רוב מחזיקי האג"ח של אי.די.בי מתנגדים למתווה הסדר החוב של אלשטיין

חלק מהמחזיקים עשויים לפעול להעמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי • אלשטיין מציע תספורת של כשליש מחוב האג"ח שהיקפו כ-2 מיליארד שקל

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מחזיקי איגרות החוב של קבוצת אי.די.בימתנגדים ברובם למתווה הסדר החוב שהגיש בעל השליטה, אדוארדו אלשטיין, וחלקם אף עשויים לפעול להעמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי. נתונים שפרסמו היום נאמני סדרות האג"ח של אי.די.בי העלו כי המחזיקים בסדרה אחת החליטו שלא להיכנס למשא ומתן עם אלשטיין, בעוד שבסדרה נוספת בחרו להעלות להצבעה את הדרישה לפירעון מיידי.

לאי.די.בי חוב של יותר מ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות ט', י"ד ו-ט"ו. בשבוע שעבר הגיש אלשטיין (באמצעות חברת דולפין שבשליטתו) הצעה להסדר חוב כולל באי.די.בי, שיכלול הזרמת הון של 300 מיליון שקל ותספורת לנושים בהיקף של 600-700 מיליון שקל כלומר 30%-35% על כלל החוב.

עם זאת, שיעור התספורת יהיה שונה בין סדרה לסדרה, כאשר את עיקר התספורת בשיעור מוערך של כ-67% יספגו מחזיקי אג"ח ט' הלא מובטחות. בעקבות הצעת ההסדר, החליטו אתמול מחזיקי אג"ח ט' ברוב של 99.9% להורות לנאמן הסדרה שלא לנהל משא ומתן על בסיס הצעתו של אלשטיין.

עם זאת, בהצבעה נוספת שקיימו מחזיקי אג"ח ט', הוחלט במקביל, ברוב של 88.1%, להורות לנאמן שלא לזמן אסיפת מחזיקים לצורך קבלת החלטה בדבר העמדת האג"ח לפירעון מיידי במשך 45 הימים הקרובים. גם מחזיקי אג"ח ט"ו החליטו ברוב של 66.2% להורות לנאמן האג"ח שלא לזמן אסיפה לצורך העמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

מנגד, אצל מחזיקי אג"ח י"ד זכתה הצעה זו לתמיכה של 42.4% בלבד מקרב המשתתפים בהצבעה. לפיכך, פרסם היום נאמן אג"ח י"ד זימון לאסיפת מחזיקים נוספת שתתקיים ב-23 ביוני, ובה תועלה להצבעה הצעת החלטה על העמדת מלוא היתרה הבלתי מסולקת של איגרות החוב מסדרה י"ד לפירעון מיידי.

סדרת אג"ח י"ד בהיקף של כ-880 מיליון שקל מובטחת בשעבוד על כ-60% ממניות חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש) בעלות שווי שוק נוכחי של כ-400 מיליון שקל. עבור אלשטיין, מניות השליטה בדסק"ש הן הנכס העיקרי שאותו הוא מעוניין לשמור בישראל, וזאת בשל החזקתה של דסק"ש בשופרסל, בסלקום, בנכסים ובניין ועוד.

מסיבה זו כללה הצעתו אלשטיין למחזיקי אג"ח י"ד החזר מלא לכאורה ללא תספורת. על פי אותה הצעה יקבלו מחזיקי אג"ח י"ד את מלוא הסכום שאלשטיין יזרים לדסק"ש (300 מיליון שקל) וכן עוד 580 מיליון שקל שיתקבלו מהנפקת סדרת אג"ח חדשה שתובטח בשעבוד על 70% ממניות דסק"ש.

עם זאת, במסגרת ההצעה הדגיש אלשטיין כי אם הנפקת הסדרה החדשה לא תצלח, יקבלו מחזיקי אג"ח י"ד את יתרת הסכום באיגרות החוב החדשות. לסדרת אג"ח ט"ו, שמחזיקה בשעבוד על 8.5% ממניות כלל ביטוח, בשווי של כ-170 מיליון שקל, הציע אלשטיין את המניות המשועבדות וכן את היתרה (ככל שתישאר) שתתקבל מסיום עסקאות החלף שביצעה אי.די.בי מול הבנקים על עוד 7.1% ממניות כלל ביטוח.

לאי.די.בי חוב של כ-237 מיליון שקל, כך שמדובר על תספורת של 20%-25% למחזיקי אג"ח ט"ו. אבל את מרב התספורת צפויים לספוג כאמור מחזיקי אג"ח ט' בהיקף של כ-920 מיליון שקל, שלהם הציע אלשטיין את כל יתר נכסי החברה, ובהם 12% ממניות דסק"ש, ההחזקות בישראייר ובמודיעין, והיתרה ממכירת IDBG.