ועדת הכספים אישרה: מענקים למעסיקים שיחזירו עובדים מחל"ת

החוק קובע בין השאר מתן מענק בהיקף של 7,500 שקל למעסיקים שהחזירו את עובדיהם מחל"ת בחודש יוני וסכום של 3,500 שקל למעסיקים שעשו כן בחודש מאי • עלות החוק נאמדת ב-5.5 מיליארד שקל

ח"כ משה גפני בדיון של וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ משה גפני בדיון של וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק למתן תמריץ כספי למעסיקים שיחזירו עובדים שהוצאו לחל"ת. בהצעה המקורית הוכנסו שינויים לא לפני עימות חריף בין חברי הוועדה, לרבות חברי הקואליציה והיו"ר משה גפני עם שר האוצר ישראל כ"ץ. כ"ץ סירב אתמול לדון בכמה מדרישות חברי הכנסת, הדיון הופסק, ורק לאחר משא-ומתן ארוך מאחורי הקלעים הוא חודש, וההצבעה התקיימה אתמול והיום.

החוק קובע בין השאר מתן מענק בהיקף של 7,500 שקל למעסיקים שהחזירו את עובדיהם מחל"ת בחודש יוני וסכום של 3,500 שקל למעסיקים שעשו כן בחודש מאי. עלות החוק נאמדת ב-5.5 מיליארד שקל.

חברי הכנסת ועימם ארגוני המעסיקים התעשיינים והעצמאיים מתחו ביקורת קשה על החוק שלדבריהם מפלה לרעה את אלה שהתאמצו לשמר את עובדיהם ולא הוציאו אותם לחל"ת. ביקורת חריפה אחרת הייתה בעקבות אמירתו של אחד מנציגי האוצר בוועדה ולפיו האוצר מעריך כי החוק יחזיר למעגל התעסוקה בין 60 ל-80 אלף עובדים, רק כ-10% מסך העובדים הצפויים לחזור לעבודה בחודשים הקרובים.

חבר הכנסת ניר ברקת מהליכוד ומתנגד חריף לחוק אמר ל"גלובס" כי משמעות הדבר היא שכל עובד שחוזר בזכות החוק עולה למדינה כמאה אלף שקלים. לדברי ברקת מנתוני האוצר שהוצגו בוועדה עולה עוד כי רק מאה אלף עסקים - שליש מהעסקים במדינה, יזכו להטבה.

לדברי ברקת, "מתחילת משבר הקורונה יש לי תפיסה אחרת לחלוטין ממה שעושה האוצר. החוק כפי שמוצע כעת אינו ערכי, לא עונה על התכלית לשמו נועד ובלתי יעיל בעליל. בוועדה ניסינו לייעל את הדברים מצאנו דרכים טובות יותר להחזיר את החל"תניקים לעבודה".

בין השינויים שהוכנסו בהצעה, עסקים יוכלו לבחור את מועד החלת המענק לשם מיקסומו. גופי חינוך וגופי השכלה גבוה, הזוכים למימון מצד המדינה בגובה של עד 40%, יהיו זכאים לקבלת המענק. חברי אגודה שיתופית המתקיימים לגביהם יחסי עובד מעביד יהיו מוכרים לצורך זכאות למענק. בעל עסק יהיה זכאי למענק גם בגין בני משפחה המועסקים אצלו. תשלום המענק יבוצע תוך 21 יום מאישור הזכאות. מידע שיועבר במסגרת יישום החוק ישמר לזמן מוגבל. יוחל מנגנון פיקוח של ועדת הכספים על אופן יישום החוק, ושר האוצר ידווח לוועדה על אופן יישומו לפרטים

במסגרת החוק תוקן לדרישת הוועדה חוק הביטוח הלאומי, כך שהחל ממרץ עד חודש יוני כולל, יתאפשר כפל קצבאות במסגרת החוק, כך שלא יתבצע קיזוז של קצבת דמי האבטלה של זכאי מקצבת קיום, בתקופת משבר הקורונה, וכן יוחזרו הקצבאות הכפולות רטרואקטיבית. לגבי חצי מיליארד שקל מסכום הפיצויים שמעגן החוק, התחייב שר האוצר לדרישת הוועדה, כי חלק ניכר מהם יוקדש לצורך פיצוי מעסיקים שלא פיטרו עובדים או הוציאו אותם לחל"ת בתקופת הקורונה, והסדר חלוקת הכספים יובא לאישור ועדת הכספים.

עוד נקבע לדרישת הוועדה, כי לגבי חצי מיליארד שקל מסכום הפיצויים, ששר האוצר התחייב לבקשת חברי הוועדה, כי לפחות חלק ניכר מהם יוקדש לצורך פיצוי מעסיקים שלא פיטרו עובדים או הוציאו אותם לחל"ת בתקופת הקורונה, יגיע השר ויציג בפני הוועדה את שימושם המיועד בטרם הבאת הסכום לאישור הממשלה וישמע את עמדות חברי הוועדה. וכן כי עד חמישה ימים לאחר אישור הממשלה של ההסדר והקריטריונים לחלוקת סכום זה, יובא ההסדר לאישור ועדת הכספים.