הסדר החוב שמציע אלשטיין לנושי אי.די.בי: הזרמה של 300 מיליון שקל ותספורת של מאות מיליוני שקלים

אי.די.בי חייבת כיום ב-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח משלוש הסדרות • לאחר השלמת ההסדר תישאר באי.די.בי סדרת אג"ח חדשה אחת בהיקף של כ-580 מיליון שקל, שתובטח בשיעבוד על כ-70% ממניות דסק"ש

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איש העסקים אדוארדו אלשטיין מציע הסדר חוב למחזיקי אגרות החוב של קבוצת אי.די.בי, שיכלול הזרמת הון גדולה ותספורת לנושים. לגלובס נודע כי היום העבירה חברת דולפין, שדרכה שולט אלשטיין באי.די.בי ובדיסקונט השקעות (דסק"ש), טיוטת הצעה לחיזוק מבנה ההון של אי.די.בי.

מדובר בטיוטת הצעה שקיבלה אי.די.בי מדולפין, בהמשך לדיונים שהקיימו עם מחזיקי אגרות החוב של אידיבי בשבועות האחרונים, ושבמסגרתם הובהר שיש להגיע לפתרון כולל למצב הפיננסי לאידיבי, שחייבת כיום ב-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח משלוש הסדרות (ט, י"ד, ט"ו).

טיוטת ההצעה של דולפין מגלמת פתרון כולל למצבה הפיננסי של אי.די.בי. על פי הצעה, במועד השלמת ההסדר תזרים דולפין לאי.די.בי סכום של 300 מיליון שקל במזומן ו/או בנכסים ו/או בביטחונות, כאשר יתר נכסי החברה יחולקו בין הנושים השונים. תמורות אלו אמורות לשקף פרמיות ביחס לשווי השוק הנוכחי של כל אחת מסדרות האג"ח.

כך, שלאחר השלמת ההסדר תישאר באי.די.בי סדרת אג"ח חדשה אחת בהיקף של כ-580 מיליון שקל, שתובטח בשיעבוד על כ-70% ממניות דסק"ש, כאשר כל יתר החובות ייפרעו או יימחקו באופן מלא. כיום משועבדות כ-60% ממניות דסק"ש למחזיקי אג"ח י"ד, כך שהסדרה החדשה מיועדת לפרוע את אג"ח י"ד, אולם אם החברה לא תצליח להנפיק את מלוא הסדרה, אזי את היתרה יקבלו מחזיקי אג"ח י"ד במקום האג"ח שבידי כיום.

לאי.די.בי חוב של כ-880 מיליון שקל למחזיקי אג"ח י"ד, כאשר אג"ח זו נסחרה היום לפי מחיר של 70 אגורות לאגרת. על פי הצעת ההסדר, יקבלו מחזיקי אג"ח י"ד את מלוא סכום ההזרמה של אלשטיין בסך של 300 מיליון שקל וכן את הכספים שיתקבלו מהאג"ח החדשות או לחילופין את האג"ח החדשות עצמן.

כל יתר נכסי החברה, כולל 12% ממניות דסק"ש שיישארו חופשיות, 100% ממניות ישראייר, ההחזקה במודיעין ויתר התמורות שיישארו בחברה מכל מקור אחר (כולל ממכירת IDBG), ישמשו לפירעון של אג"ח ט'. סכום זה לא יכסה את מלוא החוב לאג"ח ט', שעומד על כ-920 מיליון שקל, אולם הוא אמור לשקף פרמיה על מחיר בשוק הנוכחי של האג"ח, שעומד על 33 אגורות (לעומת ערך פארי של 1.238 שקלים).

עוד עולה מהצעה כי מחזיקי סדרת האג"ח השלישית, ט"ו, יקבלו את מלוא המניות המשועבדות להם, כלומר 8.5% ממניות כלל ביטוח בשווי של 164 מיליון שקל, וכן היתרה שתתקבל מסיום עסקאות ההחלף שביצעה אי.די.בי על מניות כלל ביטוח נוספות. סך החוב למחזיקי אגח ט"ו עומד כיום על 237 מיליון שקל כאשר האג"ח נסחרת במחיר של 82 אגורות.

יש לציין כי במסגרת ההסדר מסכים למעשה אלשטיין להזרים לאי.די.בי עוד 300 מיליון שקל לצורך שמירה על השליטה בדסק"ש, וזאת לאחר שכבר הזרים בשש השנים האחרונות לקבוצה סכום עתק של כ-3 מיליארד שקל. עם זאת, יש להדגיש כי סכום זה של 300 מיליון שקל כולל בתוכו סכום של 140 מיליון שקל שכבר אשתקד הסכים אלשטיין להזרים לאי.די.בי בשתי מנות של 70 מיליון שקל כל אחת. המנה הראשונה הייתה אמורה להיות מוזרמת בספטמבר 2020 והשניה בספטמבר 2021.

ניתן לומר כי כל הסדרות יקבלו פרמיה על מחיר השוק שלהן, כאשר את הפרמיה הגבוה ביותר יקבלו מחזיקי אג"ח י"ד שמחזיקים בשיעבוד על הנכס היחיד שמבקש אלשטיין לשמור לעצמו - מניות השליטה (70%) בדסק"ש.

יש לציין כי מחזיקי אג"ח ט' יכולים לכאורה להתנגד ולפעול באמצעים משפטיים כנגד החברה, אולם במקרה כזה הם ייקחו על עצמם סיכון גדול בכך שהתמורות שיקבלו לבסוף יהיו נמוכות עוד יותר מאלו שהוצעו להם, וזאת מאחר שבמקרה כזה אלשטיין לא יבצע את ההזרמה הנוספת במסגרת ההסדר.