"יצירת מצג שווא": קנס של 3 מיליון שקל על חברת "דאבל פיס"

לפי התלונות שנבדקו על ידי הרשות להגנת הצרכן, נציגי חברת דאבל פייס הונו אנשים כאשר שיווקו חבילות מזל של מפעל הפייס מבלי להזדהות באופן תקין ותוך מסירת מידע מסולף

הונאות ברשת / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
הונאות ברשת / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

האם כוונה להטיל קנס של כ-3 מיליון שקל תייצר את אפקט ההרתעה? הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל קנס בגובה של כ-3 מיליון שקל על חברת דאבל פיס העוסקת בשיווק טלפוני של הגרלות שונות של מפעל הפיס. לטענת הרשות, חברת 'דאבל פיס מועדון חברים בע"מ' נקטה בתהליך השיווק והמכירה פעולות של הטעייה "והשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים ובין היתר הטעיה בזהות החברה, יצירת מצג שווא של מתן הטבה/זכיה בהגרלה, מצג שווא של סיכוי גבוה במיוחד לזכייה, בחלק מהמקרים החברה כלל לא שלחה את צירוף המספרים המלא עליו התחייבה למפעל הפיס".

גם כאן, הכלבים נובחים והשיירה עוברת: תחקירים על חברות שמטעות צרכנים בעולמות ההגרלות והבטחות השווא פרסמנו גם ב"גלובס" עוד לפני עשור. השיטה של החברות עוברת בשיווק אגרסיבי, טלפוני ברוב המקרים שבו מפתים את הצרכנים לסיכויי זכייה מוגדלים ועוד המצאות כאלה ואחרות שמאחוריהן ימתין להם פרס נחשק לכאורה.

לפי הודעת הרשות, כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל חברת "דאבל פיס מועדון חברים". הסכום הגבוה הזה, אף הופחת מהקנס המקורי ב-20% (גובהו היה 3.86 מיליון שקל). יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

לפי הרשות, החקירה החלה בעקבות תלונות שהתקבלו מצרכנים, מהחקירה עולה כי חברת דאבל פיס פנתה למספר גדול של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות על מנת לבצע מכירה של איגוד קבוצות משתתפים לצורך השתתפות בהגרלות של מפעל הפיס, את שירותיה הציעה גם באתר אינטרנט. "מהחקירה עולה כי חברת דאבל פיס נקטה בפעולות העלולות להטעות צרכנים והפעילה השפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים וכן הפרה חובות המוטלות עליה בעסקת מכר מרחוק ובעסקה מתמשכת, הן לפני ביצוע העסקה והן לאחר מכן, וכל זאת במטרה לקשור עמם עסקאות במסגרת תהליך המכירה". לטענת הרשות ההפרות כללו "הצגת מצג לפיו החברה הינה מפעל הפיס או פועלת מכוחו ומטעמו, בעוד שלחברה אין קשר למפעל הפיס".

עוד נטען כי "נציגי החברה כרכו לרוב את שמה החלקי של החברה עם מפעל הפיס, במרבית משיחות המכירה אמרו נציגי החברה את שמה החלקי של החברה במהירות ובהבלעת מילים תוך שציינו לאחר מכן בבהירות ובהדגשה יתרה את המילים "הגרלות לוטו של בית מפעל הפיס" וכי, "שאלות ממוקדות של צרכנים באשר לזהותה של החברה נענו אף הן לרוב בהתחמקות". בנוסף, נטען כי "נציגי החברה יצרו מצג לפיו הצרכן עמו הם משוחחים זכה בהגרלה כלשהי, ועל כן הוא זכאי להימנות עם שירותי החברה. הנציגים טענו כי שמו של הצרכן עלה בהגרלה בת מאות אלפי משתתפים, כי הכרטיס המוצע לו מונפק רק לארבעה אנשים בכל שנה. בפועל החברה לא ערכה כלל הגרלות כאמור והחברה הציעה לכל פונה להימנות על שירותי החברה ולקבל כרטיס מנוי באותם התנאים".

רשימת ההטעיות ממשיכה עם טענה לפיה "החברה טענה בפני צרכנים רבים כי הכרטיס בו זכו לכאורה הינו כרטיס בעל סיכויי זכייה גבוהים מהרגיל, וכי מדובר ב"מספרי זהב" פרי פיתוחם של סטטיסטיקאים ומומחים בתחום ההגרלות. זאת בעוד השירות שהציעה החברה היה למעשה השתתפות בהגרלות של מפעל הפיס עם סיכויי זכייה והסתברות הזהים לכל כרטיס דומה אותו ניתן לרכוש בדוכני מפעל הפיס". עוד נטען, "החברה ציינה בפני הצרכנים כי במקרה בו לא יזכו בסכום כלשהו בפרק זמן מוגדר, החברה תשיב להם במלואו את סכום השירות ששילמו, אך בפועל לא עשתה כן אלא טענה כי בבדיקה נוספת שערכו נמצא כי הם זכו בשקלים בודדים ולכן לא זכאים להשבת הכסף עבור השירות".

הרשימה ממשיכה עם הטענה כי החברה לא מסרה לצרכנים את מלוא הפרטים הרלוונטיים לעסקה, כי החברה לא מסרה לצרכנים את תכונות העסקה ומהותה לפיה כל סכום של זכייה יחולק בין עשרה משתתפים, לא פירטה את סכום העסקה הכולל, לא גילתה פרטים באשר לזכות לביטול עסקה ועוד.

בחלק מהמקרים נמצא כי החברה כלל לא שלחה את צרוף המספרים המלא עליו התחייבה למפעל הפיס, החברה אף ציינה באתר האינטרנט שלה כי "צוות גדול הכולל בתוכו סטטיסטיקאים אשר פיתחו שיטה סטטיסטית, אשר מבוססת על תוכנת מחשב ייחודית ובלעדית אשר מגדילה את סיכויי הזכיה בדאבל לוטו, בלוטו וב-777 עד פי 25. בעוד במציאות אמירות אלה אינן נכונות ואינן נתמכות בדבר".

עם רשימת הפרות כזו, לא נותר לתהות איך ייתכן שחברות מעין אלה פועלות מזה שנים בשעה שיש רגולטור שאמור למנוע את התופעה המכוערת של עושק צרכנים.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין התייחסה לגובה הקנס "שמדגיש את חומרת ההפרות והיקפן. דאבל פיס לא בחלה באמצעים בכלל זה הטעיה בזהות החברה, יצירת מצג שווא של מתן הטבה/זכיה בהגרלה, מצג שווא של סיכוי גבוה במיוחד לזכיה באמצעות המנגנון לכאורה שמפעילה החברה בעוד שלא קיים מנגנון כזה וגרוע מזה בחלק מהמקרים נמצא כי החברה כלל לא שלחה את צרוף המספרים המלא עליו התחייבה למפעל הפיס".