הקשר המופרך בין הדור החמישי לקורונה, ולמה צמחה המחאה נגד הטכנולוגיה?

גל הפגנות נגד רשתות הדור החמישי הגיע בסוף השבוע גם לישראל • מאחורי המחאה עומדת תיאוריית קונספירציה שקושרת בין הטכנולוגיה החדשנית להתפשטות הקורונה • מהי בכלל הטכנולוגיה הזאת, למה היא לא באמת מסוכנת ואיך היא תשפיע על חיינו • שאלות ותשובות

גרפיטי נגד טכנולוגיית הדור החמישי, בלונדון / צילום: רויטרס
גרפיטי נגד טכנולוגיית הדור החמישי, בלונדון / צילום: רויטרס

בסוף השבוע התקיימה הפגנה נגד רשתות הדור החמישי בכיכר רבין בתל אביב והפגנות מקבילות התקיימו ברחבי הארץ. המפגינים הם חלק מגל בינלאומי של מתנגדים לפריסת רשתות אלו, שהתעצם בחודשים האחרונים בשל תיאוריית קונספירציה לפיה אנטנות סלולריות מדור זה הן הגורם לווירוס הקורונה או מעודדת את התפשטותו.

תומכי התיאוריה מנסים למנוע באמצעות מחאה את פריסת האנטנות. באנגליה, בקפריסין ובהולנד תומכי התיאוריה הציתו אנטנות סלולריות ואף היו מקרי תקיפה של מהנדסים שהתקינו תשתיות סלולר.

התיאוריה על הקשר בין הדור החמישי לקורונה נפוצה במהירות מסחררת אך הדאגה מרשתות הדור החמישי התחילה עוד לפני הקורונה, ונסובה בעיקר סביב הסכנות מקרינה סלולרית. האם הרשתות האלה באמת מסוכנות, מאיפה הגיעה תיאוריית הקונספירציה, ולמה בכלל צריך רשתות כאלו?

מה זה רשתות הדור החמישי?

כמו טכנולוגיות סלולריות קיימות, גם טכנולוגיית הדור החמישי נשענת על גלי רדיו שמשודרים בין אנטנה ובין המכשיר הסלולרי. גלי רדיו הם גלים אלקטרומגנטיים, שקיימים בכל מקום סביבנו, החל מרשתות WiFi, דרך הטלוויזיה ועד למקורות טבעיים כמו אור השמש.

גלי הדור החמישי הם גלים בתדר גבוה יותר מאלו שנעשה בהם שימוש ברשתות סלולר קודמות. תדר גבוה יותר משמעו שהגל נע בגלים צפופים יותר, שלא מסוגלים לנוע דרך עצמים. לכן, הם נעים למרחקים קצרים יותר אך מאפשרים חיבור בעוצמה גבוהה יותר ליותר מכשירים בטווח בו הם פועלים.

למרות שמדובר בגלים בתדר גבוה משל רשתות הדורות הקודמים, הם נמצאים עדיין על הטווח של גלים בקרינה לא מייננת, קרינה שנמצאת בתדר נמוך מכדי להיות מסוגלת לפרק את ה-DNA ולגרום לנזק. גלים בטווחי קרינה מייננת כמו גלי אולטרה סגול הנפלטים מהשמש או גלי רנטגן המשמשים ברפואה, נמצאים בתדרים גבוהים בהרבה.

האם הדור החמישי מסוכן?

טכנולוגיית הדור החמישי היא כאמור רשת תקשורת מהירה שיכולה להעביר כמויות אדירות של נתונים בתדרים קצרי טווח. לכן, כדי לרשת ערים ומדינות ברשת החדשה, יש צורך בכמות גדולה של אנטנות קטנות יחסית.

מלבד שדרוג מגדלי אנטנות קיימים, הן יצריכו, לפי אומדן, חצי מיליון מגדלים חדשים ואתרי תאים קטנים על עמודי חשמל, עמודי תאורה ובניינים. הפיזור של האנטנות הללו בצפיפות גבוהה בתוך אזורי מגורים הוביל לחששות רבים בנוגע לנזקי הקרינה שלהן.

למרות שמדובר בעלייה משמעותית במספר מוקדי הפריסה, העלייה ברמת החשיפה צפויה להיות מתונה במיוחד, והחשיפה הכללית תישאר נמוכה. זאת מכיוון שתדרי הגלים מוגבלים בתקנים בינלאומיים והם הרבה מתחת לרמות התדרים שנמצאו כבעלי השפעה כלשהי על בריאותם של אנשים.

האם קרינה סלולרית מסוכנת?

בנוגע לסכנות הקרינה הסלולרית, נערכו בדיקות ומחקרים שונים שמראים שישנו קשר כלשהו בין קרינה סלולרית לסרטן, אך הקשר הוא זניח. מחקר שערך ארגון הבריאות העולמי ב-2011 ובדק את הקשר בין קרינה סלולרית וסרטן מצא שהיא מסרטנת באותה המידה כמו קפה, אבקת טלק וירקות מוחמצים, בין היתר - כלומר, שהשפעותיה זניחות לחלוטין. משקאות אלכוהוליים ומאכלי בשר מעובד נמצאו כמסרטנים יותר בדירוג ארגון הבריאות העולמי, וגם אלה נחשבים לבטוחים מספיק.

מחקר אחר, שנערך על חולדות על ידי מחלקת הבריאות האמריקאית ב-2018, מצא שקרינה סלולרית גרמה לסוג מסויים של סרטן בקרב החולדות הזכרים. החשיפה של החולדות לקרינה הסלולרית הייתה גבוה פי עשרות מונים מזו שאנשים נחשפים אליה בשימוש במכשירי סלולר, ולכן, לא ניתן היה להקביל את תוצאות המחקר לבני אדם.

