יבוא חמאה ללא מכס יימשך: התאחדות מגדלי הבקר משכה את העתירה לבג"ץ

שופטי ביהמ"ש המליצו להתאחדות למשוך את העתירה מאחר שהצו, שמאפשר יבוא חופשי ופטור ממכס, ניתן לפרק זמן מוגבל

חמאה  / צילום: שלומי יוסף
חמאה / צילום: שלומי יוסף

התאחדות מגדלי הבקר משכה את העתירה שניסתה לבלום יבוא חופשי ופטור ממכס של חמאה לישראל. העתירה שהוגשה על ידי ההתאחדות בנוגע ליבוא חמאה למעשה ביקשה מבית המשפט לדון בסוגיה הרעיונית של ביטול המכס על מוצרי חלב באופן שמערער את התכנון במשק החלב בישראל. שופטי ביהמ"ש המליצו לעותרים למשוך את העתירה, בהתחשב בכך שמדובר בצו נקודתי לפרק זמן מוגבל, תוך שהבהירה כי אין בכך הבעת עמדה לגבי צעדים עתידיים ככל שינקטו.

לפני כחודשיים עתרה התאחדות מגדלי הבקר לבג"ץ למתן צו על תנאי, נגד פתיחה של יבוא החמאה פטור ממכס באופן חופשי. בהתאחדות לא טענו כי נגרם נזק לרפתנים מעצם פתיחת היבוא ללא מכס למשך השנה הנוכחית, שכן מדובר בצו שעה שנחתם עד סוף 2020, אלא בניסיון לבלום תקדים שעשוי לערער על התכנון הקיים היום במשקל החלב בישראל.

בשנה וחצי האחרונות סבלה ישראל ממחסור חריג בחמאה שהתבטא בהגבלות על מספר המוצרים בכל רכישה, לצד צמיחה ערה בביקושים. ב-2018 לבדה גדלו מכירות החמאה בישראל בשיעור של כ-30%, כך לפי נתוני סטורנקסט.

כעת מסתמן כי צו השעה עליו חתם שר האוצר יסייע להתמודדות עם המחסור הנוכחי. כך, מתחילת השנה יובאו לישראל כ-3,500 טונות של חמאה, מתוכם כ-2,700 מאז תחילת הצו של שר האוצר שמאפשר יבוא חופשי ללא מכסות.

כעת נשאלת השאלה מה יקרה בסוף השנה הנוכחית בנוגע לאספקת חמאה לישראל עם מועד פקיעת תוקפו של הצו. האם יוחזר לשולחן הדיונים המתווה שאמור להסדיר את היבוא בענף החלב בצורה מדורגת? מדובר במתווה שאליו הגיעו הרפתנים להסכמות מול הממשלה בכהונתה הקודמת בתמורה למענקי תמיכה בהיקף של מאות מיליוני שקלים.