אנחנו לא מייחסים או מאשרים שום דבר לגבי זהות התוקף, אבל רק נוכל להגיד שלא מדובר בקבוצת פשיעת סייבר וזה לא נעשה למטרות פיננסיות כמו כופרה. זה היה מכוון באופן ספציפי לגרום לנזק במרחב הפיזי של החיים באמצעות מערכות בקרה ושליטה". אונא הדגיש את חומרת ותקדימיות המתקפה, ואמר כי "זו הפעם הראשונה שראינו משהו כזה שמכוון לגרום נזק למרחב הפיזי, בהשוואה למתקפות שמכוונות לפגיעה בנתונים, שגם הן חמורות בפני עצמן בעולם המודרני".

ראש מערך הסייבר קרא ללמוד את הלקח מהחודשיים האחרונים שהראו לדבריו "כמה חשוב להיות ערוך ברמה הלאומית ולהיערך למתקפות מסוג זה, לא רק על התשתיות הקריטיות". בדבריו הזהיר אונא כי המתקפות רק יוחמרו, וכי הן צפויות להיות משולבות במתקפות פיזיות של "נשק קינטי". "במקרה הזה כל הקווים נחצו וייתכן שייחצו אף יותר בעתיד", אמר אונא שטען כי "'חורף הסייבר' מגיע מהר יותר ממה שחשבנו", וקרא להגברת שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים במשק - "המתקפה סוכלה אבל אנחנו צריכים להיות ערניים ולהבין שזה יכול לקרות שוב. על הקהילה הבין-לאומית לעבוד יחד כנגד המתקפה הבאה שבה רמת המתקפה עשויה לעלות, להיות מתוחכמת יותר וקטלנית יותר".

אונא קרא להגברת שיתוף הפעולה במשק כדי לחזק את הגנת הסייבר במדינה: "במערך הסייבר הלאומי עוסקים ומטפלים כיום במאות מערכות כדי להרחיב ולפתח גישה חדשה על איך מגנים על הכל, כי הכל נהיה הרבה יותר מחובר. ניהול הסיכונים ברמה הלאומית צריך להיעשות ברמה אחרת. מה שפוגע במקום אחד מתפשט גם למקום אחר, כמו אפידמיה. המהירות משתנה ואנחנו רק רואים את ההתחלה של זה".