עסק ביום | פיצ'ר

"בקורונה אף אחד לא חושב על שיפוצים ושדרוגים"

מירב קצמן, 42, בעלת עסק לתכנון ועיצוב פנים • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מירב קצמן, בעלת עסק לתכנון ועיצוב פנים / צילום: דנה ישראלי
מירב קצמן, בעלת עסק לתכנון ועיצוב פנים / צילום: דנה ישראלי

בימים כתיקונם, זו העונה העמוסה ביותר של מעצבת הפנים מירב קצמן. עם האביב מגיע גם הצורך של אנשים לחדש את הבית, לשפץ, לשנות. אבל השנה הוציאה הקורונה לרבים את החשק, וגם הובילה לא מעט אנשים למצב כלכלי שאינו מאפשר להם 'מותרות' כמו שיפוץ ועיצוב מחדש. "את הפגיעה בעסק אני לא רואה עכשיו, כי אני עובדת עם לא מעט לקוחות על פרויקטים שהתחלנו לפני משבר הקורונה", אומרת קצמן. "אני חושבת שארגיש את המשבר בחודשים הבאים.

"יש בתים שאני מתכננת מאפס, ומדובר בפרויקטים שלא ניתן לחכות איתם, אז קידמנו דברים באמצעות פגישות זום. מי שכבר היה באמצע שיפוץ היה מאוד בלחץ לסיים. היו לי שלושה שיפוצים, שאחד מהם נתקע ממש בגלל הסגר, ושניים סיימנו ממש בשן ועין יום לפני הסגר".

העתיד שלה, לעומת זאת, לוטה בערפל. "באפריל ומאי, התקופה הכי בוערת בענף שלנו לקראת הקיץ, אף אחד לא חשב על שיפוצים, עיצוב או שדרוגים. כולם היו עסוקים בקורונה. יש לי גם לקוחות שנשלחו לחל"ת או פוטרו, ושיפוץ זו הוצאה כלכלית שחושבים עשר פעמים אם לעשות או לא".

בימי שגרה מנהלת קצמן 10-20 פרויקטים בקיץ במקביל, ועובדת עם שני משרטטים פרילנסרים. השנה מסתמן כי מספר הפרויקטים ירד מתחת לעשר. "כמות הטלפונים שאני בדרך כלל מקבלת במאי ויוני גבוהה מאוד, אבל השנה היא ירדה משמעותית. בתקופה המקבילה בשנה שעברה הייתי סגורה קדימה לפחות שמונה חודשים, ועכשיו המצב רחוק מכך".

גם החזרה לשגרה לא ממש החזירה את קצמן ולקוחותיה לשגרת העבודה. "יש לי הרבה לקוחות שנמצאים בחו"ל, ולא יכולים להגיע לארץ לבחור חומרים, קרמיקה, ריהוט ומוצרי חשמל. הרבה דברים עדיין מתעכבים. גם החזרה לפעילות עם לקוחות בארץ נעשית מאוד בהדרגה, כי הרבה אנשים חוששים מהתפרצות נוספת. הייתה לקוחה שהלכתי לבחור לה אריחים וכלים סניטרים לבד, כי היא מאוד חששה לצאת מהבית לחנויות. זה לא משהו שאתה חייב לעשות, אז אתה מעדיף לדחות ולא לקחת סיכון".

את מרגישה שהמדינה דואגת לענף שלך? תמכה בעסקים?
"ממש לא. לא הייתי זכאית למענק הפעימה הראשונה והשלישית, רק לשנייה. קיבלתי 10,000 שקל, וזה טוב, אבל ההסתכלות של המדינה על המשבר הכלכלי כמשהו נקודתי היא שגויה. היו צריכים להסתכל על המענק בחישוב שנתי כי עבור העסקים מדובר במשבר מתמשך. חלקם ירגישו אותו רק בחודשים הבאים עד סוף השנה, ואל תוך 2021. בענף שלי, למשל, עובדים על פרויקטים מתמשכים, ומקבלים לפעמים תשלום שמתחלק על פני הרבה חודשים, או תשלום מאוחר יותר ביחס למועד ביצוע העבודה.

"אני מרגישה שאני במצב טוב כי יש לי עסק ותיק ומבוסס, אבל משרדים גדולים בתחום שלי מצויים בבעיה עמוקה יותר, ונאלצו לשלוח עובדים לחל"ת או לפטר עובדים. גם משרדים קטנים וחדשים לא שורדים. לא קיבלנו שום תמיכה לעסקים, ולא רק כלכלית, למשל ליווי שיסייע לעבור את התקופה הזאת".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il