עסק ביום | פיצ'ר

"בעוד ארבעה חודשים אני מתחתן. החמצן שלנו הולך ואוזל"

ניצן אנגלנדר הוא יועץ תיירות ומתכנן טיולים בהתאמה אישית לאוסטרליה וניו זילנד • "ההפסד הכספי המיידי הוא עשרות ואולי אף מאות אלפי שקלים" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ניצן אנגלנדר, יועץ תיירות ומתכנן טיולים / צילום: תמונה פרטית
ניצן אנגלנדר, יועץ תיירות ומתכנן טיולים / צילום: תמונה פרטית

"הקמתי את העסק ב-2016 כשעוד הייתי סטודנט לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון", מספר ניצן אנגלנדר, יועץ תיירות ומתכנן טיולים בהתאמה אישית לאוסטרליה וניו זילנד, "התחלתי בזה כתחביב ובהמשך זה הפך למשהו יותר ממוסד. השלב הראשון היה הרצאות למטיילים, אחר כך עברתי לייעוץ אישי וכיום אני גם מעניק שירותי קרקע ביעד. מה שהניע אותי לעבודה הזו היה שכאשר אני עשיתי טיול גדול אחרי הצבא, לא היה מי שיסייע לי בתכנון וארגון הטיול, ורציתי לעזור לאחרים איפה שלי לא הייתה עזרה.

"כשהעסק התפתח בניתי לעצמי אפיקים נוספים כדי להתכונן לעת משבר. מאז חודש מרץ, כשכל הענף הושבת, לקחתי את זה צעד קדימה באמצעות הרצאות דיגיטליות, כתיבת ספר ועוד. עם זאת, כיום רוב ההתעסקות היא לתת לאנשים שנתקעו בחו"ל את הסיוע כדי להחזיר אותם הביתה.

"המשבר כן פגע בעסק בצורה קשה. ההפסד הכספי המיידי הוא עשרות ואולי אף מאות אלפי שקלים. בנוסף, הייתי צריך להתעסק עם כמות מטורפת של ביטולים, ומה שהנחה אותי זה להחזיר את הכסף לאנשים שהזמינו את השירותים דרכי. הייתי צריך לריב עם ספקים כדי שיחזירו, אבל אני מאוד גאה בזה שהכול חזר, עד השקל האחרון".

קיבלת עזרה מהמדינה?
"בכל הפעימות יחד קיבלתי בסך הכול 4,000-5,000 שקל. התהליך אמנם היה בסדר, לא מאוד מסובך, אבל התוצאה היא מינורית. ההפסדים המיידיים וההפסדים הפוטנציאליים גבוהים במאות אחוזים. לאורך כל התקופה שלי בעסק שמרתי בצד רזרבות לחירום, אבל אם המצב ימשיך ככה אני אצטרך לחשוב מה לעשות. בעוד ארבעה חודשים אני מתחתן ואני צריך גם לחשוב על העתיד שלי ושל המשפחה. החמצן שלנו הולך ואוזל. למרות שבמדינות אחרות מתחילים לפתוח את השערים לחו"ל פה עדיין לא ברור מתי זה יקרה, וחבל. אנשים פשוט קורסים".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il