לאחר נזיפת בג"ץ: ועדת הקורונה תהיה מורכבת מ-9 נשים ו-4 גברים

בג"ץ מתח ביקורת על חוסר הייצוג לנשים בוועדת הקורונה הקודמת, וקבע כי אין לקבל מצב של היעדר ייצוג שכזה, גם אם מדובר בשעות משבר קשה • הוועדה החדשה להיערכות לקראת הגל השני של הקורונה, אם יגיע, תובל על ידי ד״ר ניצה קסיר

אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו
אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו

ועדת הייעוץ לענייני קורונה שהוקמה במרץ, במהלך הימים המתוחים של המשבר, סיימה את עבודתה. לכן, הביקורת שהטיח בג״ץ במשרד ראש הממשלה ובמל״ל על עבודת הייעוץ של פורום מומחים המורכב מאישה אחת בלבד, בקושי נשמעה.

בקרב ארגונים שעתרו לבג״ץ באמצעות עו״ד נטע לוי, עמותת איתך מעכי, מרכז רקמן ו-13 ארגונים נוספים, נאמר אחרי פסק הדין שתרגילה של המדינה הצליח. לטענתם, הם משכו את הזמן למתן תגובה לבג״ץ, ביקשו ארכות, וכאשר הגיע הנושא לדיון בבג״ץ, ועל אף שקיים חוק מפורש בנושא הרכבי ועדות - העניין כבר הפך לתאורטי.

בפסק הדין מתחו השופטים מני מזוז, יצחק עמית ויעל וילנר ביקורת על חוסר הייצוג לנשים, וקבעו כי אין לקבל מצב של היעדר ייצוג שכזה, גם אם מדובר בשעות משבר קשה.

מספר גופים פנו למל״ל עם ביקורת על הרכב ועדת הייעוץ לקורונה, לרבות השרה לשעבר לשוויון חברתי גילה גמליאל ומנכ״לית הרשות לקידום מעמד האישה, אווה מדז׳יבוז׳.

כעת, שבועות מספר לאחר מכן, למדו במל״ל את הלקח והוועדה החדשה להיערכות לקראת הגל השני של הקורונה אם יגיע, תובל על ידי ד״ר ניצה קסיר.

ל"גלובס" נודע שוועדת קורונה 2 תורכב מתשע נשות מקצוע וארבעה גברים. בין החברים המייעצים יהיו גם מומחים מן החברה החרדית ומן החברה הערבית.

קסיר היא בכירה לשעבר בבנק ישראל, ראש תחום עבודה ורווחה בחטיבת המחקר של הבנק, וכיום המשנה במכון החרדי לחקר מדיניות. היא בעלת ותק של שלושים שנה במחקרים כלכליים חברתיים, והייתה חברה בוועדת אלאלוף למלחמה בעוני.

מנכ״לית הרשות לקידום מעמד האישה מסרה כי "החודשים האחרונים הוכיחו עד כמה חשובה ראייה שוויונית מבחינה מגדרית בקבלת ההחלטות. השפעת הקורונה על חיי נשים בישראל הייתה משמעותית מאוד, ולכן קבלת החלטות מאוזנת שלוקחת בחשבון את כלל הצרכים של נשים בישראל היא הדבר הנכון והמתבקש. אני מודה לראש המל"ל מאיר בן שבת על שיתוף הפעולה ועל הצעד החשוב בהקמת הוועדה".