"כשיוצאים מהעיר מגלים שאנשים לא מאמינים בקורונה - כי הם טראמפיסטים"

"היום אפשר לדבר על שתי אמריקות", אומרת חוקרת התקשורת ד"ר נועה לביא בראיון לפודקאסט "המדריך לטראמפיסט" • את הפילוג אפשר לחוש היטב על הקרקע - וגם במסכי הטלוויזיה • בתוך כך, ויכוח חדש מסעיר את הקהילה המוסלמית בארה"ב: האם יש בה גזענות כלפי שחורים? • האזינו

מתוך ההפגנה בניו אורלינס, לואיזיאנה / צילום: Gerald Herbert, Associated Press
מתוך ההפגנה בניו אורלינס, לואיזיאנה / צילום: Gerald Herbert, Associated Press

מה קורה בשבועיים האחרונים באמריקה? מחאות והפגנות? או אולי מהומות וביזה? התשובה, מסבירה ד"ר נועה לביא, תלויה באיזה רשת טלווזיה אתם צופים. לביא, ראשת החטיבה לתקשורת פוליטית במכללה האקדמית תל-אביב יפו, נמצאת בשנת שבתון באוניברסיטת שיקגו, במהלכה הספיקה עד כה להיכנס לסגר בגלל הקורונה, ולעוצר בגלל המחאות. היא מספרת בראיון לפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' על הפיצול בחברה האמריקאית, והאופן שבו הוא משתקף בתקשורת.

כך למשל, היא מספרת על המציאות השונה שנחשפת למי שיוצא מהעיר הגדולה, בנסיעה מערבה. "מהרגע שיצאנו משיקגו ועד שהגענו לטוסון אריזונה נהגנו דרך מה שנקרא 'חגורת התנ"ך' והמדינות האדומות. והבנו שהיום אתה בהחלט יכול לדבר על שתי אמריקות. יש את אמריקה העשירה יותר, הליברלית יותר והמשכילה יותר, ויש את אמריקה הטראמפיסטית, ששם דגלי הקונפדרציה מתנופפים, ושלטים של טראמפ 2020. גם בזמן הקורונה, כשיצאנו מחוץ לעיר, אנשים מחוץ לשיקגו לא מאמינים בקורונה - כי הם טראמפיסטים".

לביא מדגישה שבניגוד לתחילת המחאות סביב רצח ג'ורג' פלויד במיניאפוליס, כיום ההפגנות שלוות, והיא מותחת ביקורת גם על התקשורת בישראל, ששמה דגש על ביזה ומהומות. "הביזה התחוללה רק בייומיים הראשונים השל ההפגנות, ואני מתעקשת לקרוא לזה הפגנות. התקשורת בארץ נהנית לקרוא לזה מהומות. חשוב לי להגיד שזה הפגנות - המהומות והביזה נגמרו מאוד מהר. זאת אג'נדה פוליטית, שמתיישרת עם האג'נדה של פוקס ניוז, שממשיכים לקרוא לזה גם עכשיו ביזה".

לביא התייחסה גם להתפטרותו של ג'יימס בנט, עורך הדעות של ה'ניו יורק טיימס', שנאלץ לעזוב את העיתון לאחר שפירסם טור של הסנטור טום קוטון, שקרא להכניס את צבא ארה"ב לערים. "בתור שמאלנית, אומר את מה שאני רוצה הרבה פעמים להגיד לשמאל הישראלי: שמאלנים, תפסיקו להיות כל כך טהרנים. זה טעות, זה טפשי, זה מאכיל את כל הטרולים של הימין ומצדיק את הטענות הימניות שיש דיקטטורה ליברלית. וזה ברוח הזמן ששני הצדדים הם טהרנים לעמדתם שלהם. הכנסת הצבא זה גרוע ואנטי דמוקרטי, אבל אי אפשר להגיד שטראמפ מסכן את הדמוקרטיה ובאותה מידה לעשות פעולה שהיא אנטי דמוקרטית במובהק".

בהמשך הפודקאסט שוחחנו עם ראיד חאג׳ יחיא, דוקטורנט במדע המדינה באוניברסיטת ג׳ונס הופקינס בבולטימור וחוקר בענייני זהות, הגירה ואזרחות, שמספר על חשבון הנפש בקרב הקהילה הערבית והמוסלמית בארה"ב בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד. ניסיון המעצר במהלכו נרצח פלויד אירע, כך מסתבר, בגלל דיווח של בעל חנות ממוצא ערבי על שטר מזויף (דיווח לו היה מחויב לפי החוק).

"בקרב הקהילה המוסלמית והערבית בארה"ב, וגם בקרב קהילות מיעוטים אחרות התפתח דיון וויכוח גדול", אומר חאג' יחיא. "הם רואים גזענות כלפיהם כבני מיעוטים, אבל הם מסתכלים פנימה ואומרים שגם בקהילות שלנו יש גזענות כלפי שחורים. יש המון דיון וויכוח: האם למרות שהערבים והמוסלמים בארה"ב הם קורבנות של דיכוי וקיפוח גם להם יש נטיות גזעניות כלפי שחורים". עוד מסביר חא'ג יחיא כיצד המפלגה הדמוקרטית, שמתייצבת ליד בני המיעוטים והשחורים, עשויה לקבל יתרון חשוב לקראת הבחירות בנומבר.

עוד בפרק: הוויכוח על עתיד המשטרה באמריקה, והפוליטיקה שמגיעה למכוני הכושר ומגרשי המרוצים.

הצטרפו לקהילת המדריך לטראמפיסט

עקבו אחר הפודקאסט בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם