המחאה נגד הרג העצור השחור מחריפה: המשמר הלאומי נפרס במיניאפוליס

מאות חיילים הוזעקו לסייע בשמירה על הסדר לאחר שתחנת משטרה נפרצה והוצתה ביום השלישי למהומות שפרצו עקב התיעוד של שוטר לבן חונק למוות את ג'ורג' פלויד • המחאות הפכו לאלימות גם בקולורדו וקנטאקי • טראמפ כינה את המפגינים "בריונים" והוסיף: "מבזים את זכרו"

מפגינים מול המשטרה על המוות של ג'ורג' פלויד. מיניאפוליס, ארה"ב / צילום: John Minchillo, Associated Press
מפגינים מול המשטרה על המוות של ג'ורג' פלויד. מיניאפוליס, ארה"ב / צילום: John Minchillo, Associated Press

יותר מ-500 חיילי המשמר הלאומי נשלחו הבוקר לסייע בשמירה על הסדר בהפגנות האלימות שפרצו במיניאפוליס במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד, הגבר השחור שמת לאחר שקצין משטרה לחץ את ברכו לצווארו. כוח המילואים הצבאי הכפוף למשרד ההגנה האמריקני הוזעק למוקדי הפגנות אלימות במיניאפוליס ובסנט פול בירת מינסוטה, שבמהלכן הוצתה ונפרצה תחנת משטרה, נגרם נזק רב לרכוש, בוצעה ביזה ואדם נהרג מירי.

דובר המשטרה אמר כי פונו כל אנשי הצוות ששהו בבניין "לטובת בטחונם של אנשינו". לאחר שכוחות המשטרה נטשו את המקום, המפגינים פרצו והציתו את התחנה. מפגינים אף הציתו מעילים של משטרת מיניאפוליס שמצאו במבנה, כשההמון מריע ויורה זיקוקים.

"המשימה שלנו היא להגן על החיים, לשמור על רכוש ועל הזכות להפגין", צייץ המשמר הלאומי בטוויטר. "אנו גם רוצים להבטיח שכוחות הכיבוי יוכלו לענות לשיחות".

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ גינה את התנהגות המפגינים ואמר כי "הבריונים הללו מבזים את זכרו של ג'ורג' פלויד, ולא אתן שזה יקרה". הנשיא אמר כי שוחח עם מושל מינסוטה טים וואלס ואמר לו שמשמר הלואמי איתו לאורך כל הדרך. "כשהביזה מתחילה - מתחיל גם הירי", הוסיף.

 

עוד צייץ טראמפ כי ההפגנות האלימות מתרחשות בשל "חוסר מנהיגות מוחלט". בחשבון הטוויטר שלו צייץ טראמפ כי "אני לא יכול לראות שזה קורה לעיר אמריקנית נהדרת, מיניאפוליס. או שראש העירייה השמאלני-קיצוני והחלש, ג'ייקוב פריי, יתחיל לפעול וישתלט על העיר - או שאשלח את כוחות המשמר הלאומי שיעשו את העבודה כמו שצריך".

 

הדלאי לאמה הביע צער על מותו של פלויד וטען כי מותו נגרם בשל אפליה וגזענות. "אנו רואים אפליה על רקע של גזע ודת בימינו, וזו הסיבה שיש הרג". הוא התייחס באופן ספציפי למותו ג'ורג' פלויד, ואמר כי בכך שהשוטר לחץ את ברכו לצווארו של הגבר "דברים כאלו נעשים בגלל גזענות".

המהומות מתרחשות ברחובות הערים זה הלילה השלישי ברציפות, ובמהלכן הוצתו מבנים וחנויות רבות נפרצו והושחתו. בעקבות התפרעויות קודמות במחאה על מותו של פלויד - שתועד בסרטון בו הוא נראה מתחנן על חייו לאורך דקות ארוכות תוך שהשוטר חונק אותו - עסקים ברחבי מיניאפוליס נסגרו בשעה מוקדמת. העירייה הפסיקה את מערך הרכבת הקלה ותכננה להשבית את כל שירותי האוטובוסים מחשש בטיחותי.

מושל מדינת מינסוטה, טים וואלץ, קרא לשינויים נרחבים במנגנוני האכיפה בעקבות מותו של פלויד. "הגיע הזמן לבנות מחדש. לבנות מחדש את העיר, את מערכת המשפט שלנו ולבנות מחדש את היחסים בין מערכת אכיפת החוק לאלה שעליהם היא נועדה להגן", אמר. "מותו של ג'ורג' פלויד צריך להוביל לצדק ולשינוי מערכתי. לא ליותר מוות והרס", הוסיף המושל.

