חריגות הבנייה וההסתרה: הקשרים ההדוקים של בעלי איקאה לסניף המריבה נחשפים

איקאה אומנם הכחישה בתגובה ל"גלובס" כל קשר לחריגות הבנייה שבוצעו בסניף החדש שפתחה בסמוך לבית שמש, אך כעת מתברר כי נציגים של בעלי איקאה מכהנים כדירקטורים בחברה של צחי נחמיאס שהקימה את הסניף באשתאול ואשר עבירות הבנייה מיוחסות לה • וזה לא הקשר היחיד

איקאה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
איקאה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ענקית הריהוט השבדית איקאה תמיד מרכזת עניין רב בציבוריות הישראלית. לרוב מדובר בתשומת-לב חיובית שנובעת ממרכזיותה בתחום הריהוט והמוצרים לבית. אבל לאחרונה זה קורה גם בנסיבות לא חיוביות לחברה, וכפי שחושף היום "גלובס", גם לבעליה בישראל.

בימים האחרונים התעוררה סערה סביב איקאה ישראל בנוגע לעבירות בנייה שבוצעו בבניית הסניף החדש שלה באשתאול. מדובר בסניף השישי של הרשת בישראל, כאשר איקאה טענה כי הסערה בגינו אינה קשורה אליה, משום שהיא אינה צד לעבירות הבנייה, שנעשו לפי גרסתה על-ידי צד שלישי. ואולם בדיקת "גלובס" שופכת אור על עד כמה היו מעורבים ומעורים בעלי איקאה בישראל בפרשה לכל אורכה ורוחבה, וזאת שלא כמו שעולה מגרסתה שלה.

העתירה שעוררה את הסערה בעניין הפרות בנייה שנלוו להקמת הסניף באשתאול הוגשה נגד הוועדה המקומית של מועצת מטה יהודה, נגד חברה שבשליטת איש העסקים צחי נחמיאס שבנתה את הסניף ושמשכירה אותו לאיקאה ונגד ועדת הערר המחוזית שאישרה את פתיחת סניף איקאה באשתאול.

חברת פארק מסחר ותעשייה אשתאול הגישה לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים בקשה דחופה לביטול הצו הארעי שהוציא בסוף השבוע שעבר לאטום כשליש משטחי הסניף, וזאת לבקשת מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי. היום דווח כי איקאה ישראל הודיעה לתלמי-באבאי כי אינה מתכוונת להישמע לצו.

איקאה עצמה, אגב, נעדרת מהעתירה. במכתב ששלחה איקאה למתכננת מחוז ירושלים, הסבירה איקאה ישראל, אשר הזיכיון בגינה נמצא בבעלות שלום פישר ומתיו ברונפמן, כי מכיוון שהיא לא נכללה כצד לעתירה שהוגשה נגד הליכי התכנון שקדמו לפתיחת הסניף, היא אינה רואה עצמה כפופה להישמע לצו, שכן היא לא צד במשפט.

הלוואות, דירקטורים וחברות משותפות

אבל האם איקאה ישראל שבבעלות ברונפמן ופישר באמת לא הייתה מעורה בעתירה שהוגשה נגד הליכי התכנון שקדמו לפתיחת הסניף של חברת פארק מסחר ותעשייה אשתאול? התשובה אינה חד-משמעית כמו שנדמה מהתגובות ששלחה החברה בנושא.

דובר איקאה מסר אתמול כי הוא "מדגיש את חוסר מעורבותה של איקאה בפרשה, על אף שזו נושאת את שמה. לדבריו, החוזה שנחתם בין קבוצת פישר-ברונפמן לבין פארק אשתאול, קובע כי על פארק אשתאול להציג בפני איקאה את האישורים וההיתרים לעבודות. אלה אכן הוצגו, והנהלת איקאה לא ידעה שנעשות באתר עבודות שלא כחוק".

אלא שכעת מתברר, במסגרת הבדיקה שערכנו ב"גלובס", כי חברת הבנייה שהקימה את הסניף היא חברה המוחזקת על-ידי קבוצת מגה אור, שבה ישנם שני דירקטורים מלבד בעל השליטה צחי נחמיאס: אלון בכר, סמנכ"ל הכספים של קבוצת ברונפמן-פישר, כאמור בעלי איקאה; ושמשון פישר, הבן של שלום פישר.

שלושתם' אגב, מונו לתפקיד במרץ 2018. הודעה ראשונה לתקשורת על אירוע הנחת אבן-הפינה של הסניף פורסמה בחודש דצמבר באותה שנה. זה אולי המקום להזכיר כי שמשון פישר, כפי שחשפנו לאחרונה, הוא גם דירקטור בשפע אונליין, אתר האונליין שמוכר את המוצרים של איקאה ונמצא בבעלות של בעלי איקאה, לצד אביו, שלום פישר.

