בכירים במגזר העסקי לממשלה: "הצילו את המגזר השלישי מקריסה"

יותר מ-100 מנכ"לים בכירים פנו היום במכתב לממשלה בו הזהירו מפני קריסת ארגוני החברה האזרחית בעקבות משבר הקורונה, וקראו לממשלה "להתעורר רגע לפני שמאוחר מדי" ולהגביר מידית את הסיוע המוגש לעמותות הקורסות, בין היתר באמצעות הגדלת קרן הסיוע ולשנות את תנאי הזכאות

בנימין נתניהו ובני גנץ בדיון בכנסת, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ בדיון בכנסת, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בזמן שהמשק מנסה להתאושש ממשבר הקורונה ולחזור לשגרה החדשה תחת המגבלות, המגזר השלישי בישראל שרוי במשבר עמוק. לפי הערכות, ב-70% מהארגונים צומצם היקף העבודה בשכר, ב-55% עובדים הוצאו לחל"ת או פותרו, וכעת לא ברור כמה עובדים שבו לעבודה - וכמה מהיוצאים לחל"ת או המפוטרים יוכלו לחזור אל מקום עבודתם בתקופה הקרובה. בזמן שבני אדם רבים יותר נזקקים לשירותי הרווחה ולסיוע של העמותות החברתיות בשל תוצאות המשבר, 2/3 מהארגונים מדווחים על כך שיכולתם לספק שירותים נפגעה משמעותית או הופסקה לחלוטין, ו-39% צופים שיש סיכוי בינוני או גבוה שיאלצו להפסיק את פעילותם, שני שליש מתוכם - כבר בחודשים הקרובים.

לאחר שהשיח של הארגונים החברתיים עם הממשלה הוביל להקמת קרן מענקים שהחלה לפעול באיחור, חתמו היום יותר מ-100 מנכ"לים בכירים במשק על קריאה דחופה לממשלת ישראל "לקחת אחריות על המשבר שפוקד את ארגוני המגזר השלישי ולסייע בהצלתו". בין החותמים ניתן למצוא בין היתר את דן פרופר, אברהם ביגר, צבי סטפק, ראני חאג' יחיא, דב מורן, יהודית ברוניצקי, אביגדור וילנץ, אלון פילץ, אלה אלקלעי ואפי רוזנהויז.

"לראשונה מאז המחאה החברתית של 2011 אנו רואים ניצנים של מפגן סולידריות בין המגזר העסקי והמגזר השלישי", אומר יוזם העצומה, פרופסור רונן אברהם, מהפקולטה למשפטים אוניברסיטת תל אביב. "אני בטוח שזו לא המילה האחרונה בשיתוף הפעולה המבורך הזה. קריסת המגזר השלישי תהיה אסון אזרחי בעיקר לאוכלוסיות המוחלשות בישראל, אבל לא רק. כיצד הייתה נראית תקופת הסגר האחרונה בשל הקורונה ללא ארגונים כגון פתחון לב ששלחו חבילות מזון לקשישים, או האגודה לזכויות האזרח שנלחמה על כך שגם בתקופת חירום זכויות האדם של כולנו לא תפגענה מעבר לנדרש. זהו know-how אדיר שעלול לרדת לטמיון ויקח שנים רבות לשחזרו".

המכתב הינו יוזמה של ׳נבחרת המנהלות והמנהלים לאחריות חברתית׳, פורום מבית הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א שמטרתו לחזק את המעורבות החברתית של המגזר העסקי. במסגרת המכתב עולות הדרישות להגדיל את קרן הסיוע לעמותות לסכום של 300 מיליון שקל, לשנות את תנאי הסף לסיוע כך שיכללו גם ארגונים שמעל שני שלישים מהכנסותיהם מגיעים מתרומות, ולאפשר מענק לעידוד העסקת עובדים גם במגזר השלישי בדומה להסדר עם המגזר העסקי.

"אנשי כלכלה, תעשייה והיי-טק, שהחברה הישראלית חשובה להם, רואים את מאמצי הממשלה להשיב את המשק למסלול ונעשה הכל מצדנו על מנת שהכלכלה הישראלית תחזור ותפרח בהקדם", כתבו הפונים. "הסיוע הישיר פוסח כמעט לחלוטין על ארגוני המגזר השלישי שרבים מאתנו תורמים להם וחברים בוועדים המנהלים שלהם. אנו סבורים כי אין להותיר ארגונים אלה מאחור וקוראים לממשלה לתת את חלקה ולא לזנוח אלפי ארגונים, רבבות עובדים ומאות אלפי מתנדבים ללא תמיכה".

החותמים על העצומה מבהירים כי "ברור לנו שלא ניתן להציל את כל הארגונים האזרחיים וכי יש להחיל קריטריונים ברורים, אולם סגירה סיטונאית של ארגונים אזרחיים תפגע בכולנו, ובראש ובראשונה בקהילות וציבורים מוחלשים. הארגונים האזרחיים ממלאים את הוואקום שמותירה הממשלה. בלי סיוע ישיר, רבים מהארגונים יקרסו ואוכלוסיות רחבות תישארנה ללא מענה. בין היתר, נשים החשופות למעשי אלימות, אנשים עם מוגבלות, ילדים בסיכון, עולים, קשישים, ועוד".

דרישת המנכ"לים מן הממשלה היא להעמיד סיוע זמני שיאפשר לארגונים לצלוח את תקופת הביניים ולהתאים את הפעילות, כח האדם ותכניות העבודה למציאות החדשה. "ללא סיוע, יידרשו שנים ארוכות לשקם את מה שניתן להציל היום במחיר נמוך", הם כותבים. "אסור לתת לארגונים ליפול - כדי שלא נאבד ידע וניסיון וכדי שלא ניקלע חלילה לגל נוסף של הקורונה ללא התשתית האזרחית שמהווה את הבסיס לאיתנות החברתית בישראל". לצורך כך, נדרשת לדבריהם הקצאת תקציב משמעותי בגובה 300 מיליון ולא 30 מיליון בלבד שהוקצו עד כה, שינוי 'תנאי הסף' לסיוע כך שהתנאי המקדים לפיו יינתן סיוע ישיר (באמצעות הקרן לעסקים קטנים ובינוניים) רק לארגונים שיותר משליש מהכנסותיהם מקורו בהכנסות עצמיות לא כולל תמיכות ותרומות.