תשקיף | ניתוח

מפסידות ומנפיקות: הנתונים שמגלים תשקיפי חברות האנרגיה המתחדשת דוראל ומשק אנרגיה

תשקיף להשלמה שפרסמה דוראל חושף כי החברה מעוניינת לגייס קרוב ל-140 מיליון שקל, לפי שווי חברה שאפתני של כ-650 מיליון שקל "לפני הכסף" •  על פי ההערכות, משק אנרגיה מעוניינת לגייס כ-50 מיליון שקל, לפי שווי של כ-200 מיליון שקל

מתקן של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת   / צילום: Adit-movies
מתקן של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת / צילום: Adit-movies

פריחת השווי של חברות האנרגיה "הירוקה" בבורסת תל אביב והצמיחה בפעילותן, עשויות לתמוך בשתי הנפקות ראשוניות של מניות, שמתוכננות לצאת לפועל בקרוב בבורסה. מדובר בהנפקות של חברת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת ושל חברת משק אנרגיה - אנרגיות מתחדשות. שתי החברות מתרכזות בתחום האנרגיה הסולארית, ומשתפות פעולה בחלק מעסקיהן.

תשקיף להשלמה שפרסמה דוראל לקראת הנפקתה, חושף כי החברה מעוניינת לגייס קרוב ל-140 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של קצת יותר מ-6 שקלים, ולפי שווי חברה שאפתני של כ-650 מיליון שקל "לפני הכסף". הגיוס, בהובלת לידר הנפקות, צפוי להתבצע בדרך של "הצעה לא אחידה", שבמסגרתה כל גוף המעוניין לקנות מניות, מגיש את הצעתו עם סכום הרכישה שלפיו היה מעוניין לבצע את הרכישה.

בהשפעת התפשטות וירוס הקורונה תהיה דוראל, ככל הנראה, החברה הראשונה המבצעת הנפקת מניות בתל אביב, המתבססת בעיקרה על שיחות וידיאו עם הגופים המוסדיים.

הכנסות דוראל התכווצו בשנה שעברה

טיוטת התשקיף המעודכנת חושפת, בין השאר, כי דוראל, שנמצאת בשליטתם של היו"ר דורי דודוביץ ואלון קסל, מתכננת לשלם עד 11 מיליון שקל מתמורת ההנפקה לחברת אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה), אחת מבעלות המניות בחברה, בהתאם לתיקון של הסכם שנחתם בין הצדדים באחרונה.

דוראל (צירוף שמותיהם של שני המייסדים, דורי ואלון), עוסקת בייזום, פיתוח, תכנון, רישוי, מימון, הקמה, החזקה, ניהול והפעלת מערכות לייצור חשמל באמצעות מתקני אנרגיה מתחדשת. פעילותה מתרכזת במערכות סולאריות (פוטו-וולטאיות) בישראל, והיא פועלת בעיקר "במגזר הכפרי", הכולל קיבוצים, מושבים ויישובים נוספים, שבשטחם היא מקימה את הפרויקטים. בשנה שעברה הקימה עם שותף את פעילותה בארה"ב, וכחלק מהרחבת פעילותה גם חתמה על הסכם שיתוף פעולה להקמת מערכות אנרגיה מתחדשת באיטליה, בהספק של כ-300 מגוואט. מנכ"ל החברה הוא יקי נוימן.

בסיכום 2019 צנחו הכנסותיה של דוראל בכמעט 50% והסתכמו בקצת יותר מ-8 מיליון שקל, בעיקר בעקבות "ירידה בהיקפי מתן שירותים ואספקת ציוד" אחרי השלמת פרויקטים. עוד הציגה דוראל בסיכום 2019 הפסד תפעולי, ובשורה התחתונה הפסדיה התקרבו ל-3 מיליון שקל, אחרי רווח של כ-2 מיליון שקל ב-2018. הונה העצמי של דוראל גדל ב-31% והגיע ל-53 מיליון שקל.