כלומר, ישנן ראיות לקשר כלשהו בין סרטן וקרינה סלולרית, אך היא לא נחשבת למסוכנת לבריאות כיוון שאין כל ראיות לכך שהקשר הזה הוא מסוכן יותר לבני אדם מאשר הקשר בין סרטן ומלפפון חמוץ .

האם רשתות הדור החמישי קשורות לקורונה?

הצורך למצוא הסבר לווירוס הקורונה הוא ברור: תפוצתו המהירה והפתאומית, הסכנה הבריאותית שהיא טומן, ויותר מכך - השינויים הרדיקליים להם הוא גרם בסדרי החיים של אנשים בכל העולם - הם מקור לבלבול ולחרדה. מכיוון שמדענים ואנשי רפואה עדיין חוקרים את הקורונה ולא מחזיקים בתשובות מוחלטות, תאוריות קונספירציה כמו זו המקשרות בין הדור החמישי לקורונה, יכולות להיכנס לוואקום הזה.

לפי גרסה אחת של התאוריה הזו, התדרים מאנטנות אלה הם שגורמים להיווצרות הווירוס ולפי גרסה שנייה, הם גורמים להיחלשות המערכת החיסונית של בני אדם, וכך לתסמינים חמורים ואף למוות. כך או כך, אלו שמאמינים בתאוריה סבורים כי היא מובילה להתפשטות הווירוס.

אין שום ביסוס מדעי לטענה הזו, והמחקרים הקיימים מצביעים על מעבר של הוירוס מאדם לאדם בלבד, ולא דרך גלי רדיו. בנוסף, במקרים רבים, כמו גם בישראל, פעילים קישרו בין אנטנות סלולריות של הדור החמישי ובין התפרצות הקורונה באיזור מסויים - למרות שאנטנות כאלה כלל לא היו מותקנות באיזור. כיום, אין בישראל כלל אנטנות של הדור החמישי, ופרויקט הפריסה הארצי טרם התחיל.

מה היתרונות של הדור החמישי?

דור חמישי מאפשר להעביר כמויות אדירות של נתונים בקצב מהיר מהצד המחובר. המשמעות עבור הגולשים ברשת היא שמכשיר שיהיה מחובר לדור החמישי יוכל, למשל, להזרים סרטים באיכות גבוהה במהירות מסחררת, אך רק בתנאי שגם שירות הסטרימינג יתמך בהעברת נתונים מהירה גם מצידו. בנוסף, רשתות אלו צפויות לאפשר שירותים רבים שלא ניתנים ליישום כיום בקנה מידה רחב, כמו למשל רכב אוטונומי, שמצריך עיבוד תמונה במהירות גבוהה.

האם הדור החמישי יאפשר יותר מעקב אחרי אזרחים?

אחד החששות המשמעותיים שעולים בקרב מתנגדי הדור החמישי, מלבד החשש הבריאותי, הוא הפחד סביב יכולות מעקב וניטור שמתנגדי הרשתות חוששים שפריסתן תאפשר. אחת הטענות המופרכות יותר היא על כך שממשלות משתילות לאזרחים חיישני מעקב מהדור החמישי באמצעות מי השתייה, חיסונים או דרכים אחרות. כמובן שמדובר בטענה שאין לה שום ביסוס, אבל פריסת רשתות דור החמישי אכן תאפשר התקדמות גם בטכנולוגיות אבטחה ופיקוח.

למשל, זיהוי פנים של מצולמים במצלמות רחוב יעשה מהיר ומדוייק יותר, וגם קל יותר לביצוע בקנה מידה רחב, כיוון שכמות הנתונים שניתן יהיה להעביר במהירות גבוהה תגדל. לכן, מדינה כמו סין, שמבצעת מעקב יומיומי בקנה מידה רחב אחרי האזרחים שלה באיזורים מסויימים, יכולה להרחיב את הפיקוח והשליטה שלה באמצעות הישענות על פריסת רשת הדור החמישי, שהושקה במדינה כבר בשנה שעברה. עם זאת, מעקב של השלטון אחר האזרחים יכול להתבצע עם רשתות הדור החמישי או בלעדיה, כפי שניתן לראות בסמכויות המעקב והאיכון הסלולרי שקיבל השב"כ בתקופת המשבר.

איך פריסת הדור החמישי צפויה להשפיע על הטלפון הסלולרי שלי?

מכיוון שמדובר בתדרים בטווח קצר שלא מאפשרים כיסוי מלא, פריסת הדור החמישי לא תחליף את הדור הרביעי, אלא תהווה רשת משלימה. לפי דוח של חברת המחקר והמודיעין העסקי GSMA, רשתות דור חמישי יהוו 15% בלבד מכלל הפריסה הגלובלית עד שנת 2025. עד אז, גם הפריסה של רשתות הדור הרביעי צפויה להמשיך לעלות ל-59%, מ-43% כיום, להוסיף כיסוי סלולרי לאיזורים נוספים ולהחליף רשתות ישנות יותר.

משמעות הדבר היא שלא יהיה צורך בהחלפת מכשיר הטלפון למכשיר חדש בשל פריסת רשתות דור חמש בעתיד הנראה לעין. מי שיבחר להחליף למכשירי דור חמישי, יזכה לחיבור מהיר במיוחד במוקדי הפריסה, אך אלו גם יפנו רוחב פס ברשתות הדור הרביעי ויהפכו את הגלישה בהן למהירות יותר.