תעבורה ואלייד הגישו הצעה לרכישת מניות הציבור בממן; המניה מזנקת

שתי החברות מציעות לשלם 43 מיליון שקל עבור 17% ממניות חברת הלוגיסטיקה והמטענים - פרמיה של 10% על מחירן בתחילת המסחר • מניית ממן מזנקת בכ-18% בתגובה להצעה

יצחק סוארי, יו"ר אלייד צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי, יו"ר אלייד צילום: תמר מצפי

מנייתה של חברת ממן  מגיבה בקפיצה בשיעור דו-ספרתי של כ-18% להצעת הרכש המלאה שפרסמו בעלות המניות הגדולות בה, החברות תעבורה ואלייד, בהשקעה של כ-43 מיליון שקל ולפי מחיר מניה של 5.6 שקלים - גבוה בכ-10% ממחיר המניה לפני פרסום ההצעה - מחיר שנחצה עם העליות שהגיעו במהלך המסחר לכ-20%.

ממן עוסקת במתן שירותי לוגיסטיקה ומטענים. הצעת הרכש שפרסמו תעבורה ואלייד מגיעה פחות משבועיים מאז שהן רכשו לפי אותו מחיר למניה את החזקתה של חברת התעופה אל על בממן, תמורת כ-65 מיליון שקל (כ-15 מיליון דולר).

במסגרת העסקה עם אל על, השקיעה חברת התשתיות תעבורה של משפחת לבנת, בעלת השליטה בממן, כ-20 מיליון שקל - והגיעה להחזקה של כ-66% מהון החברה. אלייד, חברת השקעות שמוביל היו"ר יצחק סוארי, השקיעה ברכישה מאל על כ-45 מיליון שקל, וקיבלה לידיה כ-17% ממניות ממן.

מניית ממן נמוכה ב-35% מהשיא

מניות ממן שבידי הציבור מהוות כ-17% מההון, ויחס הרכישה עבורן נקבע על 61% לתעבורה ו-39% לאלייד. מועד ההיענות האחרון להצעה נקבע לעוד שבועיים (24 ביוני).

העליות שהציגה מניית ממן בעקבות פרסום הצעת הרכש, קיזזו לה את הירידות שרשמה מתחילת השנה, ומשקפות לה שווי שוק נוכחי של כ-280 מיליון שקל. ברמתה הנוכחית המניה רחוקה בכ-35% מרמת השיא שקבעה לפני כשלוש שנים, במאי 2017.

מכירת מניות ממן על ידי אל על לפני כשבועיים נעשתה במטרה לייצר לחברה נזילות, לצורך התמודדות עם השלכות משבר הקורונה על פעילותה. לצד המכירה, העניקה אל על לממן זכות להאריך בשנתיים נוספות (עד לסוף 2024) את הסכם המסגרת בין החברות, שבמסגרתו ממן מספקת לאל על שירותי מסוף. ממן רשאית להודיע לאל על בשבועות הקרובים על הארכת אותו הסכם מסגרת, המחייב את אל על לרכישת שירותים על פיו בהיקף מינימלי שנקבע.

ממן מחלקת את פעילותה לארבעה תחומים עיקריים: הפעלת מסוף מטענים בנתב"ג, שירותים לוגיסטיים, שירותי תעופה והשכרת נדל"ן. בסך הכל מעסיקה החברה כ-2,800 עובדים. יו"רית ממן היא נחמה רונן, לשעבר חברת כנסת ומנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה, ומנכ"ל החברה הוא בעז צפריר, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל.

בסיכום שנת 2019 הכנסותיה של ממן עלו ב-3% ל-960 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה קפץ ביותר מ-50%, ל-30 מיליון שקל.

בהתייחסות להשפעות משבר הקורונה ציינה ממן בדוחותיה הכספיים, כי בעקבות הירידה במספר הטיסות והנוסעים, "חלה ירידה משמעותית בפעילות והכנסות חברות הקבוצה בתחום שירותי התעופה", שצפויה לפגוע "בתוצאותיה העסקיות ונזילותה". גם במבט קדימה הצפי הוא לירידה בהיקפי פעילות זו. עם זאת, בממן הדגישו כי החברה "אינה צופה פגיעה באיתנותה הפיננסית, במקורות המימון שלה וביכולתה לעמוד בפירעון התחייבויותיה".

אלייד היא חברת החזקות, הפועלת שנים רבות בענפי הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב. עם החזקותיה נמנות מלבד צ'מפיון מוטורס ואוטודיל, גם החברות UPS, ניופאן, מיניליין ועוד. שווי נכסיה של אלייד מוערך במיליארדי שקלים, כשבין השאר, בידיה נדל"ן בעל ערך רב.

תעבורה נחשבת לאחת מחברות ההובלה הגדולות בישראל, והיא עוסקת גם בשירותי תשתיות ולוגיסטיקה, יבוא משאיות, ציוד כבד ועוד.