במקביל למחאה במיניאפוליס, בוצע ירי סמוך לבניין הפרלמנט של קולורדו במהלך הפגנת מחאה על מותו של ג'ורג' פלויד בדנבר, אך לא היו נפגעים. מאות מפגינים פקדו את רחובות העיר, ריססו כתובות גרפיטי וניפצו שמשות של כלי רכב. שוטרים ניסו לפזר את המחאה באמצעות ריסוס גז מדמיע וירי כדורי גומי.

ההפגנות נמשכו למרות שראש עיריית דנבר, מייקל הנקוק, התחנן לרגיעה. "אני בהחלט מבין את התסכול ותחושת הכאב של כולם בעקבות הרצח של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס", אמר הנקוק בסרטון שפורסם בטוויטר. "אך אני מתחנן בפני כולם, הפגינו - אך הפגינו ברוגע. תשאירו את הנשק בבית".

גם בקנטאקי החריפה המחאה נגד הרצח של פלויד. ההפגנות במדינה שהיו רגועות בתחילה, הפכו היום לאלימות. המוחים גרמו נזק לכלי רכב ומבנים, שיבשו את התנועה והשליכו בקבוקים לעבר כוחות המשטרה. כמו כן, דווח כי נשמעו קולות ירי באזור בו מתרכזים המפגינים.

בשכונת לונגפלו שבמיניאפוליס, בה נגרם ההרס הכבד ביותר בשל ההפגנות, בניינים שהוצתו תועדו אתמול כשהם אפופי עשן. בנוסף, במרכז קניות הממוקם מעבר לרחוב בו ישנה תחנת משטרה נופצו חלונותיהן של כמעט כל החנויות במתחם. בין היתר נפרץ סניף של רשת חנויות הקמעונאות "טארגט" וסרטונים של עשרות בני אדם בוזזים את הסניף הופצו ברשתות.

דובר עיריית סנט פול, סטיב לינדרס, אמר כי הרשויות התמודדו עם מחאות ומהומות בכ-20 אזורים שונים ברחבי העיר. "בבקשה הישארו בבית. אנא אל תבואו למחות", צייץ ראש העיר מלווין קרטר, "אנא התמקדו בג'ורג' פלויד, בקידום התנועה שלנו שתמנע את האשפרות שאירוע כזה יחזור על עצמו אי פעם. כולנו יכולים להיות במאבק הזה ביחד".

"אנחנו שורפים את השכונה של עצמנו", מחתה על המעשים דיאונה בראון, בת 24 שעמדה יחד עם קבוצת מפגינים קטנה סמוך לתחנת משטרה שהיוותה את אחד ממוקדי ההפגנות. "כאן אנחנו גרים, כאן אנחנו קונים והם משחיתים את זה". היא הוסיפה: "מה שהשוטר הזה עשה היה לא בסדר. אבל עכשיו אני מפחדת".

משתתפים אחרים בהפגנות הביעו עמדה אחרת דרכה ניתן לראות את מעשי הוונדליזם והביזה בהתחשב באירוע החמור. צעיר שהזדהה בשם קאש אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי המפגינים משמידים רכוש "מכיוון שהמערכת שבורה". הוא נכח ברחובות מהלך אירועי האלימות ודחה את הרעיון כי ההרס יפגע בתושבי השכונה, שמרביתם אפרו-אמריקנים.

המחאה התפשטה גם ללוס אנג'לס, שם הפגינו מאות אנשים במרכז העיר. בשלב מסוים, המוחים נכנסו לתוך כביש ראשי ועצרו את התנועה, ולאחר כמן תקפו שתי ניידות משטרה וניפצו את חלונותיהן, כך לפי דיווחים של כלי תקשורת מקומיים.

אתמול אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא הורה ל־FBI ולמשרד המשפטים לחקור את נסיבות מותו של פלויד בידי השוטר. "החקירה של האירוע העצוב והטראגי בעיצומה", כתב בטוויטר, בהתייחסות ראשונה לאירוע. הוא כתב כי לבו יוצא אל בני משפחתו של פלויד ואל חבריו, וסיים במילים: "הצדק ייעשה".