כיום פעילותה של החברה כוללת מערכות בהספק כולל של כ-69 מגוואט - וחלקה בהן עומד על כמחצית (כ-34 מגוואט), נוסף על פרויקטים בשלבי הקמה, לקראת הקמה, פיתוח וייזום בהספק כולל של כ-2,750 מגוואט, שחלקה בהם כמחצית מכך (כ-1,380 מגוואט).

משק אנרגיה שייכת ל-270 קיבוצים ומושבים

גם חברת משק אנרגיה פרסמה בימים האחרונים טיוטת תשקיף לקראת גיוס הון, בהובלת חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי ואפסילון. את הגיוס מייעדת החברה "למימון והרחבת פעילותה העסקית השוטפת". על פי ההערכות, משק אנרגיה מעוניינת לגייס כ-50 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-200 מיליון שקל "לפני הכסף".

כיום מחזיקים במשק אנרגיה הארגונים הכלכליים של כ-270 קיבוצים ומושבים שיתופיים, באמצעות שמונה חברות, ולפי משק אנרגיה, יש לה בכך יתרון משמעותי ביכולת "לאתר קרקעות ולהתקשר בהסכמים מתאימים לשם הקמת מתקנים פוטו-וולטאיים על קרקעות אלה".

משק אנרגיה עוסקת בייזום, הקמה והפעלת מתקנים לייצור חשמל באמצעות טכנולוגיה סולארית (פוטו-וולטאית) בישראל. כיום ההספק הכולל של הפרויקטים של החברה, המוזרם לרשת חלוקת החשמל בישראל, הוא כ-39 מגוואט, נוסף על הליכי ייזום והקמת מתקנים סולאריים בכ-70 אתרים, בהספק כולל של כ-134 מגוואט, והלקוח היחיד שלה הוא חברת חשמל.

החברה מחלקת את פעילותה לשני תחומים - ייצור ומכירת חשמל באמצעות מתקנים קרקעיים, ומתקנים על גבי גגות ומאגרי מים - שם היא פועלת בשיתוף פעולה עם דוראל, מאז שחתמו על הסכם במהלך 2018, ושבו טרם הציגה הכנסות ב-2019. הסכם השותפות בין השתיים קובע כי הן יפעלו לייזום, הקמה והפעלת מתקנים לייצור חשמל בטכנולוגיה סולארית בפרויקטים בשטח של עד 25 דונם למתקן, המשקפים הספק של כ-3 מגוואט לפרויקט.

ב-2019 העמידה דוראל שירותי ניהול לשותפות בין החברות תמורת יותר מ-800 אלף שקל, והשנה שתי השותפות יהיו זכאיות לדמי ניהול ממנו, של כ-700 אלף שקל בשנה.

אחרי שלא הציגה הכנסות ב-2018, בסיכומה של 2019 הציגה משק אנרגיה הכנסות של כ-8.5 מיליון שקל ממכירת חשמל, בזכות הפעלת המתקנים שלה לייצור חשמל ביישוב הבדואי תראבין שבנגב ובקיבוץ עין צורים שבסמוך לקרית מלאכי. ואולם, הפסדיה גדלו והגיעו לכ-11 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-8 מיליון שקל ב-2018.

בדרך לשורה התחתונה, משק אנרגיה הציגה קפיצה של פי שלושה בהוצאות המימון שלה נטו, שהתקרבו ל-6 מיליון שקל, בין השאר, כתוצאה מגידול בשטרי הון שהונפקו לבעלים, וכן מהפסקת "היוון עלויות האשראי" של שני המתקנים שלה שהתחילו לפעול.

מנכ"ל משק אנרגיה הוא חן מלמד, והיו"ר הוא יונתן (ג'ון) כהן. לקראת ההנפקה, מתכננת משק אנרגיה לשדרג את שכרו החודשי של מלמד ל-75 אלף שקל, עם מענק שנתי על בסיס תוצאות החברה ואופציות בשווי 3 מיליון שקל, לשלוש שנים, וגם להעניק לכהן משכורת חודשית של 20 אלף שקל, בהיקף משרה של 30%, עם אופציות בשווי של כ-900 אלף שקל לשלוש שנים והטבות נוספות.