ממשלת צרפת הכריזה על תוכנית חילוץ בשווי 15 מיליארד אירו לתעשיית התעופה

הממשלה תזרים 7 מיליארד אירו לחברת התעופה הלאומית אייר פראנס ו-8 מיליארד אירו יסייעו ליצרנית המטוסים איירבאס ולשלל חברות אחרות • קרוב ל-300,000 עובדים מועסקים בתעשיית התעופה הצרפתית

מטוסי אייר פראנס חונים בנמל התעופה בפריז. מגפת הקורונה צמצמה משמעותית את היקפי הטיסות / צילום: Christophe Ena, AP
מטוסי אייר פראנס חונים בנמל התעופה בפריז. מגפת הקורונה צמצמה משמעותית את היקפי הטיסות / צילום: Christophe Ena, AP

צרפת הודיעה על הרחבת תוכנית החילוץ הממשלתית לתעשיית התעופה והמטוסים שלה. כך, בנוסף ל-7 מיליארד אירו שיוזרמו לחברת התעופה הלאומית אייר פראנס, תסייע בתמיכה של 8 מיליארד אירו ליצרנית המטוסים איירבאס ולשלל חברות אחרות. תוכנית החילוץ בשווי 15 מיליארד אירו במגזר התעופה והחלל (Aerospace), אמר אתמול שר האוצר הצרפתי ברונו לה-מר, "מתאימה להלם הכלכלי שחוותה התעשייה מתחילת השנה בגלל משבר הקורונה והשפעתו על התיירות ותנועת המטוסים".

ההכרזה מצטרפת לתוכנית חילוץ בשווי 8 מיליארד אירו לתעשיית הרכב הצרפתית, עליה הוכרז לפני כשלושה שבועות, וכ-18 מיליארד לתעשיית התיירות במדינה, שנפגעה באופן קשה מסגירת הגבולות המתמשכת ומההגבלות שהוטלו עליה בשל הצורך להיאבק בהתפשטות מחלת הקורונה.

הסיוע תלי בעמידה ב"יעדים ירוקים"

קרוב ל-300,000 עובדים מועסקים באופן ישיר או עקיף בתעשיית התעופה הצרפתית. חברת איירבאס (שותפות פאן-אירופית הכוללת גם את ממשלות גרמניה וספרד) לבדה מעסיקה כ-50 אלף עובדים בצרפת, יצרנית המנועים Safran  מעסיקה גם היא כ-50 אלף עובדים במדינה ואייר פראנס מעסיקה כ-80 אלף עובדים ברחבי העולם, רובם בצרפת.

מגזר התעופה אחראי להכנסות של 58 מיליארד אירו בשנה, מסר שר האוצר הצרפתי לה-מר. מניות החברות בתחום זה צנחו בעשרות אחוזים בשבועות האחרונים, על רקע המשבר העולמי בתחום התעופה והתיירות. איירבאס במיוחד עומדת בפני ביקוש נמוך למטוסים חדשים, על רקע המצב הקשה של התיירות והתעופה העולמיים.

"אנו מכריזים על מצב חירום בתעשיית התעופה שלנו, על מנת שנוכל להיות תחרותיים יותר בעתיד", אמר לה-מר אתמול, "אם לא היינו מתערבים, כשליש מהעבודות במגזר זה היו הולכות לאיבוד - ומדובר בכ-100 אלף משרות".

כפי שעשתה בתחום הרכב, גם בתחום התעופה מתנה הממשלה הצרפתית את הסיוע הממשלתי בעמידה של החברות הנתמכות ב"יעדים ירוקים", הכוללים הפחתת השימוש בדלק במטוסים, שימוש באנרגיות מתחדשות, טכנולוגיות חדשות ועוד. הוא הוסיף כי אחת המטרות היא לפתח מטוסים שיהיו נייטרלים מבחינת פליטת פחמן דו-חמצני עד שנת 2035, תוך שימוש בדלקים חדשים. "נייצר את המטוסים והמסוקים של המחר", אמר השר הצרפתי. עם זאת הוא הבהיר: "המטרה הראשונה במעלה היא להציל את העסקים ולהגן על העובדים".

בניגוד למהלך הגרמני לחילוץ לופטהנזה, שבמסגרתו יוזרמו לחברת התעופה הגדולה באירופה 9 מיליארד אירו בשילוב של רכישת מניות (בין 20% ל-25%), הלוואות ישירות וערבויות להלוואות, הממשלה הצרפתית אינה מתנה את החילוץ של אייר פראנס או חברות אחרות בהגדלת האחזקות שכבר יש לה בחברות הללו (כ-15% באייר פראנס, כ-15% ברנו). חלק מחבילת החילוץ תהיה הגברת הזמנת המטוסים לצבא הצרפתי.