העליון דחה את ערעורה של פייסבוק בפרשת חסימת חשבונותיהם של עובדי NSO

פייסבוק ערערה על החלטת ביהמ"ש המחוזי שהורה לה להשיב לפעילות את חשבון הפייסבוק של עובדת במחלקת משאבי אנוש בחברת הסייבר NSO, שנחסם על רקע סכסוך משפטי בין החברות • שופט העליון סולברג: "פרשנותה של פייסבוק מעוררת קושי"

חברת הסייבר ההתקפי NSO / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חברת הסייבר ההתקפי NSO / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט העליון דחה את ערעורה של פייסבוק על החלטת בית המשפט המחוזי להשיב לפעילות את חשבונות הפייסבוק של עובדת חברת הסייבר הישראלית NSO. חשבונות הפייסבוק של העובדת, אשת מחלקת משאבי אנוש בחברה, נחסמו כחלק ממהלך של פייסבוק, שבו חסמה את החשבונות של כמה עשרות מעובדי החברה ושל כמה מבני משפחותיהם.

פייסבוק נקטה פעולה זו על רקע סכסוך משפטי, שבו האשימה פייסבוק את NSO בכך שמערכות שפיתחה החברה היו מעורבות ב"מתקפת סייבר שבה ניצלה את שרתי פייסבוק כדי לחדור ל-1,400 מכשירים סלולריים". פייסבוק האשימה כי מדובר היה במכשירים של "פעילי זכויות אדם".

חברת NSO פנתה לבית המשפט המחוזי בבקשה להחזיר את החשבונות לפעילות, אך מסיבות טכניות בית המשפט המחוזי נעתר לבקשה רק במקרה של אחת מעובדות החברה - עובדת במחלקת משאבי אנוש, שאינה קשורה באופן ישיר לפעילות הסייבר של החברה.

פייסבוק ערערה על החלטה זו לבית המשפט העליון, והערב (ג') פרסם השופט נעם סולברג את החלטתו, לפיה לא מצא מקום להתערבות בשיקול-הדעת של בית המשפט המחוזי.

עם זאת, השופט סולברג בחר לעבור על טענותיה של פייסבוק ולדחות אותן אחת לאחת, ואף קבע מפורשות כי "פרשונתה של פייסבוק לתנאי השימוש, לפיה היא רשאית להשבית את חשבונותיהם של כל עובדי NSO מעצם עבודתם בחברה, מעוררת קושי".

חסמה חשבונות ללא הודעה מוקדמת

בנובמבר 2019 הגישה קבוצה של שמונה עובדים מ-NSO תביעה נגד פייסבוק בדרישה לפתוח את החשבונות החסומים שלהם ברשת החברתית ובאפליקציית אינסטגרם שבבעלותה. בנוסף, העובדים הגישו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה למתן סעד זמני נגד החברה עד להכרעה בתביעה.

התביעה הוגשה לאחר שפייסבוק חסמה חשבונות משתמש של עובדי NSO, עובדים לשעבר ואף בני משפחה שלהם, ללא כל עילה והודעה מוקדמת. לפי הערכות שמסרה NSO, מדובר בכ-100 חשבונות של עובדים, עובדים לשעבר ובני משפחותיהם. NSO אף מממנת את הייצוג המשפטי של העובדים, על-ידי עורכי הדין רן שפרינצק, נעמה ארליך ודר רג'ואן ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות'.

חסימת המשתמשים הגיעה לאחר שפייסבוק הגישה תביעה נגד NSO באוקטובר האחרון, בעקבות ניצול לרעה של חולשה באפליקציית וואטסאפ שבבעלות פייסבוק, ששימשה להתקנת תוכנת הריגול של NSO על מכשירי אייפון ואנדרואיד.

בתביעתה טענה פייסבוק כי NSO "פיתחה את תוכנת הריגול שלה כדי לקבל גישה להודעות ושאר אמצעי תקשורת במכשירים הסמארטפון של האנשים אחריהם היא ריגלה, על-מנת לעקוף את אמצעי ההצפנה של התוכנה".

בתגובה לטענות, ב-NSO אמרו כי "המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות".

לאחר הגשת התביעה, פייסבוק נקטה צעד ענישתי נגד חברת הסייבר ההתקפי ומחקה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדי החברה. לפי כתב התביעה של העובדים, חברת פייסבוק העולמית הפרה את ההסכם בינה לבינם בכך שחסמה את חשבונותיהם הפרטיים באופן פתאומי וללא הסבר. העובדים אף טוענים כי פנו לפייסבוק פניות חוזרות ונשנות שנותרו ללא מענה.

העובדים התובעים הם אורית עזרזר (דירקטורית חוויית עובדים גלובלית), טל אגם (סגנית נשיא אזורית ומנהלת לקוחות), שמעון כהן (מנהל מעבדה סלולרית ואוטומציה), מאיה פינקלשטיין (מנהלת קדם מכירות סייבר), ג'יות'י נאסטה (מנהלת קדם מכירות), יונתן ורדי, דני קור ושרון פדיוק.

מפייסבוק נמסר: "אין תגובה".

מ-NSO נמסר כי "אנו שמחים שבית המשפט העליון קיבל את עמדתנו ולא איפשר לפייסבוק לפגוע בעובדת NSO, רק משום שיש לפייסבוק טענות כלפי החברה שבה היא עובדת. בית המשפט דחה את טענת פייסבוק שלפיה השבת חשבונה של העובדת תוביל ל'פרצת אבטחה', וגם קבע שפרשנות פייסבוק את תנאי השימוש שלה, שלפיה היא רשאית להשבית את חשבונות עובדי NSO רק מעצם עבודתם בה, 'מעוררת קשיים'".