הגבלת תנועה והפגנות: בממשלה לא בטוחים שהקורונה מאחורינו ודורשים סמכויות מרחיקות לכת

רגע לפני כניסת החג הופץ להערות תזכיר חוק שיקנה לממשלה לקבל סמכויות מרחיקות לכת, בהכרזה פשוטה אחת: מצב חירום קורונה

בנימין נתניהו ובני גנץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

רגע לפני כניסת החג ומתחת לרדאר, הפיץ משרד ראש הממשלה להערות הציבור תזכיר חוק שמקנה לממשלה סמכויות רחבות היקף להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה.

זאת אם רק תרצה בכך ובהכרזה פשוטה אחת ללא כל מדדי תחלואה מפורשים. תזכיר החוק יאפשר לממשלה, למשל, להגביל הפגנות או יציאה למרחב הציבורי, וכן להגביל השתתפות בטקסים דתיים. עד כה החלטות הממשלה עוגנו בתקנות לשעת חירום, אך בעקבות פסיקת בית המשפט העליון והנחיות היועץ המשפטי לממשלה שביקרו את השימוש הדחוף בפרקטיקה זו, כעת מוצע לעגן את הסמכויות בחקיקה ראשית, כהוראת שעה לתקופה של כעשרה חודשים.

בתזכיר, שאורכו 15 עמודים, נכתב בדברי ההסבר כי "על אף הירידה בקצב ההתפשטות המחלה והשיפור בנתוני התחלואה, נדרש עדיין שיהיו בידי המדינה כלים למתן הוראות לציבור ולעסקים לצורך התמודדות עם הנגיף. זאת, בשים לב למצב התחלואה הנוכחי, וכן לעמדת גורמי המקצוע לפיה הסכנה מפני התפשטות הנגיף עוד לא חלפה".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "תנאי להפעלת סמכויות הממשלה מכוח חוק זה הוא הכרזה של הממשלה על מצב חירום להתמודדות עם נגיף הקורונה".

על פי מספר ההערות שהגיעו מהציבור בזמן קצר יחסית, נכון לעכשיו יותר מ-160, מדובר בתזכיר חוק שנוי במחלוקת. מרבית ההערות גורסות שהחוק מקנה לממשלה סמכויות רחבות היקף שיאפשרו לפגוע בזכויות הפרט, כמעט ללא פיקוח או הגבלות. באחת מהן נכתב, למשל, כי "מדובר בתקנה מועדת לפורענות ומסוכנת לאזרחי ישראל. ניצול כח לשם הרחבת סמכויות ופגיעה בחוקי היסוד ותשתית זכויות האזרח". בתגובה אחרת נכתב "הקורונה היא תירוץ להגביל את החירויות שלנו. מספיק. מתנגדת בתוקף. מי עומד מאחורי כל החקיקה הנוראית הזאת?".