מסלול עוקף רשות: ישראל מסייעת לפועלים הפלסטינים לקבל היתרי כניסה ועבודה

ישראל מסייעת בהקלות על הפועלים והסוחרים הפלסטינים במעבר לישראל באמצעות בכירים פלסטינים וללא עזרת הרשות, שהכריזה על ביטול ההסכמים עם ישראל

התקהלות של פלסטינים בחברון סביב משרדי התיאום / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של "חברון אונליין"
התקהלות של פלסטינים בחברון סביב משרדי התיאום / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של "חברון אונליין"

ישראל פועלת בימים האחרונים להקל על הפועלים, הסוחרים ושאר הפלסטינים הנכנסים לישראל מסיבות שונות, בקבלת היתרי הכניסה, בלי שום צורך להסתייע או לעבור דרך הרשות הפלסטינית. גורם ישראלי בכיר אומר כי בשיתוף מסוים עם מקצת האישים הפלסטינים ועם פקידים ברשות האחראים על הקשר האזרחי/כלכלי עם ישראל, נמצאות כל העת דרכים עוקפות לקשר הפורמלי עם הרשות, כדי לאפשר המשך חיים כלכליים סבירים עבור הפלסטינים. לדבריו, הרשות הפלסטינית חצויה בשאלה הזו; רוב הבכירים שנמצאים בקשר עם ישראל מתנגדים לניתוק ממשי.

הכמעט היסטריה השוררת ברחוב הכלכלי הפלסטיני בגין הכרזת הרשות הפלסטינית על ביטול ההסכמים עם ישראל וניתוק הקשרים עימה יצרה מהומה לא קטנה בכמה וכמה מפקדות של המינהל האזרחי ברחבי השטחים, במשרדי הקבלה של התיאום והקישור לפלסטינים. לפי גרסה אחת, שמועה הופצה ברשתות החברתיות על כך שישראל מאפשרת הגשת בקשות להיתרי כניסה, לחיפוש עבודה, מסחר ומטרות אחרות. הדבר גרם לנהירה של אלפי מבקשי עבודה וסוחרים אל משרדי הקבלה של התיאום והקישור, צפיפות ודוחק כאילו אין קורונה. לפי הגרסה הזו המפקדים במקום הבהירו לפלסטינים כי אין שינוי במדיניות ויש להגיש את הבקשות להיתרים דרך המעסיק הישראלי, או בהגשה מקוונת. לפי גרסה שנייה, את הידיעה על כך הפיצה דווקא ישראל, כדי לאותת לרשות הפלסטינית כי אין בה ממש צורך בתהליכי מתן האישורים לפועלים ולסוחרים הפלסטינים.

אחד מהפלסטינים שהגיע למשרדי התיאום והקישור של נפת בית לחם, תמך בגרסה זו ואמר כי קציני צה"ל במקום הודיעו כי יהיו הקלות במתן ההיתרים, וכי אין צורך באישור כלשהו של הרשות הפלסטינית. "לנו זה בטח עדיף, מי שצריך לעבור דרך הרשות, צריך לשלם להם, ושמעתי גם על מקרים שלא קיבלו אישורים כי הם לא מהחמולה, עדיף ככה".
הרקע למהומה הוא כמובן הכרזת הניתוק של הרשות, שלא הובהרה עד היכן היא מגיעה, ורק בעילום שם בכירים ברשות מודים כי אין הכוונה לניתוק של התיאום האזרחי/כלכלי. לצד זה מתנהל בימים האחרונים קרב בין הארגונים הלאומיים הפלסטינים, פתח חמאס והאחרים, נגד אתר האינטרנט של המתפ"ש "אל-מונסק" והדפים שלו ברשתות החברתיות, הנחשבים פופולריים במיוחד. הכלים האינטרנטיים הללו משמשים בין השאר להגשת בקשות להיתרים מסוגים שונים.

אלא שלקמפיין הזה, לצד הצלחה בהורדת מספר העוקבים של דפי הפייסבוק של המתפ"ש - אין השלכות מעשיות. מס' הפועלים הפלסטינים הנכנסים לישראל הגיע בשבועיים האחרונים שבהם הוחזר תהליך הכניסה לשגרה שלפני הקורונה, ל-70 אלף. גם מספר הסוחרים הנכנסים לא השתנה. האירוע ההמוני במשרדי התיאום מעיד על כך שהניסיון להקטין את התלות הכלכלית הפלסטינית בישראל רחוק מלהתממש והציבור הפלסטיני מתעלם מהכרזת הניתוק.