האוצר מבקש מהציבור הצעות לגבי איך לחלק 500 מיליון שקל

משרד האוצר מבקש את עמדת הציבור לגבי האופן שבו נכון יהיה לחלק מענקים לעידוד מעסיקים לקלוט עובדים ולשמר עובדים קיימים

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

משרד האוצר מבקש את עמדת הציבור לגבי האופן שבו נכון יהיה לחלק חצי מיליארד שקל כמענקים לעידוד מעסיקים לקלוט עובדים ולשמר עובדים קיימים. האוצר פרסם הבוקר קישור לאתר שבו ניתן יהיה להגיש את ההצעות.

את הרעיון לפנות לציבור ולבקש ממנו הצעות העלה שר האוצר ישראל כ"ץ, על רקע ביקורת רבה על המודל שנבחר לחלוקת 5.5 מיליארד שקל למעסיקים. המודל, שבו בחר שר האוצר ישראל כ"ץ, מבטיח מענק של 7,500 שקל עבור כל עובד בחל"ת או מפוטר שייקלט מחדש בעבודה במהלך חודש יוני, ומענק של 3,500 שקל עבור כל עובד שנקלט מסוף אפריל ועד תחילת יוני.

המודל עורר ביקורת בעיקר בגלל שהוא לא מפצה את המעסיקים שלא שלחו את עובדיהם לחל"ת והמשיכו לשלם את שכרם בתקופת הקורונה. שר הכלכלה עמיר פרץ קרא לייעד מראש את המענק למעסיקים שלא שלחו את עובדיהם לחל"ת ואף טען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לו להקצות 500 מיליון שקל נוספים, אם יידרש.

ואולם בניגוד לדעתו של השר פרץ, החליטה הממשלה כי לאחר אישור הצעת חוק מענק עידוד תעסוקה בכנסת יגבש שר האוצר, לאחר התייעצויות עם שרים רלוונטיים, תוכנית להקצאת 500 מיליון שקל נוספים "לצורך מתן מענה משלים בתחומי התעסוקה במשק".

כ"ץ אמר היום כי "כפי שהבטחתי להעמיד לציבור את האפשרות להציע הצעות ולהשפיע על חלוקת תקציב הסיוע לעידוד תעסוקה, היום עלה לאוויר האתר דרכו תוכלו להגיש הצעות למימוש 500 מיליון שקל בתקציב הסיוע. החלטתי לפתוח נושא זה לציבור ולתת לכם אזרחי ישראל אפשרות להשפיע על קבלת ההחלטות. היכנסו והשפיעו".

גפני לוחץ שגם עמותות שנתמוכות על ידי המדינה יקבלו מענקים

החוק מענק עידוד תעסוקה אושר בקריאה ראשונה ב-2 ביוני ונמצא בדיונים בוועדת הכספים של הכנסת לקראת הכנתו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. בדיון שנערך היום בוועדה השמיעו חברי הכנסת מיכל שיר וקרן ברק מהליכוד ביקורת חריפה על החוק בגלל העובדה שאינו מפצה מעסיקים שהמשיכו לשלם שכר לעובדיהם.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני לחץ על האוצר לשנות את ההגדרות באופן שיאפשר לעמותות הנתמכות על ידי המדינה ליהנות מהמענקים. האוצר ביקש לקבוע שעמותות שהמדינה מממנת 25% ומעלה מהתקציב שלהן - לא יוכלו לקבל מענק.

נציג האוצר, סגן הממונה על התקציבים באוצר אסף וסרצוג, הסביר כי החוק מיועד להחזיר עובדים מחל"ת לעבודה. לדבריו אין הגיון במתן מענקים עבור עובדים בחל"ת שיוחזרו לעבודה גם ללא תשלום המענק. על-פי הגיון זה, אמר וסרצוג אין סיבה לתת מענקים לעמותות שמתוקצבות על-ידי המדינה ויכולות לגייס מחדש את העובדים. הגיון דומה מסביר לדברי וסרצוג את ההחלטה לא לתת מענקים לחברות ממשלתיות משום שהחברות האלה יכולות לקלוט מחדש את כל העובדים שיצאו לחל"ת. לדברי וסרצוג כל עובדי חברת הדואר וחברת המתנ"סים שהוצאו לחל"ת יוחזרו לעבודה, בכפוף להחזרת הפעילות להיקף מלא.