אבל כאן לא נעצר החיבור ההדוק בין איקאה ישראל לבין חברת הבנייה שהקימה את הסניף שלה באשתאול. דוחות מגה אור לשנת 2019 מגלים כי מגה אור "סיפקה הלוואה לחברות מקבוצת ברונפמן-פישר, אשר שותפים יחד עם מגה אור במתחם איקאה באר-שבע ואיקאה אשתאול לשם מימון חלקם בהקמת המתחמים". כלומר, השתיים שותפות במתחם - מה שמסביר את הנוכחות של נציגים מטעם בעלי איקאה בחברת הבנייה.

כאמור, עבודות הבנייה להקמת מתחם איקאה אשתאול בוצעו על-ידי חברת פארק מסחר ותעשייה אשתאול. בחברה הזו מחזיקים שני בעלי מניות: חברת פארק הרקפות, שהיא חברת-בת של קבוצת מגה אור; ו"מושב אשתאול עובדים והתיישבות". אם כן, אחרי שגילינו כי בדירקטוריון שלה יושבים נציגים מטעם בעלי איקאה, מי היא חברת פארק הרקפות ומי שותף בה?

דוחות מגה אור מגלים כי היא עצמה מחזיקה (46%) בחברת פארק הרקפות. ומי הם בעלי המניות הנוספים? חברת ישראלום, שבבעלות ברונפמן ופישר, וחברת בי.אייץ'.בי השקעות ישראל, שגם היא חברה שבבעלות ברונפמן ופישר. גם שם אגב משמש אלון בכר, סמנכ"ל הכספים בחברת ההחזקות של ברונפמן ופישר, כדירקטור. ואם זה לא מספיק - בחברת בי.אייץ'.בי השקעות ישראל, שני הדירקטורים היחידים הם - שוב - אלון בכר ומתיו ברונפמן בכבודו ובעצמו, שכשזכור, הוא הבעלים של איקאה ישראל.

התנערות מחברות באותה בעלות 

זו לא הפעם הראשונה שמתברר כי יש קשר בין בעלי זיכיון איקאה ישראל לבין פעילות של איקאה ישראל עצמה, תוך שהאחרונה מרחיקה עצמה מהן. כאמור, לפני שבועות ספורים חשפנו ב"גלובס" כי אתר האינטרנט שפע אונליין שמוכר לציבור מוצרים של איקאה ישראל, ושלכאורה אינו חלק מאיקאה שאף התנערה ממנו במענה ללקוחות ברשתות החברתיות, פועל באמצעות דומיין שרשום על-שם מנהלת באיקאה ישראל, ושכתובתו רשומה בכתובת של מטה איקאה ישראל בנתניה.

לא רק זאת, בעלי המניות המחזיקים באתר שפע אונליין הם שפע הצלחה לוגיסטיקה - שם החברה הציבורית המחוקה של בעלי איקאה ישראל, ברונפמן ופישר, וישראלום נכסים - החברה שבבעלות ברונפמן ופישר. הדירקטורים היחידים בשפע הצלחה לוגיסטיקה הם שלום פישר ושמשון פישר.

למעשה, עד אותו פרסום, שנעשה לפני כשלושה שבועות, איקאה ישראל טענו באופן קבוע כי אין להם שירות מכירה מקוונת, וכי האתר החיצוני שמוכר מוצרי איקאה אונליין בישראל, שפע אונליין, הוא ספק חיצוני שאינו קשור לחברה.

איקאה, שהגיעה לישראל בתחילת שנות האלפיים, נחשבת לסיפור הצלחה ענק במונחים מקומיים. עם שש חנויות בסך-הכול בישראל, מחזור המכירות שלה נכון ל-2019 מוערך ב-1.7-1.9 מיליארד שקל. הכול התחיל בחנות הראשונה שנפתחה ב-2001 באזור התעשייה בנתניה. לחברה לקח תשע שנים להתרחב לסניף נוסף בראשון-לציון. מאז נפתחו חנויות נוספות בקריית אתא ובבאר-שבע, ובהמשך חנות קטנה בהרבה שמתמחה במטבחים בעיר תל-אביב. לפני כשבועיים הצטרף גם הסניף המדובר באשתאול.

איקאה נמנית עם רשתות הקמעונאות המוכרות בישראל, בדומה למעמדה בעולם הרחב. קבוצת איקאה העולמית רושמת מכירות הקמעונאיות ב-2019 עמדו על 41.3 מיליארד אירו, גידול של 6.5% ביחס לשנה שקדמה לה. הרשת מפעילה כ-443 סניפים ב-49 מדינות.

על-פי נתוני החברה, מדי שנה מבקרים בחנויותיה שברחבי העולם כ-936 מיליון מבקרים, ו-2.3 מיליארד איש גולשים מדי שנה באתרי האינטרנט של הקבוצה. החברה מעסיקה כ-211 אלף עובדים ברחבי העולם.

מאיקאה ישראל נמסר: "מדובר בחברות שונות לחלוטין המנוהלות בנפרד. כל פעולות התכנון וביצוע בניית חנות איקאה באשתאול נעשו על-ידי חברת מגה אור ואינן קשורות לחברת איקאה".