פייק ניוז | ניתוח

ברשת מוכרים תמונה מקהיר כהפגנה בחיפה, וגם בת"א - ויש קונים

פוסטים נגד הפגנות בחיפה ובת"א הציגו אותו צילום מכיכר תחריר, שבו נראית מפגינה עם שלט: "לעולם לא נכיר בישראל" • מאות בחרו להאמין • המשרוקית של גלובס

הצילום הממוחזר / צילום: פייסבוק
הצילום הממוחזר / צילום: פייסבוק

שלט אחד הוכיח השבוע שכדי לאחז עיניים לא צריך פוטושופ, רק רצון חזק להאמין. ביום ראשון, למחרת ההפגנה נגד הסיפוח בכיכר רבין, השתכנעו רבים לשתף בפייסבוק ובטוויטר צילום שפרסם רן כרמי בוזגלו, ובו מפגינה נושאת כרזת קרטון עם כתובת בעברית: "לעולם לא נכיר בישראל". אותו צילום הופיע גם בפוסטים אחרים, שגם הם הציגו אותו כתיעוד של ההפגנה בתל אביב.

וזה מוזר. כי לפי פוסטים אחרים, אותו צילום ממש, עם אותה מפגינה ממש, נעשה בכלל בחיפה ימים ספורים קודם. פוסט אחד כזה, שעלה לרשת ביום חמישי שעבר וצבר כ-200 שיתופים, נכתב כנראה נגד ההפגנה שנערכה בעיר במחאה על הריגתו של איאד אל-חלאק בידי שוטרים בעיר העתיקה בירושלים. פוסט אחר, שפורסם כעבור שלושה ימים, עקץ את המפגינה החיפנית שמסרבת להכיר בישראל: "אבל בביטוח לאומי נכיר גם נכיר! לקבל הטבות ופטורים נכיר!".

די במבט קצר כדי להבין שאנחנו לא בתל אביב או בחיפה. זה לא הריצוף הנכון, אלה לא המבנים הנכונים. ואכן, עידן רינג מעמותת "סיכוי" ואתר "העין השביעית" חשפו בתגובה לפוסט של כרמי בוזגלו שהמקום הוא קהיר, והשנה היא 2011. המפגינה האנטי-ישראלית משתתפת בהפגנות האביב הערבי.

אם תחפשו את התמונה באתר TinEye, שמאפשר למצוא את המקור של צילומים ברשת, תגיעו לאלבום תמונות ב"פליקר" של עיתונאית בשם ג'יג'י אבראהים. אבראהים מציינת שההפגנה שמתועדת באלבום הזה נערכה בכיכר תחריר ב-13 במאי 2011 בקריאה "לאחדות בעולם הערבי ונגד דיקטטורים וישראל". ובאמת, בצילום אפשר לראות לא רק דגלי פלסטין - שכמותם הונפו בהפגנה בתל אביב - אלא גם דגלי מצרים.

שימוש בצילומים ממוחזרים לשם דמוניזציה היא טקטיקה שאנחנו נתקלים בה לעתים קרובות. במסגרת הטיפול של "המשרוקית" בפוסטים כוזבים בפייסבוק, הראינו בחודשים האחרונים שמתפללים מוסלמים שהתעלמו כביכול מהנחיות הקורונה צולמו בכלל בדובאי; שהפגנה "ביפו עכשיו" היא בעצם הפגנה בערערה לפני שש שנים; ושהשוטרים שאוכפים באגרסיביות את הסגר בתורכיה, ובפוסט אחר הוצגו בכלל כספרדים, עוסקים למעשה בפיזור הפגנה בבאקו שבאזרבייג'ן.

מיחזור צילומים היא שיטה זולה ואפקטיבית. לא צריך לרטש ולשפץ את התמונות כדי לרתום אותן לשימוש החדש. תעלת מים רחבה שנראתה בצילום מדובאי לא הפריעה לגולשים להאמין שמדובר בעיר ערבית בישראל. גם לא צריך לשאוב את התמונות ממקורות עלומים: הצילום מכיכר תחריר כבר פורסם בישראל, וליווה ב-2013 כתבה באתר "מידה" שעסקה ב"כישלון האביב הערבי". כשהמסר נשמע נכון, הרבה גולשים לא ידקדקו בקטנות. 

לקריאה נוספת:

"תמונת המפגינה עם השלט 'לעולם לא נכיר בישראל' לא צולמה בישראל ", המשרוקית של גלובס
"הפוסט של כרמי בוזגלו הוא פייק ניוז", דף הפייסבוק של העין השביעית
"התמונה של מתפללים מוסלמים על הגגות לא צולמה בישראל", המשרוקית של גלובס
"תיעוד סגר הקורונה בתורכיה הוא למעשה מהפגנה באזרבייג'ן", המשרוקית של גלובס
"לא, זו אינה הפגנה ביפו", המשרוקית של גלובס

*** גילוי מלא: "המשרוקית" משתפת פעולה עם פייסבוק באיתור פוסטים כוזבים ברשת, לצד עוד ארגוני בדיקת עובדות מהעולם. שיתוף-הפעולה כולל תגמול.