וולמארט, נייק ואדידס סגרו מאות חנויות בגלל הוונדליזם והביזה בהפגנות בארה"ב

אחרי מכת הקורונה, קמעונאים בארה"ב נאלצים לסגור מחדש את חנויותיהם לאחר שספגו נזקים במהלך ההפגנות על מותו של ג'ורג' פלויד

גבר יוצא עם סחורה מחנות VANS בקליפורניה, בראשון / צילום: Marcio Jose Sanchez, Associated Press
גבר יוצא עם סחורה מחנות VANS בקליפורניה, בראשון / צילום: Marcio Jose Sanchez, Associated Press

קמעונאים ומסעדות בארה"ב, שכבר ניזוקו קשות במשבר הקורונה, סופגים כעת עוד נזקים ונסגרים בעקבות המחאות האלימות, שהוצתו עם הריגתו של ג'ורג' פלויד.

ממינאפוליס, שבה נהרג פלויד כשהוא כבול על ידי שוטרים לבנים, ועד קליפורניה וג'ורג'יה, חנויות גדולות וקטנות ומסעדות נסגרו בציפייה לאלימות נגד רכוש, או אחרי הרס בשבוע האחרון. הרשתות טארגט, וולמארט ונייק, ועסקים משפחתיים קטנים, סגרו יחד מאות חנויות, שנבזזו וניזוקו על ידי המפגינים. אדידס הודיעה על סגירה זמנית של כל חנויותיה בארה"ב, ואמזון.קום מסרה שהיא צמצמה או שינתה את קווי המשלוחים שלה בכמה ערים כדי להגן על עובדיה. מנהלים ובעלי עסקים רבים הביעו הזדהות עם המפגינים נגד גזענות ואי־צדק חברתי.

כתריסר חנויות של וולמארט ניזוקו במחאות, ויותר חנויות נסגרו מראש בימים האחרונים. בראשון בלילה סגרה הרשת מאות חנויות ברחבי ארה"ב. דובר של החברה מסר כי הנזקים עד כה כללו ביזה ונזק לרכוש, אך לא נפגעו עובדים של הרשת.

הצתה של סניף אופיס דיפו במינאפוליס ביום שבת / צילום: John Minchillo, Associated Press
 הצתה של סניף אופיס דיפו במינאפוליס ביום שבת / צילום: John Minchillo, Associated Press

"לא רק בלילות"

"מה שמטריד ב־24 השעות האחרונות הוא שזה לא קורה רק בלילות", אמר הדובר. "היו לנו בעיות הבוקר לאור יום. אנחנו רוצים להיות בטוחים שהעובדים שלנו בטוחים". מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון, פרסם ביום שישי הודעה לפיה "השבוע סיפק הוכחה נוספת לכך שאנחנו חייבים להישאר דרוכים במאבק המשותף נגד הגזענות והאפליה".

רשת חנויות טארגט, שפועלת ממינאפוליס, סגרה בסוף השבוע מעל 200 חנויות בארה"ב, רבות מהן עם לוחות עץ לקראת מהומות, מסר דובר שלה. כמה חנויות נפתחו בינתיים מחדש, לעיתים עם שעות פתיחה מוגבלות.

בשבוע שעבר, חנות של טארגט בדרום מינאפוליס, ברוחב לייק, הייתה אחד העסקים הראשונים בארה"ב שנבזזו וניזוקו קשות. שבע חנויות של טארגט נפגעו במהומות ברחבי ארה"ב, לפי האתר של החברה. "ברוב החנויות הללו היו נזקים שיאפשרו להערכתנו פתיחה מחדש בשבועות הקרובים", מסר הדובר. עובדי החנויות יקבלו שכר של 14 ימי עבודה במהלך הסגירות ויכלו לעבוד בחנויות אחרות של הרשת, נמסר.

בזיזת חנויות בפילדלפיה ביום שבת / צילום: Matt Rourke, Associated Press
 בזיזת חנויות בפילדלפיה ביום שבת / צילום: Matt Rourke, Associated Press

"כאב מצטבר"

"אנחנו קהילה סובלת", כתב מנכ"ל טארגט, בריאן קורנל, בהודעה שפרסם ביום שישי. "הרצח של ג'ורג' פלויד שחרר את הכאב הזה שהצטבר במשך שנים".

חנויות וולמארט וטארגט נשארו פתוחות במגפת הקורונה שאילצה אלפי קמעונאים ומסעדות להיסגר במארס ואפריל, במה שהוביל להוספת מיליוני מקומות עבודה שנמחקו.

בכמה ערים היו אלה דווקא העסקים הקטנים שספגו את עיקר הנזק. כך במינאפוליס, חנות יינות בבעלות משפחתית, מסעדה הודית, עסק של ריפוי כף יד ועוד עסקים כאלו הפכו לעיי חורבות סמוך לחנות של טארגט ברחוב לייק.