קטע כלכלי | פודקאסט

רק החזק שורד: כך הכלכלה הנאצית הפכה לנורמה בעולם המערבי

נדמה לנו שההבדלים בין קפיטליזם, סוציאליזם וקומוניזם ברורים וידועים, אבל זה לא תמיד המצב, ולא מעט קורה שהשיטות מתערבבות ומשתנות • כך למשל, העולם המערבי המודרני אימץ נורמות של הכלכלה הנציונל-סוציאליסטית • איך זה קרה? • האזינו

אדולף היטלר בתהלוכה ברחובות גרמניה, תחילת שנות ה-40 של המאה ה-20 / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אדולף היטלר בתהלוכה ברחובות גרמניה, תחילת שנות ה-40 של המאה ה-20 / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לאחר מלחמת העולם הראשונה מצבה של גרמניה היה בכי רע- העלבון מהסכמי ורסאי, שהטילו את האשמה הבלעדית על המדינה הגדולה בצפון מערב אירופה הוביל למשבר חברתי וכלכלי קשה. כשאדולף היטלר עולה לשלטון בשנת 1933, כשליש מכוח העבודה הגרמני מובטל. בשש השנים מאז עלייתו לשלטון ועד פרוץ מלחמת העולם השנייה, מצבה של החברה הגרמנית משתפר מקצה לקצה.

מה נעשה שם בעצם? האם לנאצים היתה מדיניות כלכלית מודעת ומתוכננת? לפי החוקר הישראלי אברהם ברקאי, בהחלט כן. זו היתה תפיסה כלכלית שכפופה לעקרונות התוקפניים, הגזעניים והאנטישמיים של הנאצים; כלכלה שכפופה לאינטרסים של הפולק הגרמני. איך זה קשור לטייקונים ולמערכת הפיננסית הבינלאומית? ואיך זה שמרכיבים גדולים ממנה הפכו לנורמה בכלכלת העולם המערבי?

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.