כמה תרמו האנשים העשירים באמריקה לפתרון משבר הקורונה

לפי בדיקת הוושינגטון פוסט, חמישים האנשים העשירים בארה"ב תרמו בפומבי כמיליארד דולר במהלך המשבר • בתוך כך, הונם של עשירי אמריקה עלה ב־434 מיליארד דולר בזמן המגפה, ממחצית מרץ עד מחצית מאי

ביל ומלינדה גייטס / צילום: Elaine Thompson, AP
ביל ומלינדה גייטס / צילום: Elaine Thompson, AP

50 עשירי אמריקה תרמו בפומבי כמיליארד דולר להקלת משבר הקורונה - לכאורה סכום גדול, אך קטן מאד ביחס לשווי הכולל שלהם: פחות מ-0.1%, לפי בדיקה של הוושינגטון פוסט. הסקר הזה גם מצא שכמעט שליש מהקבוצה הזו לא תרם כלל, אם כי כמה מאלו שלא תרמו הצביעו על תרומות של החברות שלהם.

"רבים מהמיליארדרים שהכריזו על תרומות להקלת משבר הקורונה נתנו סכומים פעוטים יחסית אפילו לשווי החציוני של משק בית אמריקני, שהוא 97 אלף דולר", כתבו העיתונאים וויל הבסון ורוקסן רוברטס מהפוסט.

רוברטס והבסון השתמשו בנתון הזה כדי לחשב כמה משק בית אמריקאי חציוני היה תורם בשיעור שווה לכל מיליארדר. ג'ף בזוס, למשל, שהוא האיש העשיר ביותר בעולם, עם שווי נקי של 143 מיליארד דולר, תרם 125 מיליון דולר. ביחס ההון לתרומה שלו, משק בית חציוני היה תורם 85 דולר.

התורמים הפרטיים הגדולים ביותר בארה"ב היו מייסד מיקרוסופט ביל גייטס, ומנכ"ל טוויטר וסקוור, ג'ק דורסי. גייטס תרם בערך 300 מיליון דולר דרך קרן ביל ומדלינה גייטס. במונחי משק בית חציוני אמריקאי מדובר ב-283 דולר.

מנהל קרן הגידור ברידג'ווטר ריי דליו, היה הנדיב ביותר מבין 50 העשירים במונחי יחס התרומה לשווי האישי: הוא תרם מעל 100 מיליון דולר מהון של 18 מיליארד דולר, שהם 589 דולר במונחי משק בית חציוני אמריקאי.

התעשרו במהלך הקורונה

דורסי אמנם אינו נמנה עם 50 האמריקאים העשירים ביותר (הדירוג שלו הוא 147), אך הוא התחייב לתרום מיליארד דולר במניות של סקוור, 28% מהשווי האישי שלו - 27 אלף דולר במונחי משק בית חציוני.

אבל "גייטס, דורסי ודליו הם היוצאים מהכלל, לא הכלל", דיווח הוושינגטון פוסט. הוא ציין שתרומות של כמה מיליארדרים, כמו איל העסקים דונלד ניוהאוס והבעלים של מועדון הפוטבול לוס אנג'לס ראמס סטן קרונקה היו זהות לתרומה של 10 דולר למשק בית אמריקאי.

לעומת זאת, עשירי אמריקה התעשרו במגפה: הונם הכולל עלה ב־434 מיליארד דולר ממחצית מרץ עד מחצית מאי, לפי דו"ח של תנועת "אמריקאים להגינות במיסים" והמכון ללימודי מדיניות אי־שוויון. כך עולה כי השווי של חמשת האמריקאים העשירים ביותר - ג'ף בזוס, ביל גייטס, מארק צוקרברג, וורן באפט ולארי אליסון - עלה בתקופה זו ב-76 מיליארד דולר.