שר התקשורת יוזם מהלך להקדמת פריסת סיבים ביישובים סמוכי גבול

יועז הנדל החליט להכניס שינויים במתווה הסיבים האופטיים שיחול על בזק, ולפיו יישובים בגבולות יקבלו סיבים אופטיים במקביל ליישום במרכז • הנדל: זו החלטה פוליטית שקיבלתי, אבל כזו שלא תשבש את הכדאיות הכלכלית של הפרויקט

פריסת סיבים אופטיים /  צילום: איל יצהר
פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר

שר התקשורת יועז הנדל מקדם שינוי במתווה פריסת הסיבים האופטיים במדינת ישראל. במסגרת השינויים תוקדם פריסת הסיבים ביישובים הקרובים לגבולות (לאו דווקא פריפריה) בכל הארץ. הנדל הסביר היום שמדובר אומנם בהחלטה פוליטית אך כזו שלא תפגע באיזון הכלכלי של המתווה שאותו משרד התקשורת מקדם בימים אלה.

מתווה הסיבים האופטיים הוא מתווה שמתייחס בעיקרו לפריסת הסיבים על ידי בזק. כידוע, משרד התקשורת בולם את בזק מפריסת סיבים אופטיים על מנת לתעדף את מתחרותיה. המתווה שנמצא בדיונים בשנה האחרונה מוציא לפועל מהלך במסגרתו מבטל משרד התקשורת את החובה על בזק לפרוס סיבים אופטיים בפריסה אוניברסלית, וזאת על רקע ההכרה במשרד שחובת אוניברסליות איננה כדאית כלכלית והופכת את הפרויקט לבזק ללא משתלם.

המתווה שגובש לפיכך מאפשר לבזק להגדיר בנקודת המוצא של הפרויקט, היכן היא רוצה לפרוס סיבים. בכל יתר האזורים שהיא לא תפרוס, אמורים מפעילים אחרים לפרוס וזאת בהסתמך על הקמתה של קרן אוניברסלית שממומנת על יד כל המפעילים בהיקף של חצי אחוז מהכנסותיהם השנתיות.

מה שמתכנן הנדל הוא להקדים את הפריסה ביישובי הגבולות, כך שאחוז מסוים מההשקעות של הקרן, ייועד מראש לטובת אותם יישובים שיזכו בפריסה כבר בשנה הבאה, וזאת במקום שייאלצו לחכות עד סוף הקמת הרשת בכל הארץ.

נושא תפעולה של הקרן עדיין לא סגור, ולכן הנדל דיבר כרגע על השינויים העקרוניים שהוא הולך להכניס במתווה. זו הסיבה שהוא טרם יכל להסביר כיתד תובטח הפריסה של הסיבים באזורי פריפריה שאינם רק קרובי גבול ושסובלים מהיעדר פריסת תשתיות כולל של הוט.

הנדל אמר כי המשרד מתכנן בימים אלה כיצד לטפל בסוגיה של הוט ובחובת הפריסה האוניברסלית שחלה עליה בנושא הסיבים. הוא אמר עוד כי הרעיון הוא כרגע לייצר מהלך שבמקביל לפריסה באזורים הכלכליים תהיה פריסה באזורי הגבולות כדי לא להשאירם מאחור.

"אנחנו כרגע בדיונים עם האוצר אבל יישובים סמוכי גבול זה 25 אלף משקי בית פחות או יותר. הרעיון הוא להקדים את פעולת הקרן האוניברסלית ולסיים בעצם כבר בשנה הראשונה פריסה של 15% ממשקי הבית באזור הגבולות, ולהמשיך עם הפעולה הזאת עד שכל משקי הבית יהיו מחוברים. להערכתנו זה עניין של שנתיים-שלוש. המשמעות היא שבמקביל לפריסה של בזק את הכספים יתחילו לגבות ב-2021 על בסיס דוחות כספיים 2020".

עוד הוא אמר ש"על פי לוחות הזמנים היה והכל עובד כמו שצריך ניתן לסיים את החקיקה בעניין המתווה החדש (שצריך לעבור אישורים בכנסת בגלל שינויים המתחייבים ברישיון של בזק, ג' פ') בחודש נובמבר השנה, וברבעון ראשון שני שנה הבאה קובעים את חובות הפריסה ברישיון ומתחילים לעבוד. להערכת הנדל רבעון שני-שלישי שנה הבאה נתחיל לראות פריסה בלי קשר להדלקת הסיבים הקיימים של בזק ב-60% ממשקי הבית שכבר יש לה.

דין ודברים עם בזק כדי לראות את הפריסה שלהם. הנחת המוצא שבזק תפרוס באזורים כלכליים. אני מדבר על מהו האינטרס הלאומי. זה לצמצם את הפיגור מול העולם ולוודא שגם באזורים לא כלכליים יש סיבים.